שלמה מן ההר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
רבי '''שלמה בר אברהם''' (התפרסם בשם: '''שלמה ממונפלייה''' וכ'''שלמה מן ההר'''), היה חכם [[פרובנס]]אלי בן [[המאה ה-13]]. הוא נולד ב[[ברצלונה]], ועבר ל[[מונפלייה]] שבדרום [[צרפת]].
רבי '''שלמה בר אברהם''' (התפרסם בשם: '''שלמה ממונפלייה''' וכ'''שלמה מן ההר'''), היה חכם [[פרובנס]]אלי בן [[המאה ה-13]]. הוא נולד ב[[ברצלונה]], ועבר ל[[מונפלייה]] שבדרום [[צרפת]].


חלק מחידושיו מופיעים ב[[תוספות]], שם הוא מכונה על פי רוב '''הרשב"א''' (יש להבדיל בינו לבין רבי [[שלמה בן אדרת]] תלמידו של הרמב"ן).
חלק מחידושיו מופיעים ב[[תוספות]], שם הוא מכונה על פי רוב '''הרשב"א''' (יש להבדיל בינו לבין רבי [[שלמה בן אדרת]] תלמידו של ה[[רמב]]). ה[[מאירי]] מביא דברים בשמו ובשם חבריו בתואר '''חכמי ההר'''.


==פולמוס הרמב"ם==
==פולמוס הרמב"ם==

גרסה מ־16:45, 18 בדצמבר 2017

רבי שלמה בר אברהם (התפרסם בשם: שלמה ממונפלייה וכשלמה מן ההר), היה חכם פרובנסאלי בן המאה ה-13. הוא נולד בברצלונה, ועבר למונפלייה שבדרום צרפת.

חלק מחידושיו מופיעים בתוספות, שם הוא מכונה על פי רוב הרשב"א (יש להבדיל בינו לבין רבי שלמה בן אדרת תלמידו של הרמב"ן). המאירי מביא דברים בשמו ובשם חבריו בתואר חכמי ההר.

פולמוס הרמב"ם

רבי שלמה מן ההר נודע בהתנגדותו לספרו של הרמב"ם "מורה נבוכים", יחד עם תלמידו הנודע רבי יונה גירונדי. בשנת 1232, כארבעים שנה לאחר פרסום "מורה נבוכים", שלחו הרב שלמה מן ההר ושניים מתלמידיו – רבי יונה גירונדי ורבי דוד בן שאול – מכתב לחכמים שונים בצרפת, חלקם מבעלי התוספות, והללו הטילו חרם על ספרי הרמב"ם, והפיצו את דבר החרם בקהילות צרפת וספרד. תומכי הרמב"ם הגיבו בחרם על רבי שלמה מן ההר ותלמידיו, ואף העלילו עלילות בדבר יחוסו ומשפחתו של רבי יונה גירונדי. פעולות אלו נתקלו בהתנגדות מצד חכמי ספרד ביניהם הרמ"ה והרמב"ן. נטען כי פולמוס זה גרם שנה מאוחר יותר, בשנת 1233, לשריפת ספרי הרמב"ם בידי נוצרים.

לדברי רבי שלמה מן ההר ותלמידו רבי דוד בר שאול עצמם, מעולם לא ביקשו מחכמי צרפת להחרים את הרמב"ם וספריו, אלא ביקשו מהם סיוע במלחמתם של חכמי ברדש עמהם, וכבודו של הרמב"ם יקר בעיניהם[1].

יש הטוענים, שהוא מחברו של הספר חידושי הרשב"א על מסכת מנחות[2].

תלמידיו

לקריאה נוספת

  • שלמה שאנן, תשובת רבנו שלמה מן ההר אל הרמב"ן בעניין החוטאים והחוזרים בתשובה. מוריה שנה ט גל' יא-יב אלול תש"ם עמ' ג-ד.
  • יצחק בער, תולדות היהודים בספרד הנוצרית, כרך א, תל אביב תש"ה, עמ' 77-70.
  • אפרים אלימלך אורבך, חלקם של חכמי אשכנז וצרפת בפולמוס על הרמב"ם ועל ספריו, ציון יב, עמ' 159-149.
  • עזריאל שוחט, בירורים בפרשת הפולמוס הראשון על ספרי הרמב"ם, ציון לו, 27-60.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ קבוצת מכתבים בענייני המחלוקת על ספר המורה, שזח"ה, עמוד 50
  2. ^ מובא בפתיחה לספר קובץ הערות וכן כתב בספר אגלי טל
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.