נרקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נרקוס
Narcos
כרזה
כרזה
סוגה פשע, מותחן, ביוגרפיה
יוצרים כריס ברנקטו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'וזה פדיליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ואגנר מורה, פדרו פסקל, לואיס גוזמן, דמיאן האלקסר, בויד הולברוק
פסקול Narcos – A Netflix Original Series Soundtrack עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 30 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך נרקוס: מקסיקו
הפקה
חברת הפקה גאומונט עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים קולומביה
מוזיקה פדרו ברומפמן עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 43-57 דקות
שידור
רשת שידור נטפליקס
תקופת שידור מקורית 28 באוגוסט 20151 בספטמבר 2017
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נרקוסאנגלית: Narcos) היא סדרת טלוויזיה אינטרנטית אמריקאית המשודרת על ידי חברת נטפליקס בבימויו של ג'וזה פדיליה.

הסדרה מגוללת את סיפורו של סוחר הסמים הקולומביאני הידוע פבלו אסקובר (המגולם על ידי ואגנר מורה), שהנהיג את קרטל הסמים של מדיין והפך למיליארדר באמצעות ייצור והפצה של קוקאין, תוך התמקדות ביחסיו של אסקובר עם ברוני סמים שונים, סוכני ה-DEA, וגורמי אופוזיציה שונים. העונה הראשונה (הכוללת עשרה פרקים) צולמה בקולומביה ועלתה לשידור ב-28 באוגוסט 2015. העונה השנייה עלתה לשידור ב-2 בספטמבר 2016 עם עשרה פרקים. עונה שלישית של הסדרה עלתה ב-1 בספטמבר 2017, גם היא עשרה פרקים, עוסקת בקרטל הקוקאין של קאלי.

"נרקוס" הוא קיצור מספרדית של המילה לסוחר סמים - "Narcotraficante".

הסדרה קיבלה ביקורות מעולות, ואף קיבלה את הציון 8.8 (מתוך 10) באתר IMDb, תוך חישוב מעל ל-388,000 ביקורות, וציון של 89% באתר Rotten Tomatoes.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ישראל)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
11028 באוגוסט 201528 באוגוסט 2015
2102 בספטמבר 20162 בספטמבר 2016
3101 בספטמבר 20171 בספטמבר 2017

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מספרת את סיפורו של פבלו אסקובר משנות ה-70 המאוחרות, כאשר החל בייצור וסחר בקוקאין, ועד ליולי 1992, כאשר ברח מבית הכלא שבנה לעצמו. הסדרה מתעדת את האירועים המרכזיים שקרו בקולומביה בתקופה זו ואת הקשר של אסקובר אליהם. העלילה מסופרת דרך נקודת המבט של סטיב מרפי, סוכן DEA אמריקני שעובד במדינה.

הפרקים הראשונים מתארים עלייתו של אסקובר כסוחר סמים בקרטל של מדיין, תוך ייבוא של מוצרים לא חוקיים (אלכוהול, סיגריות, מכשירי חשמל ביתיים) לתוך קולומביה בתקופה בה היה הדבר אסור. במהרה הוא מקים מעבדות ייצור רבות ביערות גשם במדינה וייבוא שהולך וגובר של קוקאין לארצות הברית. זו שולחת את סטיב מרפי, סוכן DEA על מנת להילחם בתופעת הייבוא. סטיב מרפי מצטרף לסוכן DEA נוסף הדובר ספרדית בשם חאבייר פניה על מנת לעזור לקולומביאנים במאבק כנגד סחר הסמים.

בעת הגעתו של מרפי לקולומביה, אסקובר מסתכסך עם ארגון גרילה קומוניסטי בשם M-19. הארגון חוטף חברת משפחת אוצ'ואה, משפחת פשע ידועה. אסקובר מנצל את ההזדמנות ויוצר ברית של מספר ארגוני פשע כנגד M-19, במטרה להחזיר את הנחטפת ולמנוע חטיפות נוספות. במקביל הוא מנסה לממש את שאיפותיו הפוליטיות ובשנת 1982 הוא נבחר לפרלמנט, אך פורש זמן קצר לאחר מכן, כתוצאה מפרסום עיסוקו כסוחר סמים, הנחשפת על ידי שר המשפטים (המחוסל על ידו).

