ליל המסכות (סרט, 1978)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליל המסכות
Halloween
בימוי ג'ון קרפנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מוסטפא אקאד
תסריט ג'ון קרפנטר, דברה היל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה טומי לי וולאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים

ג'יימי לי קרטיס

דונלד פלזנס
מוזיקה ג'ון קרפנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דין קונדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Compass International Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Compass International Pictures, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 25 באוקטובר 1978
משך הקרנה 91 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סלאשר
תקציב 325,000 דולר
הכנסות 150,000,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו halloween
פרסים NFR
סרט הבא ליל המסכות 2
האלווין
סרטים בסדרה ליל המסכות
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליל המסכותאנגלית: Halloween) הוא סרט אימה אמריקאי עצמאי משנת 1978, אשר בוים ונכתב על ידי ג'ון קרפנטר ודברה היל. קרפנטר אף הלחין ויצר את המוזיקה עבור הסרט. בסרט מככבים ג'יימי לי קרטיס, דונלד פלזנס, צ'ארלס סייפרס וניק קאסל כמייקל מאיירס. הסרט זכה להצלחה גדולה, ונחשב עד היום לאחד מסרטי הפולחן הגדולים בכל הזמנים. הסרט מתרחש ב-1978, ומספר כי בגיל 6 בלבד, רצח מייקל מאיירס את אחותו הגדולה והחבר שלה בערב ליל כל הקדושים, כשהוא לבוש בבגדי ליצן ואוחז סכין גדולה בידו. בעקבות מעשה זה, אושפז מאיירס בבית חולים לחולי נפש, ובהמשך טופל בידי פסיכיאטר הילדים ד"ר לומיס, אך ללא הועיל כיוון שאישיותו הייתה רעה מיסודה וללא כל מרפא. לאחר 15 שנה מאיירס בורח מהמוסד וחוזר לרדוף את תושבי העיירה הדונפילד, בעודו חמוש בסכין אימתנית וזהותו מוסתרת במסכה לבנה.

הסרט אומנם לא היה הסרט הראשון מסוגו (סרט סלאשר), אך הצורה שבה נעשה והמוטיבים החוזרים בו הוצגו כמעט בכל סרט סלאשר מאז, ובעיני רבים הסרט הזה היו הוא "שעיצב" את הז'אנר להיות כמו שהוא היום, ולכן הסרט נכנס ב-2006 לספריית הקונגרס תחת הנימוק "חשוב מבחינה תרבותית, היסטורית ואסתטית".

הסרט הופק על ידי מוסטפא אקאד בתקציב נמוך מאוד של כ-325,000 דולר, אך הצליח להרוויח קרוב ל-70 מיליון דולר ברחבי העולם.[1]

הצלחתו האדירה של הסרט הובילה ליצירת זיכיון מדיה המורכב מסדרת סרטים בת 11 סרטי קולנוע נוספים יצאו לאורך שנות ה-80 וה-90. רימייק בעל אותו השם בבימויו של רוב זומבי יצא ב-2007 כולל סרט המשך מ-2009. סרט חדש מ-2018 יצא לאקרנים כהמשך ישיר לסרט המקורי מ-1978 ללא שום קשר להמשכים שנוצרו.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־31 באוקטובר 1963 בליל כל הקדושים בעיירה הקטנה הבדיונית הדונפילד, אילינוי, מייקל מאיירס בן השש דוקר למוות את אחותו הגדולה ג'ודית עם סכין מטבח בביתם כשהיא עירומה, והוא נכלא בבית הסניטריום של סמית' גרוב. 15 שנה לאחר מכן, ב-30 באוקטובר 1978, הפסיכיאטר של מייקל, ד"ר סמואל לומיס ועמיתו, מריון צ'יימברס, מגיעים לסניטריום כדי ללוות את מייקל לבית המשפט. מייקל נמלט על ידי גניבת מכוניתם וחוזר להדונפילד, הורג מכונאי עבור סרבליו, וכן גונב מסכה לבנה דמוית פנים עם שיער חום, חבל וסכינים מחנות חומרי בניין מקומית.

למחרת בליל כל הקדושים; תלמידת התיכון לורי סטרודה מפילה מפתח בבית מאיירס שעדיין לא תפוס ורעוע שאביה מנסה למכור. מייקל עוקב אחריה לאורך כל היום והיא שמה לב, אבל חברותיה אנני בראקט ולינדה ואן דר קלוק מבטלות את חששותיה. לומיס מגיע להדונפילד בחיפוש אחר מייקל, ומוצא את מצבתה של ג'ודית חסרה בבית העלמין המקומי. הוא נפגש עם אביה של אנני, השריף ליי ברקט, ושניהם חוקרים את ביתו של מייקל, שם מספר לומיס לשריף ברקט על הסכנה שמייקל מהווה. השריף בראקט ספק בסכנתו של מייקל והולך לסייר ברחובות, ואילו לומיס ממתין בבית ומצפה שמייקל יחזור.

