ליילה ארביל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליילה ארביל
Leylâ Erbil
לידה 12 בינואר 1931
איסטנבול
פטירה 19 ביולי 2013 (בגיל 82)
איסטנבול
מדינה טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות זינג'ירליקויו עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופרת
מקום לימודים אוניברסיטת איסטנבול עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה טורקית
תחום כתיבה סיפורת, עיון
סוגה רומן, סיפור קצר
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליילה ארבילטורקית: Leylâ Erbil; ‏12 בינואר 1931, איסטנבול19 ביולי 2013, איסטנבול) הייתה אחת הסופרות המובילות והמשפיעות בטורקיה המודרנית. היא חיברה שבעה רומנים, שלוש אסופות של סיפורים קצרים וקובץ מאמרים. היא הייתה הסופרת הטורקיה הראשונה שהייתה מועמדת לפרס נובל בספרות על ידי ארגון הסופרים הבינלאומי בשנת 2002.[1] ארביל הייתה שותפה לייסוד איגוד האמנים והסופרים טורקיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארביל נולדה באיסטנבול, טורקיה, בת שנייה לאמינה הורייה האנם וחסן תהסין. היא למדה בבית הספר לבנות קדיקוי, ובהמשך למדה במחלקה לשפה וספרות אנגלית באוניברסיטת איסטנבול. ב-1951 היא התחתנה עם בעלה הראשון, אייטק שאי, לאחר השנה הראשונה שלה באוניברסיטה. הנישואים, אשר לא נמשכו זמן רב, גרמו לארביל להפסיק את לימודיה; היא חזרה לאוניברסיטה זמן קצר לאחר שהתגרשה. היא פגשה את בעלה השני, מהמט ארביל, תוך כדי עבודה כמזכירה ומתרגמת בסקנדינביאן איירליינס ב-1953, ושוב הפסיקה את לימודיה במהלך השנה האחרונה שלה. הם נישאו לאחר מספר חודשים קצר, והיא לא חזרה ללמוד לאחר מכן. הזוג עבר לאיזמיר, שם נולדה בתה היחידה, פאתוש ארביל-פינאר, בשנת 1960 .[2] מאוחר יותר היא חזרה לחיות באיסטנבול.

בשנת 2005, ארביל אובחנה כחולה במחלת Langerhans cell histiocytosis. במשך שמונה שנים היא נאבקה במחלה, וב-2013 היא נפטרה בגלל המחלה. היא מתה ב-19 ביולי 2013, בגיל 82 בבית החולים באיסטנבול שבו היא טופלה בגלל אי ספיקת כבד ובעיות נשימה, תופעות לוואי של המחלה.

השתייכות ארגונית ופעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1960 היא עבדה במשרד לתרבות ואמנות של מפלגת הפועלים של טורקיה, שהייתה מפלגה סוציאליסטית משפיעה ביותר באותו הזמן, עד למיזוגה עם המפלגה הקומוניסטית של טורקיה בשנת 1988, אז חדלה להתקיים כמפלגה עצמאית. ארביל הייתה אחת מן החברים המייסדים של איגוד האמנים הטורקי ב-1970. ארבע שנים מאוחר יותר, ב-1974, היא הייתה לחברה מייסדת של התאגדות הסופרים בטורקיה. בתור חברה מייסדת היא הכינה את חוקת הארגון עם עמיתיה. בשלב זה, היא גם הייתה חברה בארגון הגג של אגודת הסופרים.

בשנת 1999, ארביל הפכה למועמדת מטעם מפלגת הסולידריות והחופש (ÖDP). לאחר חילוקי דעות עקרוניים, ארביל עזבה את המפלגה.

