פוליטיקה של ניו זילנד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
1Marcell (שיחה | תרומות)
1Marcell (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פוליטיקה של ניו זילנד}}
{{פוליטיקה של ניו זילנד}}
[[ניו זילנד]] מתפקדת כ[[מונרכיה חוקתית]] עם מערכת [[פרלמנט|פרלמנטרית]] של ממשלה. המערכת הבסיסית דומה מאוד לזאת של [[בריטניה]], למרות שנעשו שינויים משמעותיים. [[ראש המדינה]] היא [[אליזבת השנייה מלכת הממלכה המאוחדת|אליזבת השנייה]], אבל השלטון בפועל מנוהל על ידי [[ראש הממשלה של ניו זילנד|ראש הממשלה]] וה[[הקבינט של ניו זילנד|קבינט]] שנבחר מ[[הפרלמנט של ניו זילנד|הפרלמנט]].
[[ניו זילנד]] מתפקדת כ[[מונרכיה חוקתית]] עם מערכת [[פרלמנט|פרלמנטרית]] של ממשלה. המערכת הבסיסית דומה מאוד לזאת של [[בריטניה]], למרות שנעשו שינויים משמעותיים. [[ראש המדינה]] היא [[אליזבת השנייה מלכת הממלכה המאוחדת|אליזבת השנייה]], אבל השלטון בפועל מנוהל על ידי [[ראש ממשלת ניו זילנד|ראש הממשלה]] וה[[הקבינט של ניו זילנד|קבינט]] שנבחר מ[[הפרלמנט של ניו זילנד|הפרלמנט]].


==חוקה==
==חוקה==

גרסה מ־22:22, 28 בפברואר 2012

סמל ניו זילנד
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של ניו זילנד

ניו זילנד מתפקדת כמונרכיה חוקתית עם מערכת פרלמנטרית של ממשלה. המערכת הבסיסית דומה מאוד לזאת של בריטניה, למרות שנעשו שינויים משמעותיים. ראש המדינה היא אליזבת השנייה, אבל השלטון בפועל מנוהל על ידי ראש הממשלה והקבינט שנבחר מהפרלמנט.

חוקה

ערך מורחב – חוקת ניו זילנד

לניו זילנד אין חוקה רשמית כתובה. המערכת החוקתית מורכבת מתערובת של מסמכים שונים (הכוללים חוקים מסוימים של הפרלמנט הניו זילנדי והבריטי), חוזה ואיטנגי (Treaty of Waitangi) ומוסכמה חוקתית (constitutional conventions). רוב המרכיבים בעלי אופי של חוקה אוגדו ביחד בחוק החוקה 1986. ישנם לפעמים הצעות לחוקה רשמית, אבל לא נעשים צעדים רציניים על מנת לאמץ הצעות אלו.

מונרכיה

ראש המדינה של ניו זילנד היא מלכת ניו זילנד, כיום אליזבת השנייה. המונרכיה של ניו זילנד נפרדת מהמונרכיה הבריטית מאז "חוק התואר המלכותי של ניו זילנד" ב1953, וכל ענייניה הרשמיים של אליזבת השנייה בניו זילנד מלווים בשם "מלכת ניו זילנד", ולא מלכת בריטניה. תפקיד המונרכיה מונהג על ידי המושל הכללי של ניו זילנד שממונה בעקבות המלצה של ראש הממשלה, מ2006 מכהן בתפקיד אנאנד סטיאנאנד (Anand Satyanand).

רשות מבצעת

הקבינט, שאחראי על הפרלמנט, משמש כרשות מבצעת. את הקבינט מנהיג ראש הממשלה, שהוא מנהיג המפלגה או הקואליציה המחזיקה ברוב המושבים בבית הנבחרים. כל ראשי הקבינט חייבים להיות חברי פרלמנט (MPs).

משרד שם מפלגה מאז
המלכה אליזבת השנייה 6 בפברואר 1952
המושל הכללי סילביה קרטרייט אפריל 2001
ראש הממשלה ג'ון קי השמרנים 58 בנובמבר 2008

בית המחוקקים

ערך מורחב – הפרלמנט של ניו זילנד

הגוף המחוקק הראשי של ניו זילנד הוא בית הנבחרים, שהנו פרלמנט חד ביתי. מאז 1993 מונהגת בניו זילנד שיטת בחירות יחסיות משולבות (mixed member proportional):

  • מטרת השיטה: מצד אחד לשמור על היחס בין גודל המפלגות לבין מספר מצביעיהן ("בחירות יחסיות"), ומצד שני לשלב נציגים מקומיים בפרלמנט ("בחירות אזוריות").
  • מימוש השיטה: כל אזרח המצביע בבחירות, נדרש להצביע הן למפלגה והן למועמד מקומי. במידה שהמועמד המקומי שבחר ניצח באזור הבחירה - יכנס מועמד זה לפרלמנט כאחד מנציגי המפלגה. במידה שהמועמד המקומי לא ניצח באזור הבחירה - תשמש ההצבעה המפלגתית להכנסת מועמדים מרשימת המפלגה אל הפרלמנט.

בדרך כלל יש בפרלמנט 120 חברים, אך מספר זה עשוי להשתנות עקב שיטת הבחירות, כדי להבטיח יחסיות.

כיום שמורים מספר מושבים לחברים נבחרים שנבחרים לפי סבב מאורי נפרד. המאורים יכולים להצביע ולרוץ לפרלמנט גם למושבים שאינם שמורים להם, וכמה מהם אכן נכנסו לפרלמנט בדרך זו. תקופת הכהונה המרבית של הפרלמנט היא שלוש שנים, אף על פי שאפשר להקדים את הבחירות. בניו זילנד יש זכות הצבעה לכל אזרח שעבר את גיל 18. בשנת 1893 הייתה ניו זילנד למדינה הראשונה בעולם שנתנה זכות בחירה לנשים.

מפלגות פוליטיות ובחירות


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

מערכת משפטית

מערכת המשפט מורכבת מבית המשפט העליון של ניו זילנד, בית דין לערעורים של ניו זילנד, בית משפט גבוה, בית משפט מחוזי, ועוד בתי משפט ובתי דין. שופטים יכולים לכהן ביותר מבית משפט אחד.

למשפט של ניו זילנד יש שלושה מקורות עיקריים - המשפט המקובל באנגליה, חוקים מסוימים של הפרלמנט הבריטי שנחקקו לפני 1947 (בצורה בולטת מגילת הזכויות 1689) וחוקים של הפרלמנט של ניו זילנד. כדי לפרש חוקי מדינה, בתי המשפט השתדלו לשמור על אחידות עם חוקי המדינה.

ממשלה מקומית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים