המופתי של ירושלים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 4: שורה 4:
==היסטוריה==
==היסטוריה==
===האימפריה העותמאנית===
===האימפריה העותמאנית===
הקאדי הראשון מונה על ידי [[האימפריה העות'מאנית]], אשר שלטה באזור מהמאה ה-19 ועד לתחילת המאה ה-20, היה [[טאהר אל-חוסייני]]. עם מותו של חוסייני ב-1908, ירש אותו בנו [[כאמל אל-חוסייני]], מינוי שהיה מקובל על העותמאנים, וגם על הבריטים מרגע שאלו כבשו את ירושלים ב-1917. אולם במהרה החלו להשמע קולות מכיוון העותמאנים שחוסייני הוא שליט בובה של הבריטים, ובין השנים 1918-1914, מינו העותמאניים את [[אסד שוקיירי]] כמופתי (בנו של אסד, [[אחמד שוקיירי]], היה ממייסדי [[אש"ף]] והיו"ר הראשון שלו).
הקאדי הראשון מונה על ידי [[האימפריה העות'מאנית]], אשר שלטה באזור מהמאה ה-16 ועד לתחילת המאה ה-20, היה [[טאהר אל-חוסייני]]. עם מותו של חוסייני ב-1908, ירש אותו בנו [[כאמל אל-חוסייני]], מינוי שהיה מקובל על העותמאנים, וגם על הבריטים מרגע שאלו כבשו את ירושלים ב-1917. אולם במהרה החלו להשמע קולות מכיוון העותמאנים שחוסייני הוא שליט בובה של הבריטים, ובין השנים 1918-1914, מינו העותמאניים את [[אסד שוקיירי]] כמופתי (בנו של אסד, [[אחמד שוקיירי]], היה ממייסדי [[אש"ף]] והיו"ר הראשון שלו).


===המנדט הבריטי===
===המנדט הבריטי===

גרסה מ־14:13, 22 באוקטובר 2015

איור של מופתי טורקי

המופתי של ירושלים הוא הפוסק מזרם האסלאם הסוני האחראי לאזורים הקדושים לאסלאם של ירושלים.[1]

היסטוריה

האימפריה העותמאנית

הקאדי הראשון מונה על ידי האימפריה העות'מאנית, אשר שלטה באזור מהמאה ה-16 ועד לתחילת המאה ה-20, היה טאהר אל-חוסייני. עם מותו של חוסייני ב-1908, ירש אותו בנו כאמל אל-חוסייני, מינוי שהיה מקובל על העותמאנים, וגם על הבריטים מרגע שאלו כבשו את ירושלים ב-1917. אולם במהרה החלו להשמע קולות מכיוון העותמאנים שחוסייני הוא שליט בובה של הבריטים, ובין השנים 1918-1914, מינו העותמאניים את אסד שוקיירי כמופתי (בנו של אסד, אחמד שוקיירי, היה ממייסדי אש"ף והיו"ר הראשון שלו).

המנדט הבריטי

כאשר היה האזור תחת שליטה בריטית, היה המופתי של ירושלים, משרה שממונית על ידי הרשויות הבריטיות. כאשר כאמל אל-חוסייני מת ב-1921, הרברט סמואל, הנציב העליון של ארץ ישראל, מינה את אחיו של כאמל, אמין אל-חוסייני לתפקיד. אמין, היה לאומן מוסלמי אשר מונה בשיא ההתפרצות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומילא תפקיד משמעותי בהתפרצות האלימה כנגד הציונות. בסוף מלחמת העצמאות, עם כיבוש מזרח ירושלים בידי ירדן, סילק עבדאללה הראשון, מלך ירדן את חוסייני מתפקידו ומינה את חוסאם א-דין ג'אראללה במקומו. עם מותו של ג'אראללה ב-1954, לא מונה איש אחר לתפקיד עד ל-1993.

הרשות הפלסטינית

ב-1993, עם תחילת העברת השליטה על האזורים הקדושים לאסלאם מידי ישראל לרשות הפלסטינית, החליט יו"ר אש"ף יאסר ערפאת למנות את סולימאן ג'עברי לתפקיד. כאשר ג'עברי מת ב1994, ערפאת מינה את עכרמה צברי. צברי הוסר מתפקידו ב-2006 על ידי נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. עבאס מינה את מוחמד אחמד חוסיין, אשר נתפס כמתון יותר מקודמו מבחינה פוליטית. למרות בחירות אלו, זמן קצר לאחר היבחרו, התבטא חוסיין בזכות פיגועי התאבדות כטקטיקה לגיטימית לשימוש כנגד ישראל, התבטאות שזכתה לביקורת רבה, ואף גרמה לחקירתו[2].

רשימת חלקית של הקאדים והמופתים של ירושלים

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. ^ צבי אל פלג , המופתי הגדול, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1989.
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אביעד גליקמן ורועי קייס, המופתי של ירושלים ייחקר בגלל התבטאויותיו, באתר ynet, 24 בינואר 2012,
    תומר זרחין, היועמ"ש הורה לפתוח בחקירה נגד המופתי של ירושלים, באתר הארץ, 24 בינואר 2012