לבסוף מרפי ופניה מצליחים ללכוד את רואה החשבון של אסקובר, ואתו מאגר עצום של מסמכים וראיות המפלילות את אסקובר בסחר בסמים. המאגר מאוחסן בבית המשפט העליון הקולומביאני, אשר נחשב (על פי מרפי) למקום הבטוח לאחסון מאגר שכזה. בתגובה, אסקובר חובר למחתרת M-19 ושוכר אותם על מנת שיתקפו את בית המשפט וישרפו את הראיות. לאחר שהם עושים זאת בהצלחה הוא הורג אותם.

בפרק השישי מרפי מציל את המועמד לנשיאות ססאר גוויריה מניסיון חיסול, כאשר הוא מצליח לשכנע אותו לא לעלות לטיסה של אוויאנקה מנמל התעופה הבינלאומי אל דוראדו שבבוגוטה לסנטיאגו דה קאלי, טיסה המיורטת על ידי אסקובר, ואיתה נהרגים 107 אזרחים חפים מפשע. בסופו של דבר ה-DEA והצבא הקולומביאני מצליחים לחסל את חוסה גונזלו רודריגס גאצ'ה, אחד משותפיו הבכירים של אסקובר.

עם המהלך הפוליטי ההולך וגובר ליצור מדיניות הסגרה סוחרי סמים לארצות הברית, אסקובר מתחיל לפעול באגרסיביות. אנשיו חוטפים עיתונאית בשם דיאנה טורבאי, בתו של הנשיא שלעבר חוליו ססאר טורבאי איילה, על מנת ליצור קלף מיקוח כנגד מדיניות ההסגרה. הממשלה מנסה לקיים משא ומתן, אשר נכשל וטורבאי נהרגת בזמן ניסיון חילוץ כושל. לאחר אבל לאומי על טורבאי, הנשיא מוכן לקבל תנאיו של אסקובר - ביטול מדיניות ההסגרה, והסגרה של אסקובר לידי השלטונות, וכליאתו בכלא משלו בשם "לה קתדרל" אשר ייבנה על ידו ויישמר בידי אנשיו שלו. בזמן זה "גוש החיפוש" (כוח עילית צבאי) מחסל באכזריות את גוסטבו גוויריה, בן דודו של אסקובר - דבר המשפיע על מצב רוחו לרעה. למרות זאת, הוא חי באוטונומיה מלאה ב"לה קתדרל", ומארח אורחים לעיתים קרובות, כולל שופטים, זונות ובני משפחתו.

ככל שהזמן עובר, ה-DEA מגביר את הפיקוח על היציאות והכניסות מהכלא, ושמים לב לכך ששניים מסוחרי הסמים המקורבים לאסקובר נכנסו לכלא ומעולם לא יצאו ממנו. לאחר מכן מתחילות לזרום שמועות כי אסקובר רצח אותם במו ידיו. כתוצאה ממידע זה, הממשלה מנסה ללחוץ על אסקובר לעבור לכלא זמני בבוגוטה, בתירוץ ש"לה קתדרל" צריך לעבור שיפוץ למען שיפור ביטחון יושביו. אסקובר עצמו אינו רואה זאת בעין יפה, וחושב שברגע שיעבור לידי הצבא הקולומביאני הוא יוסגר לארצות הברית. בכל זאת הצבא מקיף את הכלא וסגן שר המשפטים אדוארדו סנדובל נכנס לכלא על מנת ללוות את אסקובר החוצה. כתגובה, אסקובר לוקח אותו כבן ערובה, ומכריח אותו לדבר עם הנשיא, על מנת ליצור משא ומתן. הנשיא אינו מעוניין עוד בדרישותיו, ומורה על פריצת כוחות מיוחדים לכלא וחיסול אסקובר ואת אנשיו. הכוחות עושים זאת והורגים את מרבית אנשי אסקובר תוך חילוץ סגן שר המשפטים, אך אסקובר מצליח לברוח עם מעט מאנשיו.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השנייה היא המשכו של סוף העונה הראשונה, עם בריחתו של אסקובר מבית מעצרו "לה קתדרל". עם בריחתו, מספר חיילים קולומביאנים עוצרים אותו, אך הוא מבצע עליהם מניפולציה פסיכולוגית, והם משחררים אותו. ארצות הברית שולחת שגריר חדש שמכניס את ה-CIA לתוך המשחק. בהתחלה, אמנם לאסקובר יש עדיין חברי קרטל נאמנים, אך הוא צריך הרבה זמן ומשאבים בשביל להסתתר מהממשלה.

