אטיולוגיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: חשד למילים בעייתיות אות סופית באמצע מילה עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ שוחזר מעריכות של 80.246.137.152 (שיחה) לעריכה האחרונה של Cowduck
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Jan Verkolje - Antonie van Leeuwenhoek.jpg|ממוזער|250px|[[אנטוני ואן לוונהוק]], האדם הראשון שצפה ב[[חיידקים]] ב[[מיקרוסקופ]]]]
[[קובץ:Jan Verkolje - Antonie van Leeuwenhoek.jpg|ממוזער|250px|[[אנטוני ואן לוונהוק]], האדם הראשון שצפה ב[[חיידקים]] ב[[מיקרוסקופ]]]]
'''אֶטְלכלאליוֹלוֹגְיָה''' (מ[[יוונית]]: '''αιτιολογία''', תרגום ל[[עברית]]: "תורעלעלל3תגת הסיבות". על פי [[האקדמיה ללשון העברית]]: '''מַעֲרַךְ הַסִּבּוֹת''') היא חקר הסיכתעלעבות, הגורמים והמקורות של תופעה מסוימת.כץעץע המונח משכתתעלעמש ב[[רפואה]], ב[[פסיכולוגיה]], ב[[ביולוגיה]], ב[[היסטוריה]], ב[[ארכאולוגיה]], ב[[תאולוגיה]], [[קרימינולוגיה]] ועוד.
'''אֶטְיוֹלוֹגְיָה''' (מ[[יוונית]]: '''αιτιολογία''', תרגום ל[[עברית]]: "תורת הסיבות". על פי [[האקדמיה ללשון העברית]]: '''מַעֲרַךְ הַסִּבּוֹת''') היא חקר הסיבות, הגורמים והמקורות של תופעה מסוימת. המונח משמש ב[[רפואה]], ב[[פסיכולוגיה]], ב[[ביולוגיה]], ב[[היסטוריה]], ב[[ארכאולוגיה]], ב[[תאולוגיה]], [[קרימינולוגיה]] ועוד.


בבסיסלכןכןןכןכ האטכחכןןכןכיולוגיה עומדת הנחת הקשר מסוֹבב-כלכלעחצעעלעךה (או: סיבה-תוצאה). כלומר לכל תופעה בעולם קדמה סיבה שחוללה אותה. הקשר סיבה-מסוּבב היא הנחה העומדת בבסיס המחקר ה[[מדע]]י.צהחכחע החקעתיץתעירה האעץץעלעךעטיולוגית מנסה לגלות את הסיבה או שרשרת הסיבות שחוללו תופעה כלשהי בעולם. ברפואה, למשל, עוסק המחקר האטיולוגי בסיבות ל[[מחלה|מחלות]] או תופעות פתולוגיות אחרות.
בבסיס האטיולוגיה עומדת הנחת הקשר מסוֹבב-מסוּבב (או: סיבה-תוצאה). כלומר לכל תופעה בעולם קדמה סיבה שחוללה אותה. הקשר סיבה-מסוּבב היא הנחה העומדת בבסיס המחקר ה[[מדע]]י. החקירה האטיולוגית מנסה לגלות את הסיבה או שרשרת הסיבות שחוללו תופעה כלשהי בעולם. ברפואה, למשל, עוסק המחקר האטיולוגי בסיבות ל[[מחלה|מחלות]] או תופעות פתולוגיות אחרות.

[[מיתוס]] אטיולוגי, או סיפור אטיולוגי, הוא כינוי לסיפור שבא להסביר מנהג, מסורת, נורמה חברתית או תופעה אחרת, טבעית או חברתית. בספר [[בראשית]], ישנן מיתולוגיות אטיולוגיות רבות, כגון צורתו של ה[[נחש]] המוסברת כ[[עונש]] שהוטל עליו בידי האל על שפיתה את [[אדם וחוה]] לאכול מ[[עץ הדעת]], קיומן של [[שפה|שפות]] שונות מוסברת באמצעות סיפור [[מגדל בבל]], וה[[קשת בענן]], בעקבות [[המבול]], היא אות אלוהי לכך שלא יהיה מבול נוסף.


אלטללאלאכ
סיפור אטיולוגי יכול להיות אמיתי, בדיוני או עירוב של שניהם גם יחד.
סיפור אטיולוגי יכול להיות אמיתי, בדיוני או עירוב של שניהם גם יחד.



גרסה מ־10:24, 31 באוקטובר 2017

אנטוני ואן לוונהוק, האדם הראשון שצפה בחיידקים במיקרוסקופ

אֶטְיוֹלוֹגְיָהיוונית: αιτιολογία, תרגום לעברית: "תורת הסיבות". על פי האקדמיה ללשון העברית: מַעֲרַךְ הַסִּבּוֹת) היא חקר הסיבות, הגורמים והמקורות של תופעה מסוימת. המונח משמש ברפואה, בפסיכולוגיה, בביולוגיה, בהיסטוריה, בארכאולוגיה, בתאולוגיה, קרימינולוגיה ועוד.

בבסיס האטיולוגיה עומדת הנחת הקשר מסוֹבב-מסוּבב (או: סיבה-תוצאה). כלומר לכל תופעה בעולם קדמה סיבה שחוללה אותה. הקשר סיבה-מסוּבב היא הנחה העומדת בבסיס המחקר המדעי. החקירה האטיולוגית מנסה לגלות את הסיבה או שרשרת הסיבות שחוללו תופעה כלשהי בעולם. ברפואה, למשל, עוסק המחקר האטיולוגי בסיבות למחלות או תופעות פתולוגיות אחרות.

מיתוס אטיולוגי, או סיפור אטיולוגי, הוא כינוי לסיפור שבא להסביר מנהג, מסורת, נורמה חברתית או תופעה אחרת, טבעית או חברתית. בספר בראשית, ישנן מיתולוגיות אטיולוגיות רבות, כגון צורתו של הנחש המוסברת כעונש שהוטל עליו בידי האל על שפיתה את אדם וחוה לאכול מעץ הדעת, קיומן של שפות שונות מוסברת באמצעות סיפור מגדל בבל, והקשת בענן, בעקבות המבול, היא אות אלוהי לכך שלא יהיה מבול נוסף.

סיפור אטיולוגי יכול להיות אמיתי, בדיוני או עירוב של שניהם גם יחד.

ראו גם

קישורים חיצוניים