הקריירה הספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארביל החלה לכתוב סיפורים תוך כדי עבודתה כמזכירה ומתרגמת. שיריה הראשונים פורסמו כבר ב-1945, אבל היא ידועה יותר בזכות הסיפורים שלה, אשר החלו להופיע בכתבי עת שונים בשנות ה-1950. הסיפורים שלה בדרך כלל מבוססים על מאבקים רגשיים וחברתיים של יחידים ושל החברה. בין אם זה סיפור אהבה או סיפור של משפחה או על ההתפתחויות הפוליטיות והחברתיות, היא בדרך כלל מציגה מצבים סותרים ומנוגדים. ארביל התרחקה מן הטכניקות המסורתיות של הספרות הטורקית ומן התחביר של השפה הטורקית, ופיתחה סגנון ייחודי; היא השתמשה בלהגים מקומיים. היא חיפשה קול סיפורי חדש כדי לתאר את המאבק הקיומי של האדם המודרני מול החברה. ארביל ידועה ביכולת שלה להתבונן באנשים מתוך פרספקטיבות מגוונות, והסיפורים שלה מאופיינים בניסיונות לתאר את המציאות מרובת הממדים.

הסיפור הראשון שלה המנפץ (Hallaç) התפרסם ב-1961. הרומן הראשון שלה, אישה זרה (Garip bir Kadın), שפורסם בשנת 1971, הפך ליצירת מופת. השימוש בנקודת מבט נשית על עולם גברי והכתיבה בשפה חדשנית זיכו את הספר בביקורות חיוביות, עד כדי השוואה עם וירג'יניה וולף. הרומן נחשב לחלוצי מסוגו, שכן הייתה זו הפעם הראשונה בספרות טורקית שבה התעמתו עם נושאים כמו בתולים, גילוי עריות, התעללות מינית והתעללות גופנית. הרומן אישה זרה פורסם כאשר המילה פמיניזם עדיין לא הייתה מקובלת במחשבה ובאוצר המילים הטורקי; לכן נתפס הרומן כפורץ דרך. ליילה ארביל קידמה את הספרות הטורקית עם סגנונה הייחודי ועם הפורמט שפיתחה ברומן זה, וסללה את הדרך לאחרים. [3]

אסופת הסיפורים הקצרים בלילה (Gecede) חיזקה את המוניטין שלה כדוברת ומספרת של הנרטיב הנשי בטורקיה. היא הקדישה את שנות ה-90 לכתיבת מאמרים, וב-2001 פרסמה את הרומן הגמד (Cüce), יצירת מופת שופעת הומור אפל.

הנותרים (Kalan), שפורסם ב-2011, סיפר את הטרגדיה של הקהילות הרב-תרבותיות באיסטנבול דרך העיניים של הגיבורה הקוסמופוליטית והמרדנית לאהזן.

בשנת 2002, ארביל הייתה מועמדת לפרס נובל בספרות מטעם אגודת הסופרים הטורקית. היא הייתה האישה הטורקיה הראשונה שהייתה מועמדת לקבלת הפרס בקטגוריה זו.

יצירותיה תורגמו לאנגלית, צרפתית, גרמנית.

רשימת פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה כותרת בתרגום חופשי סוגה
1961 Hallaç המנפץ (או: מנפץ הכותנה) סיפור קצר
1968 Gecede בלילה סיפור קצר
1971 Tuhaf Bir Kadın אישה זרה (או: אישה מוזרה) רומן
1977 Eski Sevgili אהבה ישנה סיפור קצר
1985 Karanlığın Günü יום של חשיכה רומן
1988 Mektup Aşkları מכתבי אהבה רומן
1998 Zihin Kuşları ציפורי המחשבה מסות
2001 Cüce הגמד רומן
2005 Üç Başlı Ejderha הדרקון בעל שלושת הראשים רומן
2011 Kalan הנותרים רומן
2013 Tuhaf Bir Erkek אדם מוזר רומן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליילה ארביל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Turkey's exquisitely 'odd' and relentlessly creative writer Leyla Erbil passes away".
  2. ^ "Leyla Erbil: Influences on the modern reader and Turkish literature".
  3. ^ "Leylâ Erbil", The catalogue “Books from Turkey”, p. 111.