בתחילת העלילה, אסקובר מתרגל בקלות לחייו החדשים, תוך תרומת כספים לקהילה, והריגת אלו שהתנגדו לו. אבל מתחת לפני השטח החל תהליך התפוררות קרטל מדיין וירידתו של אסקובר. שני סוחרי הסמים הבכירים שאסקובר רצח בכלא שלו על סמך חשד לא-מבוסס למעילה גרם למשבר אמון בינו לבין כל שאר שותפיו. בנוסף אשתו של אחד משני הנרצחים חוברת לקרטל סנטיאגו דה קאלי שמממנים ביחד ארגון גרילה ימני-קיצוני שהפך ליריבו של אסקובר בגלל שיתוף הפעולה שלו עם הקומוניסטים בעשור הקודם. הארגון וגם המשטרה מחסלים את כל אנשיו, ואסקובר ונהגו נאלצים לברוח לדירת מסתור. בזמן שאסקובר חוגג את יום הולדתו ה-44 ויוצר קשר עם משפחתו, ה- DEA והצבא עולים עקבותיו באמצעות האזנה למכשיר הקשר. לאחר פריצה לבניין, פאבלו נפגע מקרב היריות שהתפתח. למרות שהוא כבר מנוטרל ואינו מאיים, אחד השוטרים מחסל אותו באמצעות ירייה בראשו.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השלישית מתמקדת ב"קרטל הסמים קאלי", שמקום שבתו בעיר סנטיאגו דה קאלי, ובניסיון של רשויות האכיפה הקולומביאניות וסוכני ה-DEA למוטטו. בעונה זו פועל מתוך שגרירות ארצות הברית בקולומביה זוג סוכני DEA בשם כריס ודניאל, כשמפקדם הוא חאבייר פניה (בגילומו של פדרו פסקל) המוכר מהעונה הראשונה והשנייה של הסדרה.

עד לקריסת הקרטל של אסקובר, שמקום מושבו היה במדיין, נחשב קרטל קאלי לשני בעוצמתו בין קרטלי הסמים בקולומביה. לאחר מותו של אסקובר, המתואר בסוף העונה השנייה של הסדרה, הופך 'קאלי' לקרטל הסמים החזק והגדול ביותר. עובדה זו מושכת אליו תשומת לב ציבורית בלתי-רצויה מבחינתו ומציבה אותו כמטרה עקרית מבחינת רשויות האכיפה, שכעת יכולות להפנות אליו את משאביהן.

מסיבה זו, מחליט ראש הקרטל, חילברטו רודריגס אורחואלה, להסתפק בעושר הרב שצברו הוא ואנשיו עד לשלב זה ולפרק את הקרטל. על-פי תוכניתו של חילברטו נרקמת מאחורי הקלעים עסקה בין הקרטל לבין ממשלת קולומביה, על-פיה הקרטל יפורק וראשי הקרטל יסגירו את עצמם. בתמורה, על-פי העסקה המתרקמת, ראשי הקרטל ירצו עונשי מאסר קצרים בתנאים נוחים והרכוש הרב שצברו, כתוצאה מפעילותם הפלילית, יישאר בחזקתם.

העסקה המתרקמת עולה במפתיע על שרטון בעקבות מעצר מוצלח של ראש הקרטל, חילברטו, המאפשר למצות את הדין עמו ובכך לפגוע בקרטל מבלי להזדקק לעסקה. מעצרו של חילברטו ועיכוב העסקה שעמדה על הפרק מערערים את קרטל 'קאלי' ומעוררים חילוקי דעות בארגון ובסביבתו.

