לקס לות'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לקס לות'ר
Lex Luthor
לקס לות'ר, כפי שהופיע על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת Doomsday Clock #2 מפברואר 2018, אמנות מאת גארי פרנק.
לקס לות'ר, כפי שהופיע על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת Doomsday Clock #2 מפברואר 2018, אמנות מאת גארי פרנק.
סוג נבל-על
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה Action Comics #23
(אפריל 1940)
יוצרים ג'רי סיגל
ג'ו שוסטר
גילום הדמות ג'ין הקמן ("סופרמן" והמשכיו)
מייקל רוזנבאום ("סמולוויל")
קווין ספייסי ("סופרמן חוזר")
ג'סי אייזנברג ("היקום הקולנועי של DC")
ג'ון קראייר ("יקום החץ")
ניקולס הולט ("יקום DC")
מידע
שם אמיתי אלכסנדר ג'וזף (לקס) לות'ר
כינויים איש הקריפטונייט, מוקינגבירד
סטטוס פעיל
מקצוע איש עסקים, מדען ומהנדס
כוחות ללא כוחות-על
אינטליגנציה ברמה גאונית
מצויד בחליפת קרב רובוטית המעניקה לו מגוון נשקים, חוזק על ויכולת תעופה
חבר לשעבר בקבוצה ליגת הצדק
ליגת אי-צדק
יחידת הנקמה בסופרמן
כנופיית אי-צדק
ששת הסודיים
חיל הפקחים הכתומים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מטרופוליס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה לטישה / ליליאן לות'ר (אמא)
ליונל לות'ר (אבא)
לינה לות'ר (אחות)
לנה לות'ר (בת)
לורי לות'ר (אחיינית)
אויבים סופרמן, קונר קנט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר ג'וזף (לקס) לות'ראנגלית: Alexander Joseph "Lex" Luthor) הוא דמות בדיונית של נבל-על המופיעה בחוברות הקומיקס סופרמן וליגת הצדק ביקום DC קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת Action Comics #23 מאפריל 1940 ונוצרה על ידי הכותב ג'רי סיגל והמאייר ג'ו שוסטר, יוצריו של סופרמן. מאז, היסטוריית הדמות שוכתבה פעמים רבות, וסיפור המקור הנוכחי שלו מסופר במיני סדרה "סופרמן: זכות מלידה" משנת 2004 שנכתבה על ידי מארק וייד ומכילה גם את סיפור המקור הנוכחי של סופרמן.

לקס לות'ר היה אויבו הראשי של סופרמן ברוב שנות קיומו של גיבור-העל, והגה מספר תוכניות על מנת להשמידו. בגרסאות הראשונות לות'ר היה מדען משוגע, אך בגרסאות מאוחרות יותר הוא תואר מחדש כאיש עסקים ערמומי עם גישה למשאבים עצומים של הון וטכנולוגיה מתקדמת. לתקופה קצרה בשנות ה-2000 הוא כיהן כנשיא ארצות הברית.

דמותו של לקס לות'ר מדורגת במקום הרביעי ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים לפי אתר IGN,[1] במקום השמיני ברשימת מאה הנבלים הגדולים של כל הזמנים לפי מגזין ויזארד[2] וכן במקום ה-32 ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין אמפייר.[3]

דמותו של לקס לות'ר מופיעה בעיבודים שונים בנוסף לקומיקס. את דמותו ב"סופרמן: סדרת האנימציה", "ליגת הצדק: סדרת האנימציה", "ליגת הצדק ללא גבולות" ו"הבאטמן" דיבב קלנסי בראון, בעוד את דמותו הקולנועית גילמו שחקני הקולנוע ג'ין הקמן בסרט "סופרמן", "סופרמן 2" ו"סופרמן 4: השאיפה לשלום"; קווין ספייסי בסרט "סופרמן חוזר"; ג'סי אייזנברג בסרטים "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", "ליגת הצדק" ו"ליגת הצדק" וניקולס הולט בסרט "סופרמן".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהופיע לראשונה מעל דפי הקומיקס, ללות'ר הייתה רעמת שער אדמונית ומלאה. בחוברת #41, עקב טעות של אחד המאיירים, לא צויר שערו והוא נשאר קירח. שוסטר, אחד מיוצרי הדמות, החליט שזה הולם אותו, ומאז הפכה הקרחת לסימן ההיכר של לות'ר.

בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-20 היה לות'ר אחד מהנבלים שעיטרו את רומני המתח הזולים של אותה תקופה, שבהם תוארו מדענים מטורפים שמנסים להשתלט על העולם או להרוס אותו, בעזרת מגוון של מזימות זדוניות. לות'ר ניסה פעמים רבות, אך כל נסיונותיו סוכלו על ידי סופרמן, דבר שהפך את סופרמן ולות'ר לאויבים מושבעים. על אף שמזימותיו סוכלו, תמיד היה לות'ר חומק ללא עונש או לחלופין בורח מהכלא.

בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 נחשף סיפור המקור של לות'ר יחד עם שמו הפרטי, "לקס". על פי סיפור זה, עברה משפחתו של לות'ר לסמולוויל, העיר שבה גר סופרמן בילדותו, כשהיה נער מתבגר. לות'ר הפך למעריץ של סופרמן, שבאותה עת נקרא סופרבוי, ואף עזר לו. כאות תודה, עזר סופרבוי ללות'ר לבנות מעבדה שבה לות'ר החל לנסות לפתח צורות חיים חדשות, ואף ניסה לפתח נוגדן להשפעת הקריפטונייט על סופרבוי. בערב גורלי אחד, אחד החומרים במעבדה התלקח וסופרבוי, שעוד לא למד לשלוט באופן מלא על כוחותיו, נשף על האש כדי לכבותה, אך עשה זאת בעוצמה רבה מדי. הנשיפה אכן כיבתה את האש, אך גם גרמה לכימיקלים שהיו במעבדה להישפך על ראשו של לות'ר ולעשותו קירח עד סוף ימיו. לות'ר האשים את סופרבוי בחבלה מכוונת עקב קנאה, ונשבע לנקום.

