אנקלטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנקלטוס
Anacletus
אנקלטוס
אנקלטוס
אנקלטוס
לידה 25
רומא
הוצאה להורג 92 (בגיל 67 בערך)
רומא
מדינה האימפריה הרומית
מקום קבורה בזיליקת פטרוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
דת הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־3
7988
(כ־9 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנקלטוסלטינית: Anacletus; לעיתים רחוקות נכתב - אננקלטוס - Anencletus) היה האפיפיור השלישי אחרי לינוס הקדוש. משמעות שמו ביוונית היא "נקרא שוב" (לשירות). במהלך תקופתו כאפיפיור הסמיך כמרים רבים, ולפי המסורת הנוצרית הקים 25 קהילות נוצריות ברומא. המרטירולוגיה הקתולית (Martyrologium Romanum) מתייחסת אליו אך ורק בשם "קלטוס" (Cletus), בעוד ששנתון הכס הקדוש (Annuario Pontificio) מציג את שני השמות כשמות חלופיים לאותו האדם. התאולוגים הנוצריים אאוסביוס, אירנאיוס, אוגוסטינוס ואופטטוס סבורים כי שני השמות אכן מתייחסים לאותו אדם. לעומת זאת, הקטלוג הליבריאני (Catalogus Liberianus) ו"ספר האפיפיורים" (Liber Pontificalis) מתייחסים לאנקלטוס וקלטוס כשני אנשים שונים.

על פי המסורת היה אנקלטוס אזרח רומי ונאמר כי כיהן כאפיפיור במשך 12 שנה ומת כמרטיר. שרידיו שמורים בכנסיית לינוס הקדוש בוותיקן.

כאפיפיור[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי מחשיבים את אנקלטוס כרומאי שכיהן כאפיפיור במשך 12 שנים. ה-Annuario Pontificio (אנ') קובע: "במשך שתי המאות הראשונות, שנות כהונתם של האפיפיורים אינם ברורים". זה נותן את השנים 80 עד 92 כמו שלטונו של האפיפיור אנקלטוס. מקורות אחרים מציינים את השנים 77 עד 88.

על פי המסורת, האפיפיור אנקלטוס חילק את רומא ל-25 קהילות. אחד התיעודים הבודדים ששרדו לגבי כהנותו כאפיפיור מזכיר אותו כמי שהסמיך מספר לא ברור של כומרים.

אנקלטוס נקבר ליד קודמו, לינוס הקדוש, ליד קברו של פטרוס. שמו כלול בקנון הרומאי של המיסה.

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוח השנה הטרידנטי (אנ') שמור התאריך 26 באפריל כיום החג של אנקלטוס, שהכנסייה כיבדה יחד עם האפיפיור מרקלינוס, ואת 13 ביולי עבור אנקלטוס בלבד. בשנת 1960, האפיפיור יוחנן העשרים ושלושה, בעודו מקיים את משתה 26 באפריל, המזכיר את אנקלטוס בשם שניתן לו ב"קנון המיסה", הסיר את 13 ביולי כיום חג עבור אנקלטוס. ההוראה של קהילת הטקסים מ-14 בפברואר 1961 קבעה כי "חג אנקלטוס הקדוש", בכל מקום ובכל כיתה שהוא נחגג, מועבר ל-26 באפריל, תחת השם "סנט קלטוס". כומרים החוגגים מיסה לפי הלוח הרומי הכללי של 1954 שומרים על יום החג של 13 ביולי; אבל החג הוסר מהלוח הרומי הכללי מאז 1960, וככזה אינו נשמר אפילו במיסאל משנת 1962. למרות שיום מותו אינו ידוע, תאריך מותו ממשיך להירשם במרטיולוגיה הרומית בין הקדושים ב-26 באפריל.

בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקומדיה האלוהית, דנטה אליגיירי מזכיר אותו כמי שהוצב ב"גן העדן של הכוכבים הקבועים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנקלטוס בוויקישיתוף


הקודם:
לינוס
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
קלמנס הראשון