לאחר מעצרו המפתיע של חילברטו, עובר לעמוד בראש הקרטל אחיו מיגל החסר את הכריזמה ויכולת ההנהגה של אחיו. בתחילה, נדמה שבכירי הקרטל כולם ושותפיו רואים בעין יפה את ההסדר המתרקם אולם הנסיבות החדשות מביאות לאי-בהירות ביחס לעתידו של הקרטל, עתיד אנשיו ועתיד עסקי הסמים שבשליטתו. אי-הוודאות והיעדרה של מנהיגות חזקה והחלטית מביאות לקושי בשליטה בארגון, המתפרש כחולשה בעיני ארגוני הפשיעה המתחרים. ארגוני הפשיעה המתחרים רואים בכך הזדמנות לפתוח במאבק אלים מול קרטל 'קאלי', כדי לגזול ממנו נתחים מעסקי היצור והברחת הסמים. בנסיבות האלה נקלע קרטל 'קאלי' לעימותים אלימים חיצוניים, מול הארגונים המתחרים, ופנימיים, מול חברי קרטל העשויים לשתף פעולה עם רשויות האכיפה.

מאבקו של הקרטל נקלע לעברי פי פחת כאשר מבצע מוצלח של רשויות האכיפה מביא למעצרו של מיגל, ראש הקרטל. כעת, מששני האחים אורחואלה, שהיוו את ראשי הקרטל, נתונים במעצר הרי שהקרטל חלש מתמיד ובכירי הארגון שאינם במעצר נתונים בסכנת חיים מצד הארגונים המתחרים. בלית ברירה, מחליטים בכירי הארגון להסגיר את עצמם לידי רשויות האכיפה ובכך לפרק למעשה את הקרטל.

הכניעה וההסגרה העצמית נועדו למנוע את המאבקים האלימים מול הארגונים המתחרים ובכך לנטרל את האיום על חייהם של אנשי הארגון. מעבר לכך, ראשי הארגון מתכננים להפעיל בעת מעצרם אנשי ממשל קולומביאנים מושחתים שבראשם ניצב הנשיא, כדי לנסות ולהשיג עסקה חדשה שתבטיח תנאי מאסר קלים, שחרור מוקדם ושמירה על ההון שצברו. עסקה כזו, אם תגובש, תהיה מן-הסתם גרועה יותר עבורם מהעסקה הראשונית שתוכננה, מאחר שכעת אנשי הארגון כבר נתונים במעצר, אך תהיה טובה יותר מכלום. כדי להסדיר עסקה כזו, בה לראשי הארגון נותר מעט מאוד לתת, ולהוציאה לפועל מפעילים בכירי הארגון שורה של פוליטיקאים מושחתים, איתם עמד הארגון בקשר במשך שנים מאחורי הקלעים, בין היתר באמצעות העברת סכומי כסף עצומים.

בשלב זה נדמה שידם של אנשי הארגון תהיה בסופו של דבר על העליונה, אך כתבי אישום המתגבשים נגדם בארצות הברית מביאים ללחץ מצד הממשל האמריקאי על ממשלת קולומביה להסגירם. מתוך ארבעת הסנדקים של הארגון, פאצ'ו נרצח בזמן מאסרו וצ'אפה נרצח לאחר שנמלט ממאסר וניסה לחבור למחתרת האנטי-קומוניסטית (אך ראשי המחתרת לא אהבו את כמות הכסף המעטה שהסכים לתרום עבור מאבקם). שני ראשי הקרטל לשעבר, האחים חילברטו ומיגל אורחואלה, שנותרו במעצר בקולומביה, מוסגרים לארצות הברית, שם הם מורשעים ומרצים עונשי מאסר עד עצם היום הזה.

מאסרם של חלק גדול מאנשי הקרטל והפסקת מעורבותו בעסקי הסמים, כמו גם מאסרם של האחים אורחואלה ומות יתר בכירי הארגון, סתם את הגולל על קרטל הסמים 'קאלי' ומביא לסיומה את העונה שעסקה במאבק בו.

אחרית דבר, לאחר שקרטל 'קאלי' פורק ובכיריו נאסרו, שב סוכן ה-DEA חאבייר פניה לארצות הברית. שם, לנוכח הצלחותיו במאבק מול קרטלי הסמים בקולומביה, מבקשים ממנו מפקדיו ליטול חלק במאבק מול סוחרי הסמים במקסיקו אך הוא לא מסכים להצעה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת המשך ורימייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לסדרת המשך, "נרקוס: מקסיקו", שבמקור נועדה להיות עונה רביעית אך פותחה לאחר מכן לסדרה נפרדת המתמקדת בתולדות מלחמת הסמים במקסיקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נרקוס בוויקישיתוף