טייס שב הביתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טייס שב הביתה
The Great Santini
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של פט קונרוי
בימוי לואיס ג'ון קרלינו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי צ'ארלס פראט
תסריט לואיס ג'ון קרלינו
עריכה האוסלי סטיבנסון
שחקנים ראשיים רוברט דובאל
מייקל או'קיף
בליית' דאנר (אנ')
מוזיקה אלמר ברנשטיין
צילום ראלף וולסי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bing Crosby Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Orion Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 באוקטובר 1979
משך הקרנה 115 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 4,700,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו greatsantini
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טייס שב הביתהאנגלית: The Great Santini) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1979 בבימויו של לואיס ג'ון קרלינו, עם רוברט דובאל, מייקל או'קיף ובליית' דאנר (אנ') בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן האוטוביוגרפי "סנטיני הגדול" של פט קונרוי (אנ') משנת 1972 ובמרכזה טייס בכיר בחיל הנחתים של ארצות הברית, שחצן ושתיין, שרוצה לטפל במשפחתו כמו בפקודים שלו בטייסת פנטומים.

רוברט דובאל היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

מייק או'קיף היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב לשחקן החדש הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1962, לוטננט קולונל וילבור "בול" מיצ'ם (רוברט דובאל) מנהל עם טייסיו תחרות מעל שמי ספרד במסגרת אימון בין מטוסי המארינס לאלה של הצי ומנצח. מיצ'ם מכנה את עצמו "סנטיני הגדול" על שם אקרובט אמיץ שראה בקרקס בילדותו. הוא נפרד מאנשיו במסיבה פרועה כשכולם שיכורים וגורמים לכל האורחים במסעדה להסתלק.

מיצ'ם הוא "לוחם ללא מלחמה", מלחמת ווייטנאם עדיין לא החלה. הוא מוחזר לארצות הברית ומתקבל על ידי משפחתו ב"טקס צבאי" בשדה התעופה הצבאי באטלנטה. בגלל תפקידיו הם נאלצים לעבור מקומות רבים. כעת הוא קיבל תפקיד של מפקד טייסת פנטומים שאינה מתפקדת כראוי והוא נדרש להעמיד אותה על הרגליים.

אשתו ליליאן (בליית' דאנר (אנ')) היא אישה כנועה המקבלת את התנהגותו ושיגיונותיו בשקט. בנו הבכור הוא בן (מייקל או'קיף) וגם הוא סובל ממנו וכן אחיותיו מרי אן (ליסה ג'יין פרסקי), קארן (ג'ולי אן הדוק) ומת'יו (בריאן אנדוז).

הם משתכנים בבית גדול ומרווח בעיר ביופורט (דרום קרולינה) ליד שדה התעופה הצבאי. בן מתחבר עם טומר סמולס (סטן שו), נער שחור ומגמגם, בנה של העוזרת שלהם ארבל (תרזה מריט). טומר מגדל פרחים ומשווק אותם וכן דבש שהוא מייצר מכוורות.

מיצ'ם ממונה למפקד טייסת פנטומים וברצונו להפוך אותה לטובה ביותר. בשיחה ראשונה עם הטייסים הוא פוקד עליהם להתייחס אליו כמו אלוהים.

מיצ'ם ובן מתאמנים ביחד בקליעה בכדורסל ומיצ'ם לא יכול לסבול שבן קולע יותר טוב ממנו. במשחק של בית הספר מבצע מישהו עבירה על בן ומיצ'ם צועק לבן לפגוע בו. בן עושה כך, שובר לנער את זרועו ומורחק לצמיתות מהנבחרת.

קבוצה של גזענים ובראשה רד פאטוס (דייוויד קית') מתנכלת לטומר. רד מעליב אותו ומחקה את דיבורו. טומר תופס אותו תפיסת חנק אך לבסוף משחרר אותו. בלילה מגיע רד וחבורתו לבית טומר. טומר מחכה להם ושולח לעברם נחיל דבורים. הם נסוגים אך רד חוזר עם רובה, הורג את אחד הכלבים של טומר ופוצע את טומר אנושות. טומר משחרר את כלביו שמחסלים את רד.

ארבל מבקשת מבן שיגיע למקום ויעזור לטומר. הוא מתקשר למיצ'ם בבסיס ומיצ'ם הגזען אוסר עליו להתערב בסכסוכים של השחורים. בן ממרה את פיו ומוצא את טומר גוסס. מיצ'ם מגיע למקום ומכה את בן שהמרה את פיו. לאחר מכן הוא משתכר ומכה גם את ליליאן כשהילדים מנסים להפריד ביניהם.

כשבן מגיע לגיל שמונה עשרה, מזמין אותו אביו לשתייה כמו גבר ובבית מכינים לו מסיבה עם עוגה ונרות אבל לבסוף חוזר מיצ'ם עם בן על כתפו, הלום מיין.

בן הולך עם מרי אן לנשף ה"פרומס" לסיום לימודיו. באותו זמן נמצא מיצ'ם בטיסה ומטוסו מתחיל להידלק. הוא מעדיף להתרסק בים מאשר להשתמש במושב מפלט כדי שהמטוס לא יתרסק בשטח מיושב.

המשפחה אבלה ובן מתרפק על ברכי אמו בתחושת אשם ומגלה לה כי היו פעמים שביקש שאביו יתרסק עם מטוסו.

לאחר ההלוויה הצבאית המכובדת, מתיישבת המשפחה במכונית ופניה למקום אחר. בן נוהג במכונית, כעת הוא הגבר המוליך והקובע במשפחה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רוברט דובאל "בול" מיצ'ם טייס פנטום
מייקל או'קיף בן מיצ'ם
בליית' דאנר (אנ') ליליאן מיצ'ם
סטן שו טומר סמולס
דייוויד קית' רד פטוס גזען
ליסה ג'יין פרסקי מרי אן מיצ'ם
ג'ולי אן האדוק קארן מיצ'ום
בריאן אנדרוס מת'יו מיצ'ם
תרזה מריט ארבל סמולס עוזרת בית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]