למרות היותו רשע ותאב-כוח, לות'ר היה איש של כבוד. לא פעם סופרמן ולות'ר שיתפו פעולה בלית-ברירה כנגד אויב זה או אחר.

לאחר המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לות'ר החדש עבר שינוי רציני בהמשכיות שלאחר המשבר בעולמות האינסופיים של שנת 1985. בשלב זה הוא לא היה מדען מטורף שעובד בצללים, אלא איש עסקים משגשג וידוע - פושע צווארון לבן.

לות'ר גדל באחת השכונות הגרועות ביותר של העיר מטרופוליס. הוא גדל לאב מתעלל שלא חשש להראות לו את נחת זרועו. לות'ר היה ילד בודד, היה לו רק חבר אחד - פרי וייט, לימים עורך מערכת העיתון "הדיילי פלאנט". וייט עודד את חברו להגשים את חלומו ולעזוב את השכונה.

ההזדמנות שלו לא איחרה להגיע. לקס פתח פוליסת ביטוח להוריו ללא ידיעתם, וחיבל במכוניתם. הוריו נהרגו בתאונת דרכים, ולקס, לאחר שעבר למשפחה אומנת, קיבל את כספי ביטוח החיים שלהם והפך לאיש עשיר.

גם במשפחתו החדשה לקס היה קורבן להתעללות. משפחתו האומנת חשקה בכספו של לות'ר, אך גילתה שלות'ר הסתיר אותו. בניסיון לשים יד על כספו, ניסה אביו המאמץ לשכנע את בתו לנה לפתות את לקס. לנה סירבה, והאב הזועם הכה אותה למוות. באותו יום נשבע לקס שהוא יצבור כל כוח אפשרי כדי שאיש לא יוכל לפגוע בו שוב.

לקס השתמש בכספו ובכישרונו על מנת להקים חברה בשם "לקסקורפ", שהפכה לחברה רבת השפעה ובעלת קשרים מסועפים במטרופוליס. בשלב מסוים נבחר לות'ר למשרת נשיא ארצות הברית, אך לא הפסיק בנסיונותיו להשמיד את סופרמן. בסופו של דבר, נכשלו כל נסיונותיו, והוא חזר להסתתר.

על פי גרסה זו צמחה היריבות בין לות'ר לסופרמן לאחר שלות'ר ניסה לגייס את סופרמן לשירותו וזה סירב ואף הסגיר אותו לרשויות.

אזכור במדיות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט "סופרמן חוזר" משנת 2006, לקס לות'ר מתחיל כחסר כל המרמה מיליונרית העומדת על ערש דווי למסור לו את רכושה. או אז, הוא משתמש בהונו החדש כדי לשכור לעצמו צוות בריונים ולגנוב מטאוריט שנמצא באדיס אבבה המכיל תכונות קריפטוניות. בנוסף, הוא מגיע ל"מבצר הבדידות" וגונב משם קריסטל חיוני. בעזרת שניהם, הוא זומם ליצור יבשת קריפטונית חדשה מתוך האוקיינוס. את הדמות גילם השחקן קווין ספייסי.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסדרת הלייב אקשן "לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן", לקס לות'ר הוא מיליארדר ופילנתרופ מושחת, שעוזר לעיר מטרופוליס בגלוי ומבצע פשעים בסתר. בעקבות השתלטות מחבלים על בניין "הדיילי פלאנט", הוא הכיר את לויס ליין יותר טוב במהלך שהותו שם, ואחר כך הציע לה נישואין. ביום החתונה הצליח פרי וייט למצוא מספיק ראיות לעצור את לקס בעזרתו של העיתונאי קלארק קנט, אבל לקס התאבד מתוך בושה בקפיצה מהבניין. הוא הוחזר לחיים בעונה השלישית והתקרח. גילם אותו השחקן ג'ון שיאה.
  • בסדרת האנימציה "ליגת הצדק", לקס לות'ר הוא מיליארדר נוכל וגאון. לות'ר מקים פעמיים ליגת נבלי-על שמטרתם להילחם בליגת הצדק. בפעם הראשונה מזימתו מסוכלת על ידי באטמן. בעונה הרביעית לקס לות'ר התאחד עם ברייניאק ובשלב מסוים הם נהיו ישות אחת, עד שהפלאש הביס את ברייניאק. בעונה החמישית לות'ר מנהיג את ליגת האי-צדק ומנסה להחיות את ברייניאק כדי לשוב ולהיות "אל". מדבב אותו קלנסי בראון.
  • בסדרת הלייב אקשן "סופרגירל" הופיעו בהתחלה רק לינה, אחותו למחצה של לקס, ואמו ליליאן. בעונה הרביעית לקס לות'ר הצטרף לסדרה. מגלם אותה השחקן ג'ון קראייר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לקס לות'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #4 - Lex Luthor
  2. ^ Wizard's Top 100 Greatest Villains of All Time
  3. ^ The 50 Greatest Comic Book Characters
  4. ^ מייקל שאנון לא חזר לגלם את הדמות ובשל כך בובת גומי בדמותו ממלאת את תפקיד הגופה של גנרל זוד.