בארי סיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדלר ברימן "בארי" סיל
Adler Berriman "Barry" Seal
בארי סיל בשנת 1982
בארי סיל בשנת 1982
לידה 16 ביולי 1939
באטון רוז', לואיזיאנה
פטירה 19 בפברואר 1986 (בגיל 46)
באטון רוז', לואיזיאנה
שם לידה Adler Berriman Seal עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Greenoaks Memorial Park עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים באטון רוז', מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל קשירת קשר להברחת סמים עבור קרטל מדיין
מקצוע טייס
מעסיק טראנס וורלד איירליינס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדלר ברימן "בארי" סילאנגלית: Adler Berriman "Barry" Seal;‏ 16 ביולי 193919 בפברואר 1986) היה טייס אמריקאי, ומבריח של סמים ונשק. סיל הטיס משלוחים עבור קרטל מדיין בהנהגת פבלו אסקובר ובמקביל עבד כסוכן סמוי של ה-CIA.

בשנת 2017 יצא הסרט "תוצרת אמריקה" אשר מבוסס בחלקו על חייו של סיל, אך רוב הפרטים בסרט הומצאו למען העלילה ואינם נכונים היסטורית. את סיל מגלם השחקן טום קרוז[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיל, נולד בבאטון רוז', לואיזיאנה, למרי לו ובנג'מין קרטיס סיל, סיטונאי ממתקים. סיל התחיל לטוס כנער ולדברי מדריך הטיסה שלו הוא היה טייס מחונן מטבעו. הוא קיבל את רישיון המתלמד לטייס שלו בגיל 15 ובגיל 16 קיבל את רישיון הטיס הפרטי שלו. בין השנים 19611967 שירת בצבא ארצות הברית, כטייס במשמר הלאומי של לואיזיאנה. לאחר שירותו הצבאי מונה סיל למהנדס טיסה בטראנס וורלד איירליינס, עד מהרה הוא קודם לתפקיד טייס פיקודי, כשהוא מטיס מטוס בואינג 707 במסלול קבוע למערב אירופה. הוא היה אחד מטייסי הבואינג 707 הצעירים ביותר בחברה.

הברחות סמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיל הועסק על ידי קרטל מדיין כטייס וכמבריח סמים. הוא העביר משלוחי קוקאין מקולומביה ופנמה לארצות הברית תמורת חצי מיליון דולר לטיסה. בעקבות פשיטה מוצלחת על ביתו בלואיזיאנה הוא העביר את פעילותו לשדה תעופה לא מפורסם במינה, ארקנסו. שם הוא קנה, מכר והפעיל מטוסים אחדים לצורך פעילות ההברחות שלו.

מודיע סמוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיל נעצר בסופו של דבר בקשר להברחת סמים. בבית משפט פדרלי בפלורידה הוגש נגדו כתב אישום, הוא נשפט, הורשע ונידון ל-10 שנות מאסר. לאחר גזר הדין שלו, סיל ניגש למנהל לאכיפת הסמים והציע לשתף פעולה עם הממשלה כמודיע. הפקידים הפדרליים הסכימו להשתמש בו כמודיע, והזכירו את שיתוף הפעולה שלו במהלך דיוני הפחתת עונשו. עם השגת ההסכם, סיל החל לעבוד כמודיע פדרלי במרץ 1984.

ארנסט "ג'ייק" ג'ייקובסון היה מפעיל של סיל מטעם המנהל לאכיפת הסמים בתקופה זו. ג'ייקובסון טוען שעדיין יש לו את ההודעה המוצפנת שנתן לסיל. כדי להמתיק את מאסרו ב-1984 בפורט לודרדייל, פלורידה על הלבנת כספים והברחת סמים, הסכים סיל להעיד נגד מעסיקיו ומקורביו לשעבר בסחר בסמים, ובכך תרם להכנסת כמה מהם לכלא. בין אלה אשר נגדם העיד סיל היו חברי קרטל מדיין וכן ראש ממשלת איי טרקס וקייקוס. סיל גם העיד בפני ועדת הנשיא לפשע מאורגן (אנ') באוקטובר 1985. ב-1986 נרצח על ידי מתנקשים שנשלחו על ידי פבלו אסקובר.

ב-1988, ג'ייקובסון העיד בוועדת השיפוט של הקונגרס האמריקאי כי סיל טס לניקרגואה במטוס שתועד על ידי מצלמות של ה-CIA. סיל צילם בתרגיל העוקץ בניקרגואה תמונות המתעדות את פאבלו אסקובר, חורחה לואיס אוצ'ואה ואסקז וחברים נוספים בקרטל מדיין כאשר הם מעמיסים קוקאין על מטוס פיירצ'ילד C-123.

רצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיל נשפט לעבודות שירות במתקן של צבא הישע בבאטון רוז', לואיזיאנה. בפברואר 1986 סיל נורה למוות מול המתקן. שלושה מתנקשים קולומביאניים נתפסו כאשר הם מנסים לעזוב את המדינה, זמן קצר לאחר מותו. רשויות החוק הסיקו כי מפעיליו בקרטל מדיין הקולומביאני הזמינו את מותו ושפטו את השלושה למאסר עולם ללא אפשרות חנינה.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארז דבורה, ביקורת סרט: "תוצרת אמריקה" - המופע של טום קרוז לטוב ולרע, באתר ynet, 25 באוגוסט 2017
  2. ^ כריס ווילמן, TV Reviews : ‘Doublecrossed’: Story of Drugs and Politics, ‏20 ביולי 1991 (באנגלית)
  3. ^ איתן לשם, עכבר העיר, תוצרת אמריקה: אמריקה בכיעורה, קרוז במיטבו, באתר הארץ, 24 באוגוסט 2017