בלדה על סוס עם כתם על המצח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"בלדה על סוס עם כתם על המצח"
סינגל בביצוע חוה אלברשטיין
יצא לאור 1973 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה יורם טהרלב עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן מתי כספי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"בלדה על סוס עם כתם על המצח" היא בלדה המספרת על גלגולי סייס המשתמש בכסף שניתן לו על מנת לקנות סוס לקניית ניגון. הבלדה מוקמה במקום השביעי במצעד העברי לשנת תשל"ד[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מתחיל בהוראה שנותן הפריץ למושקה הסייס, לקנות לו סוס "עם כתם על המצח, וכתם על הגב ושערה של כסף זוהרת בזנב" ונותן 100 רובל לקניית הסוס. מושקה הולך ליריד ושם רואה גוי עם סוס בדיוק כזה, המזמר להנאתו ניגון. מושקה מבקש מהגוי ללמד אותו את השיר, והוא דורש תשלום של 50 רובל, הניתן מיד. לאחר שמושקה לומד את השיר הוא נזכר בסוס ומבקש את מחיר הסוס. הגוי נוקב בסך של 100 רובל, ומושקה רוצה להוסיף את החמישים הנותרים, אך הגוי דוחה אותו ומסביר לו שהניגון לא חינם ומושקה מסתלק. לאחר בדיקת היריד מוצא מושקה אדם אחר עם סוס זהה, המזמר ניגון הנשמע כהמשך הניגון הקודם. מושקה מבקש מהגוי ללמד אותו את השיר, והוא דורש תשלום של 50 רובל, אותם מושקה משלם. לאחר שמושקה לומד את השיר הוא נזכר בסוס ומבקש את מחיר הסוס. הגוי נוקב בסך של 100 רובל, ומושקה רוצה להוסיף את מגפיו, אך הגוי דוחה אותו ומסביר לו שהניגון לא חינם ומושקה חוזר לאחוזה ללא הסוס והפריץ בתגובה חובט בו וזורק אותו החוצה, בדיוק כמו הסוס "עם כתם על המצח וכתם על הגב" ואחריו משפחתו. הם נודדים ותמיד זוכרים את השיר. אחרי כמה שנים הם מגיעים לעיר בה יושב רב גדול. הם מתקבלים אצלו במוצאי שבת והוא שואל אותם שאלות על מצבם, והם פולטים בטעות את הניגון. כל האנשים צוחקים, אך הרב דופק על השולחן ומשתיקם. לאחר מכן הוא אומר שזה הניגון אליו תמיד חיכו, והוא הניגון אשר יושר כשיבוא המשיח.

יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים: יורם טהרלב, לחן: מתי כספי, עיבוד: משה וילנסקי, ביצוע: חוה אלברשטיין מתוך אלבומה של חוה אלברשטיין "לו יהי" משנת 1973

השיר בספרי תווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]