דייוויד פראוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד פראוז
David Prowse
לידה 1 ביולי 1935
בריסטול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בנובמבר 2020 (בגיל 85)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה David Charles Prowse עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות 1950–2017 (כ־67 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון לדקדוק בבריסטול עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה חבר במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.darthvader-starwars.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד פראוזאנגלית: David Prowse;‏ 1 ביולי 193528 בנובמבר 2020) היה שחקן קולנוע, שרירן ומרים משקולות אנגלי שהיה ידוע בעיקר כשחקן שגילם את דארת' ויידר בסרטי "מלחמת הכוכבים" וכן את Green Cross Code Man (אנ') בסדרת סרטי בטיחות בדרכים לילדים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פראוז החל את הקריירה שלו כספורטאי, שרירן, מפתח גוף ומרים משקולות. הוא התנשא לגובה של כמעט 2 מטר. כמרים משקולות זכה באליפות בריטניה בשנים 1962, 1963 ו-1964. ב-1967 החל בקריירת משחק בקולנוע, ותפקידו הראשון היה המפלצת של ד"ר פרנקנשטיין. הוא גילם מאז מספר תפקידים נוספים. ב-1971 הופיע בסרט "תפוז מכני" בתור ג'וליאן, שומר ראשו של מר אלכסנדר.

הפריצה המקצועית הגדולה שלו הגיעה ב-1977, אז לוהק לתפקיד של דארת' ויידר, הנבל הראשי בשובר הקופות "מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה". בתפקיד זה פניו היו מכוסות במסכה וקסדה לאורך כל הסרט ואת הקול של הדמות סיפק ג'יימס ארל ג'ונס, מאחר שלפראוז היה מבטא לא מספיק מאיים ולא מתאים לדמות. פראוז גילם את ויידר גם בסרטי ההמשך "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית" ו"מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי". בסרט "שובו של הג'דיי", בסצנה היחידה בה דארת' ויידר מסיר את המסכה שלו ורואים את פניו, הוחלף פראוז בשחקן סבסטיאן שאו. הדבר נעשה ללא ידיעתו של פראוז, שנפגע מאוד מהמעשה. לפי הסרט התיעודי "דארת' ויידר: אני הוא אביך", הדבר נעשה ככל הנראה כעונש לפראוז, אחרי שבאולפני לוקאס פילם חשדו שהוא הדליף לתקשורת פרטים חשובים מעלילת הסרט. מאז החרימו אולפני לוקאס פילם את פראוז, ובין השאר לא הזמינו אותו לכנסים הרשמיים של "מלחמת הכוכבים".

פראוז הופיע גם בפרסומות זהירות בדרכים בתור "איש קוד החציה הירוקה" (מאנגלית: Green cross code man), המורה לילדים כיצד יש לחצות כביש בצורה נכונה. קמפיין הזהירות בדרכים שודר במשך 14 שנים.

בשנת 2000 קיבל פראוז את מדליית מסדר האימפריה הבריטית מידי המלכה אליזבת בשל תרומתו לצדקה ולבטיחות בדרכים.

נפטר ב-28 בנובמבר 2020.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד פראוז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.