מאוחר יותר באותו לילה, לורי מטפלת בילדים טומי ודויל, ואילו אנני מטפלת בילדותיה אצל לינדזי וואלאס מעבר לרחוב, מבלי לדעת שמייקל עקב אחריהם. מייקל גם הורג את הכלב של וואלאס. כאשר החבר של אנני, פול, קורא לה לבוא לאסוף אותו, היא לוקחת את לינדזי לבית דויל כדי לבלות את הלילה עם לורי וטומי. לפני שאנני יכולה לעזוב, מייקל, שהסתתר במושב האחורי של מכוניתה, חונק אותה וחותך את גרונה.

זמן קצר לאחר מכן, לינדה והחבר שלה, בוב סימס, מגיעים לבית וואלאס. לאחר קיום יחסי מין, בוב יורד למטה לקחת בירה עבור לינדה ומייקל דוקר אותו למוות כאשר הוא נתקל בו. לאחר מכן מייקל מתחזה לבוב בתלבושת רפאים ומתעמת עם לינדה, שמגרה אותו ללא שום השפעה. לינדה מתרגזת, מתקשרת ללורי, אך מייקל חונק אותה למוות באמצעות כבל הטלפון בדיוק כשלורי מרימה. בינתיים לומיס מגלה את המכונית הגנובה ומתחיל לחפש ברחובות.

כשהיא חושדת; לורי ניגשת לבית וואלאס, ומוצאת את גופותיהם של אנני, בוב ולינדה, כמו גם את מצבתה של ג'ודית, בחדר השינה בקומה העליונה. לורי מתכופפת במסדרון, שם מייקל מופיע פתאום ותוקף אותה וגורם לה ליפול לאחור על גרם המדרגות. לורי נמלטת בקושי ונמלטת חזרה לבית דויל, שם היא גורמת לטומי להתעורר ולהכניס אותה. מייקל נכנס ותוקף אותה שוב, אך היא שומרת עליו במפרץ על ידי דקירתו עם מחט סריגה, מתלה למעיל, והסכין שלו, אותו היא דופקת בגופו באופן זמני בכל פעם, ואז שולחת את טומי ולינדסי ללכת לבית השכן בהמשך הרחוב ולבקש מהם להתקשר למשטרה.

לומיס רואה את טומי ואת לינדזי בורחים מהבית והולך לחקור, ומגלה את מייקל ולורי נלחמים בקומה העליונה; במהלך הקרב, לורי מורידה את המסכה של מייקל, גורמת לו להסס ולשים אותה שוב. לומיס יורה שש פעמים במייקל ומפיל אותו מהמרפסת. בהסכמה עם לורי שמייקל הוא "הבוגימן", לומיס הולך למרפסת ומביט מטה לראות שמייקל נעלם. לא מופתע, הוא בוהה אל תוך הלילה כשלורי מתחילה להתייפח. נשימתו של מייקל נשמעת במהלך מונטאז' של מיקומים בהם היה לאחרונה, מה שמעיד שהוא יכול להיות בכל מקום ובזה הסרט מסתיים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'יימי לי קרטיס לורי סטרוד הופעתה הראשונה בקולנוע
דונלד פלזנס ד"ר סם לומיס
צ'ארס סייפרס שריף בראקט
ננסי קייס אנני בראקט
פי. ג'יי סולס לינדה ואן דר קלוק
ניק קאסל מייקל מאיירס עוטה מסכה
בריאן אנדרוס טומי דויל
קייל ריצ'רדס לינדזי וואלאס

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט שובח על ידי הקהל והמבקרים, וקטע הנגינה שמופיע בתחילת הסרט ובפעמים מסוימות במהלכו, הנקרא "Halloween Theme", נחשב בעיני רבים למנגינה הטובה ביותר שהוצגה בסרט אימה עד כה.

הפסקול מכיל 11 שירים שכמה מהם גרסאות שונות של שירים אחרים בפסקול.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות מאוד מהמבקרים וקיבל ציון של 95% באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes, מתוך 65 ביקורות.[2]

מחוות, אזכורים ופרודיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט אוזכר פעמים רבות בסדרות ובסרטים לאורך השנים, בעיקר בסרט "צעקה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Halloween (1978) - Financial Information, The Numbers
  2. ^ "name_of_movie_to_add_here‎", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)