צוות איי.טי.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוות איי.טי.
The IT Crowd
סוגה קומדיית מצבים עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים גרהם לינהאן עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים גרהם לינהאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 25 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה פרימנטל עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פרימנטל, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מערך מרובה מצלמות עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור ערוץ 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 3 בפברואר 2006 – 27 בספטמבר 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צוות איי.טיאנגלית: The IT Crowd) היא קומדיית מצבים בריטית ששודרה במקור בערוץ 4 ונכתבה על ידי גרהם לינהאן, בהפקת אש אטאלה ובכיכובם של כריס או'דאוד, ריצ'רד איואדה, קתרין פרקינסון ומאט ברי. התוכנית מתרחשת במשרדי החברה הבדיוניות "ריינהולם תעשיות" בלונדון, ועוקבת אחר שלושת אנשי הצוות של מחלקת ה-IT (טכנולוגיית מידע) שלה: מתכנת המחשבים מוריס מוס (ריצ'רד איואדה), רוי טרנמן (כריס או'דאוד), וג'ן ברבר (קת'רין פרקינסון), מנהלת המחלקה ומנהלת מערכות יחסים עסקיות שלא יודעת דבר על טכנולוגיית מידע. התוכנית מתמקדת גם בבוסים של ריינהולם תעשיות: דנהולם ריינהולם (כריס מוריס) ומאוחר יותר - בבנו דאגלס (מאט ברי). הטכנאי הגותי ריצ'מונד אוונאל (נואל פילדינג), המתגורר בחדר השרתים האפל, מופיע גם הוא במספר פרקים.

הקומדיה עלתה לראשונה בערוץ 4 ב-3 בפברואר 2006, והמשיכה לארבע עונות בנות שישה פרקים כל אחת. אף על פי שהוזמנה עונה חמישית, היא לא הופקה.[1] התוכנית הסתיימה בפרק מיוחד ששודר ב-27 בספטמבר 2013.[2][3][4][5] התוכנית זכתה לשבחי המבקרים, ויש לה בסיס מעריצים גדול.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (הממלכה המאוחדת)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
163 בפברואר 20063 במרץ 2006
2624 באוגוסט 200728 בספטמבר 2007
3621 בנובמבר 200826 בדצמבר 2008
4625 ביוני 201030 ביולי 2010
5126 בספטמבר 2013

הסדרה ממוקמת במשרדי ריינהולם תעשיות, תאגיד בריטי בדיוני השוכן ברחוב קארנדן 123 במרכז לונדון. היא מתמקדת באירועים המשעשים הקורים לשלושת חברי צוות התמיכה הטכנית השוכנים במרתף מוזנח מבולגן השוכן בניגוד גדול לארכיטקטורה המודרנית הזוהרת ולנופי לונדון המדהימים מהם נהנים שאר הארגון. הסדרה לא מספקת מידע לגבי מה הם עסקי החברה, והדבר נהיה לבדיחה מתמשכת. כל שידוע הוא שהיא קנתה ומכרה את חברת ITV, שיש לה מעבדת כימיקלים, ושהיא מייצרת מוצר ללא שם. בפרק אחד, דנהולם ריינהולם טוען שהחברה קנתה ספקי טלפונים ניידים ותחנות טלוויזיה, ויצרה את "אימפריית התקשורת הגדולה ביותר בבריטניה", אך לא ברור אם זה נכון.[6]

רוי ומוס, שני הטכנאים, הם גיקים חסרי יכולת חברתית, ובמילותיו של דנהולם ריינהולם הם: "חנונים סטנדרטיים". למרות התלות של החברה בהם, בדרך כלל מתעלמים מהם והם נחשבים למפסידנים.

