הדרקון הכחול (חלזון ים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהדרקון הכחול
הדרקון הכחול
הדרקון הכחול
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: רכיכות
מחלקה: חלזונות
סדרה: חשופיות ים
משפחה: Glaucidae
סוג: Glaucus
מין: הדרקון הכחול (חלזון ים)
שם מדעי
Glaucus atlanticus
פורסטר, 1777
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הדרקון הכחול או אונית-רחף כחולה (שם מדעי: Glaucus atlanticus) הוא חשופיות ים, חילזון חסר שריון החי בים הפתוח. הוא שייך למשפחת ה-Glaucidae במערכת הרכיכות.

רכיכות אלו חיות סמוך לפני שטח הים ומשתמשות ברוחות וזרמי האוקיינוס על מנת לנוע. הצד הכחול של גופם פונה כלפי מעלה, כך שהוא משתלב עם הצבע הכחול של הים והצד האפור פונה כלפי מטה, ומשתלב עם האור החודר דרך שטח פני המים.

הדרקון הכחול הוא טורף הניזון יצורים ימיים אחרים, חלקם אפילו ארסיים וצורבים כמו שלפוחן מצוי. הוא אף משתמש בארס של הטרף לצורך הגנה עצמית, כך שמגע איתו יכול לגרום לצריבה.

מבנה הגוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה הגוף של הדרקון הכחול שונה מאוד מחלזונות ים אחרים. צורתו מזכירה מעין דרקון (מכאן מגיע השם "הדרקון הכחול"). הוא חסר שריון בעל מבנה המזכיר "נוצות", אשר משמשות גם כאצבעות. צבעו כחול בוהק במיוחד, המקנה לו הסוואה על פני שטח המים. גודלו הוא כ-3–4 סנטימטרים (1.2–1.6 אינץ'), ובקצהו זנבו עוקץ.

בדומה לחלזונות אחרים, גם הדרכון הכחול הוא הרמאפרודיט. לאחר הזדווגות שני בני הזוג מטילים ביצים מופרות, לרוב בתוך גופות של בעלי חיים מתים.

העוקץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמצעי ההגנה העיקרי של הדרקון הכחול הוא העוקץ שלו. הדרקון ניזון מארסן של שלפוחן מצוי, סיפונופורים ומדוזות, אשר משמש לו לא רק כמזון אלא גם כאמצעי לתקיפה. הוא אוגר את הארס בתוך "הנוצות" שלו ומזרים אותו דרך העוקץ בזנבו. הארס יכול להיות קטלני עבור בעלי חיים ימיים ויבשתיים, לרבות בני אדם. בין תסמיני העקיצה ניתן למנות בחילות, הקאות, תגובות אלרגיות, כאב, צבירה ודלקות שונות באיזור העקיצה.

ציפה וצבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרת שק גז הנמצא בבטנו של הדרקון הוא יכול לצוף על פני המים. בשל מיקומו של השק היצור צף הפוך כאשר חלקו התחתון מופנה כלפי מעלה. חלקו העליון של גופו הוא למעשה כף הרגל (בחלזונות ים אחרים כף הרגל נמצאת דווקא בחלק התחתון) לחלק זה יש גוון כחול או כחול לבן במקרים מסוימים.

בית גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הגידול של הדרקון הכחול הוא בסביבה מימית ופושרת, במזג אוויר טרופי, תנאי סביבה דומים לתנאים בחוף של קווינסלנד, אוסטרליה, שם אותר לראשונה כאשר נסחף אל החוף. למרות זאת, ישנן עדויות לכך שהיצור נמצא בכל האוקיינוסים.

הדרקון הכחול אינו נע הרבה בכוח גופו, אלא נותן לזרם להוביל אותו כאשר הוא שוכב הפוך על גבו. דפוס פעולה זה הוא שאפשר לו להיסחף אל החוף ולהתגלות לעיני המין האנושי.

שרשרת המזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרקון הכחול ניזון מבעלי חיים ימיים. הוא מסוגל לעכל ארס של מדוזות ובפרט ארס של המדוזות הכחולות. כיום לא ידוע לאדם אם קיימים טורפים או אויבים טבעיים לדרקון הכחול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הדרקון הכחול בוויקישיתוף