ג'ורג' אלן ראסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' אלן ראסל
George Allen Russell
לידה 23 ביוני 1923
סינסינטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 ביולי 2009 (בגיל 86)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת וילברפורס עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ג'אז, תורת המוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמיתי מקארתור (1989)
מלגת גוגנהיים (1972)
מלגת גוגנהיים (1969)
אמני הג'אז של NEA עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Annakajsa Wahlstedt עריכת הנתון בוויקינתונים
www.georgerussell.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' אלן ראסלאנגלית: George Allen Russell;‏ 23 ביוני 1923 - 27 ביולי 2009) היה תאורטיקן של ג'אז, מלחין ופסנתרן אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראסל נולד בסינסינטי שבאוהיו. את דרכו המוזיקלית החל ראסל כמתופף בהרכב של הסקסופוניסט בני קרטר. בהמשך עזב ראסל את ההרכב והתרכז בהלחנה. בשנים 19451946 סבל ראסל משחפת והיה מאושפז במשך 16 חודשים. באותה תקופה החל לפתח את הבסיס לתאוריית ההרמוניות הטונאליות שלו. ב־1947 חיבר ראסל לדיזי גילספי את 'Cubano Be, Cubano Bop', קטע ג'אז ששילב מוזיקה לטינית. ראסל גם שילב ג'אז עם מוזיקה קלאסית. בראשית שנות החמישים פרסם ראסל את ספרו 'התפיסה הלידית־כרומטית של הארגון הטונאלי' ('The Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization'), שהניח את היסודות לג'אז המודלי.

ראסל שימש כראש החוג למוזיקה באוניברסיטת אינדיאנה. בשנת 1960 הקליט ראסל את התקליט 'At The Five Spots', יחד עם שישיית סטודנטים. שני קטעים בדיסק כתבה הסטודנטית הצעירה קרלה בליי. במהלך שנות השישים עבר ראסל לסקנדינביה, בה זכה לקבל הכרה ותמיכה מהממסד. בסוף אותו עשור שב לארצות הברית ולימד בקונסרבטוריון בניו אינגלנד.

ראסל הוביל הרכבים, בהם שילב ג'אז עם סוגי מוזיקה שונים, ובהם מוזיקה אלקטרונית, אפריקנית ואסייתית. לראסל הייתה השפעה ניכרת על עיצובו של הג'אז במאה העשרים. לצד ניסוח עקרונות הג'אז המודלי, שילב ראסל מוזיקת עולם בג'אז, והשפיע, בין היתר, על היוצרים מיילס דייוויס, ג'ון קולטריין, אריק דולפי, דון אליס, גיל אוונס וביל אוונס. ראסל מת בגיל 86 מסיבוכים של מחלת אלצהיימר בבוסטון שבמסצ'וסטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]