נד ביטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נד ביטי
Ned Beatty
נד ביטי, 2006
נד ביטי, 2006
לידה 6 ביולי 1937
לואיוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 ביוני 2021 (בגיל 83)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת טרנסילבניה
  • Eastern High School עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.nedbeattysings.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נד תומאס ביטיאנגלית: Ned Thomas Beatty;‏ 6 ביולי 193713 ביוני 2021) היה שחקן אמריקאי, מועמד לשני פרסי אמי, פרס גלובוס הזהב ופרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1976 על הופעתו בסרט "רשת שידור".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביטי נולד בעיר לואיוויל שבקנטקי למרגרט פורטני ולצ'ארלס ויליאם ביטי. הוא החל את דרכו כילד, כזמר שירי גוספל וברברשופ בכנסיות. הוא קיבל מלגה לאוניברסיטת טרנסילבניה (אנ') שם למד לשיר א-קפלה, אך לא סיים את לימודיו.

התחיל את הקריירה שלו על בימות תיאטרון ברחבי ארצות הברית והופיע לראשונה בברודוויי בשנת 1968 במחזה "התקווה הלבנה הגדולה". הופיע לראשונה בקולנוע בשנת 1972 במותחן "גברים במלכודת" בו שיחק איש עסקים בשם בובי טרייפ ובמערבון של ג'ון יוסטון "החיים והזמנים של השופט רוי בין" בו שיחק לצד פול ניומן. המשיך עם הופעות בקומדיה המוזיקלית של רוברט אלטמן "נאשוויל", בתור דלברט ריס עורך הדין תאב הבצע של אולפן ההקלטות ובסאטירה "רשת שידור" בתפקיד ארתור ג'נסן מנהל חברת הטלוויזיה "CCA" שהקנה לו מועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר.

התפרסם בקלאסיקת גיבורי העל "סופרמן" ובסרט ההמשך "סופרמן 2" בתור אוטיס, יד ימינו של הנבל לקס לות'ר (ג'ין הקמן), בדרמת העיתונות "כל אנשי הנשיא" ובקומדיית המלחמה של סטיבן ספילברג "1941" בתור מפקד צוות הטנק ווארד דאגלס. ביטי הועמד פעמיים לפרס אמי על תפקידיו בסרטי הטלוויזיה "אש ידידותית" ו"הרכבת האחרונה הביתה".

השתתף בשלוש העונות הראשונות של סדרת הדרמה "רצח מאדום לשחור" וגילם את בלש משטרת בולטימור סטן בולנדר.

ב-1991 הועמד לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בתור הטנור האירי בסרט "תשמע את השיר שלי". ב-1993 שיחק בדרמת הספורט "רודי" בתור דניאל אביו של כרוז הפוטבול רודי רוטייגר (שון אסטין). ב-2007 הופיע ביטי בסרט הפעולה "על הכוונת" בתור הסנטור המושחת צ'ארלס מיצ'יום ובדרמה הביוגרפית "מלחמתו של צ'ארלי וילסון" בדמותו של חבר הקונגרס דוק לונג. בשנים האחרונות התפרסם בעיקר בזכות הדיבובים שעשה עבור סרטי האנימציה "צעצוע של סיפור 3" לקולו הדובון הרשע לוטסו של ו"רנגו" לדמות ראש העיירה המדברית, צב היבשה ג'ון.

ביטי נפטר ב-13 ביוני 2021, בביתו שבלוס אנג'לס, קליפורניה, בגיל 83.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לביטי שמונה ילדים מארבע מערכות נישואים: אשתו הראשונה, לה היה נשוי במשך תשע שנים, הייתה וולטה צ'אנדלר ממנה נולדו לו ארבעה ילדים; אשתו השנייה הייתה השחקנית בלינדה ראולי, לה היה נשוי במשך שמונה שנים, וממנה נולדו לו שני ילדים; אשתו השלישית הייתה דורות'י אדמס "טינקר" לינדזי, ממנה נולדו לו שני ילדים. אשתו הרביעית, לה היה נשוי משנת 1999, היא סנדרה ג'ונסון.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נד ביטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Grobar, Matt (June 13, 2021). Ned Beatty Dies: Oscar-Nominated Star Of ‘Network’ & ‘Deliverance’ With More Than 160 Screen Credits Was 83. Deadline Hollywood. Retrieved June 14, 2021