צבי הנינג'ה (מיראז' סטודיו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי הנינג'ה
Teenage Mutant Ninja Turtles
עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #1
עטיפת החוברת Teenage Mutant Ninja Turtles #1
מידע קומיקס
יוצר פיטר ליירד
קווין איסטמן
סוגה פעולה, הרפתקאות, גיבורי על, מדע בדיוני
תקופת פרסום מקורית מאי 1984 – אוקטובר 2010 (כ־26 שנים)
סינדיקציה מיראז' סטודיו
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת המקור אנגלית
מוציא לאור מיראז' סטודיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר הספרים 8
קומיקס הבא בסדרה סיפורם של צבי הנינג'ה
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי הנינג'האנגלית: Teenage Mutant Ninja Turtles) היה קומיקס אמריקני שפורסם בין השנים 1984 ו-2010 על ידי מיראז' סטודיו, בכיכובן של הדמויות באותו השם. הקומיקס, שנוצר במקור על ידי קווין איסטמן ופיטר ליירד כפרודיה, זכה לפופולריות רבה והביא ליצירתו של זיכיון נרחב הכולל חמש סדרות טלוויזיה, שישה סרטי קולנוע, מספר משחקי וידאו ומגוון רחב של צעצועים ומוצרים אחרים.

ב-2009 מכר פיטר ליירד את זכויות הקומיקס לויאקום וכתוצאה מכך נאלצה מיראז' סטודיו לסיים את הקומיקס. בוונדר-קון 2011 הודיעה חברת ההוצאה לאור IDW Publishing שהיא רכשה את הזכויות על הקומיקס והיא מתכננת להוציא סדרה חדשה, המבוססת על הקומיקס המקורי משנות ה-80 של המאה ה-20, וכן להדפיס מחדש את הקומיקס המקורי[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון לקומיקס הגיע במהלך ארוחת ערב מזדמנת של קווין איסטמן ופיטר ליירד, כאשר איסטמן שרטט ציור קומי של צב קטן לובש מסיכה ומחזיק כלי נשק. ליירד התפעל והציע לאיסטמן ליצור ארבעה צבים כאלו שהם מיומנים באמנויות לחימה ולכל אחד כלי נשק אחר. ההשפעה האמנותית לקומיקס הגיע לאיסטמן וליירד מפרנק מילר וג'ק קירבי[2]. דמויות הצבים הושפעו רבות מהקומיקסים "רונין", "סרבוס", "המוטנטים החדשים" (בו הוצגו מוטאנטים בני נוער) ו"דרדוויל" (בו הוצג ארגון היד, ארגון נינג'ות שביקש לשלוט בעיר התחתית של ניו יורק)[3].

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרך ראשון: 1984 - ‏1993[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומיקס הראשון נכתב על ידי פיטר ליירד וקווין איסטמן ויצא לאור על ידי מיראז' סטודיו. הקומיקס הודפס בסגנון מגזין על דפי נייר זולים בשחור ולבן בכמות של 3,000 עותקים בלבד[4], מה שהופך את הקומיקס היום לפריט אספנות. בתוך חודשים ספורים אזלו כל הגיליונות מה שהפתיע את ליירד ואיסטמן.

ההצלחה הביאה לפריחה בתחום הקומיקס השחור לבן בשנות ה-80, רבים החלו להוציא לאור קומיקס המבוסס על בעלי חיים בתקווה לרווחים גדולים. רוב הקומיקס שיצאו היו פרודיות לצבי הנינג'ה, רובם לא הצליחו וחלקם גרמו לקריסה כלכלית של חברות ההוצאה לאור.

סדרת החוברות "השיבה לניו-יורק" מ-1989 הייתה הצלחה גדולה וגרמה לחשיפה הגדולה של צבי הנינג'ה. אמני קומיקס רבים החלו להתנסות בקומיקס דרך צבי הנינג'ה כאשר יצרו מספר חוברות כניסיון, כמה אמנים אף המשיכו לעבוד עם סטודיו מיראז' ביצירת קומיקסים.

הכרך הסתיים באוגוסט 1993 עם חוברת מספר 62.

כרך שני: 1993 - ‏1995[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיראז' סטודיו השיקה את הכרך ב-1993. זהו הכרך הראשון שכולו צבוע, מה שגרם התפעלות בקרב מעריצי הקומיקס. הקומיקס נכתב ואויר על ידי ג'ים לוסון. הכרך נמשך שלוש עשר חוברות בלבד, עד 1995, בעקבות ירידה בפופולריות ופיגור במכירות.

כרך שלישי: 1996 - ‏1999[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסומו של הכרך השלישי החל בשנת 1996, והוא נכתב על ידי גארי קרלסון ואויר על ידי פרנק פוסקו. הכרך צויר בשחור לבן, כמו הראשון. הוא זכה לשבחים רבים במיוחד על הקצב המהיר והשינויים בדמויות: לאונרדו מאבד את ידו, על פניו של רפאל מופיעות צלקות רבות, ספלינטר הופך לעטלף ודונטלו הופך לקיבורג. פרקים רבים מסדרת הטלוויזיה מ-2003 בוססו על חוברות מהכרך. הכרך הסתיים ב-1999.

כרך רביעי: 2001 - ‏2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתים עשרה שנה לאחר סיום הכרך השני, תוך התעלמות מעלילות הכרך השלישי, נמצאים הצבים כעת בשנות השלושים המוקדמות לחייהם. אפריל או'ניל וקייסי נשואים ומתגוררים בסמוך לביוב בו חיים הצבים. ספלינטר מתגורר בחווה בנורת'המפטון ומשמש כסבא של בתם הצעירה של קייסי ואפריל. חייזרים הופכים לדבר מקובל ולכן הצבים יכולים לשוטט בחופשיות בעולם בני-האדם אך כחייזרים ולא כמוטנטים.

הגיליון האחרון של הכרך פורסם בתחילת 2010, כמה חודשים לאחר מכירת זיכיון הצבים לרשת ניקלודיאון. הכרך הסתיים עם "המשך יבוא" אם כי עד היום הסיפור לא המשיך או הסתיים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Eastman, Kevin (2002). Kevin Eastman's Teenage Mutant Ninja Turtles Artobiography. Los Angeles: Heavy Metal. ISBN 1-882931-85-8.
  • Wiater, Stanley (1991). The Official Teenage Mutant Ninja Turtles Treasury. New York: Villard. ISBN 0-679-73484-8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ WC11: "TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES" RETURN AT IDW, ‏1 באפריל 2011
  2. ^ John Morrow, ‏The Collected Jack Kirby Collector, באתר TwoMorrows Publishing, עמוד 202, 26 במאי 2004; ISBN 978-1-893905-32-0
  3. ^ I Was a Teenage Mutant Ninja Turtle - Page 3, באתר Heavy Metal, ‏26 בינואר 2007
  4. ^ DYNAMIC DUO: Kevin Eastman and Peter Laird; Turning Teenage Mutant Ninja Turtles Into a Monster, באתר הניו יורק טיימס, 25 בדצמבר 1988