מוזיאון גוגנהיים בילבאו

מוזיאון גוגנהיים (בילבאו)
Museo Guggenheim Bilbao
לוגו מוזיאון גוגנהיים (בילבאו)
מוזיאון גוגנהיים (בילבאו)
מידע כללי
סוג מוזיאון אומנות
כתובת Abando, Bilbao
מיקום בילבאו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים קרן סלומון ר. גוגנהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
מפעיל קרן סלומון ר. גוגנהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
מבקרים בשנה 530,967 (נכון ל־2021)
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1997
תאריך פתיחה רשמי 18 באוקטובר 1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל פרנק גרי
קואורדינטות 43°16′08″N 2°56′03″W / 43.26883°N 2.934099°W / 43.26883; -2.934099
http://www.guggenheim-bilbao.es
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל ה"כלבלב" של ג'ף קונס בכניסה למוזיאון. על הפסל שתולים פרחים חיים

מוזיאון גוגנהיים בילבאוספרדית: El Museo Guggenheim Bilbao) הוא מוזיאון לאמנות מודרנית בבילבאו שבספרד. המוזיאון נחנך ב-18 באוקטובר 1997 על ידי מלך ספרד חואן קרלוס הראשון, עם תערוכה של 250 יצירות אמנות עכשווית. הוא מציג תערוכות קבועות ומתחלפות של יצירות אמנים ספרדים ובינלאומיים והוא אחד ממספר מוזיאונים השייכים לקרן סולומון ר. גוגנהיים ואחד המוזיאונים הגדולים בספרד. תכנון בניין המוזיאון נחשב כאחת העבודות החשובות ביותר שהושלמו מאז 1980 בסקר האדריכלות העולמי של 2010 בקרב מומחי אדריכלות.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון, שהוקם בשנת 1997, ידוע במיוחד בעיצובו ובצורתו, פרי תכנונו של האדריכל פרנק גרי. מאז הקמתו נחשב לאחד המבנים הייחודיים ביותר בעולם בתכנונם ובעיצובם אשר נבנו בסגנון הדה-קונסטרוקטיביזם.

הבניין, המחופה בעיקר בטיטניום, נבנה על גדות נהר הנרביון. הוא תוכנן כך שיזכיר בצורתו ספינה, כסמל המשקף את מיקומו בעיר נמל. מיד עם בנייתו הפך את העיר למוקד תיירות עולמי, אשר מושך כמיליון תיירים מדי שנה. סביב המוזיאון עומדים פסלי-ענק מאת אמנים מודרניים, שהמפורסם מביניהם הוא ה"כלבלב" של ג'ף קונס. על אף שהמבנה נחשב כהצלחה אדריכלית גדולה, מבקרי אמנות רבים טוענים כי בדומה למוזיאון גוגנהיים ניו יורק, הוא גונב את ההצגה מיצירות האמנות המוצגות בו.

לפני הקמת המוזיאון, העיר בילבאו הייתה שקועה במשבר, עקב שקיעת התעשייה בחלקה השני של המאה ה-20. המוזיאון שינה את מצבה הסוציו-אקונומי של העיר, הוריד את האבטלה לשיעור נמוך, והביא לפיתוח של ענף התיירות בעיר.

המוזיאון הוקם באתר שבקרבתו שכן בעבר נמל בילבאו, ובעקבות ההקמה הועבר הנמל לאתר קרוב יותר למפרץ ביסקאיה שבאוקיינוס האטלנטי.

מוזיאון גוגנהיים אבו דאבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדריכל פרנק גרי מתכנן גם את השלוחה החדשה של מוזיאון גוגנהיים לאמנות מודרנית ועכשווית באבו דאבי שבאמירויות המפרץ הפרסי. גוגנהיים החדש של אבו דאבי ישכון במרכז התרבותי של האי סעדיאת. על פי התכנון, מדובר בגדולה מבין כל השלוחות הקיימות ברחבי העולם. עבודות הבנייה אמורות להסתיים בסביבות שנת 2023, ובמוזיאון יוצגו אוספים קבועים של אמנות מודרנית לצד תערוכות מתחלפות מאוסף קרן סלומון ר. גוגנהיים העולמית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Tyrnauer, Architecture in the Age of Gehry, Vanity Fair, June 30, 2010.