עצלנותו של רוי, והעובדה שאף אדם משאר החברה לא שם לב אליהם, גורמת לרוי להמציא שלל טכניקות שיחסכו ממנו את הצורך לבצע את עבודותו. הוא נוהג להתעלם מהטלפון ולקוות שהוא יפסיק לצלצל, וכשהוא עונה לטלפון הוא נוהג לפתוח במשפט: "האם ניסית לכבות ולהדליק שוב?". ברוב המקרים פתרון זה עובד והשיחה מסתיימת במהירות. באחד הפרקים רוי אף מציב קלטת שמע ליד הטלפון שמשמיעה הצעות תמיכה טכנית נדושות שונות. רוי לובש חולצת טריקו שונה בכל פרק.[7] הידע המעמיק של מוס בנושאים טכניים בא לידי ביטוי בהצעות המורחבות והמפורטות מדי שלו לבעיות ילדותיות, בעוד שהוא לא מסוגל להתמודד עם בעיות מעשיות כמו כיבוי שריפות והרחקת עכבישים. הביישנות שלו מקשה עליו להתייחס לאחרים, ולעיתים קרובות היא מובילה אותו לציין עובדות מוזרות, או להתחיל "לקשקש" על עצמו או על טכנולוגיה. כשמישהו מראה את בורותו בנושא הנוגע למחשבים, הוא יכול להיות שחצן.

ג'ן, החברה החדשה ביותר בצוות, היא טכנופובית וחסרת כל ניסיון או ידע בנושאים הקשורים לטכנולוגיה, אף על פי שהיא טענה בקורות החיים שלה שיש לה "ניסיון רב עם מחשבים". מכיוון שגם דנהולם חסר כל ידע טכנולוגי באותה מידה, השקר של ג'ן משכנע אותו שהיא צריכה להיות ראש מחלקת התמיכה הטכנית. לאחר הפגישה עם רוי ומוס, ג'ן מגדירה מחדש את תפקידה כ"מנהלת מערכות יחסים", אך עם זאת, הניסיונות שלה לגשר על הפער בין הטכנאים לבין העובדים האחרים של החברה גורמים בדרך כלל לתוצאה הפוכה, ומביאים את הצוות למצבים מגוחכים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כריס או'דאוד בתור רוי טרנמן, טכנאי אירי. הוא מתעב את עבודתו ולעיתים קרובות עושה מאמצים רבים כדי להסיח את דעתם של חבריו לעבודה כדי שיוכל להיבטל ממנה.
  • ריצ'רד איואדה בתור מוריס מוס (מכונה בפשטות "מוס"), טכנאי ביישן ביותר ואינטליגנטי מאוד עם כישורים חברתיים מועטים.
  • קתרין פרקינסון בתור ג'ן ברבר, המנהלת חסרת הידע הטכנולוגי של רוי ומוס. רוי ומוס מתרעמים על מינויה בתחילה, אך עד מהרה הם מגלים שהיא שימושית עבורם באינטראקציה עם אנשים "רגילים".
  • נואל פילדינג בתור ריצ'מונד אוונאל (שחקן חוזר בעונות 1 - 2, 4 - 5), טכנאי IT מתבודד בסגנון גותי שגורש לחדר השרתים שבמחלקה בעקבות הפיכתו לגותי. בתחילה ג'ן איננה מודעת לקיומו אך לבסוף היא מגלה אותו מאחורי דלת סודית. נוהג להיעלם במסתוריות, ומשוות לו תכונות של ערפד.
  • כריס מוריס בתור דנהולם ריינהולם (שחקן חוזר בעונות 1 - 2, אורח בעונה 3), המייסד והמנכ"ל האגוצנטרי של ריינהולם תעשיות. בתחילת העונה השלישית הוא קופץ מחלון משרדו הגבוה לאחר שנודע לו שהמשטרה רוצה לחקור אותו בענייני מס.
  • מאט ברי בתפקיד דאגלס ריינהולם (שחקן חוזר בעונה 2, שחקן ראשי בעונות 3 - 4), בנו של דנהולם, שיורש את ריינהולם תעשיות בעונה 2 לאחר שאביו מתאבד. מואשם במספר מקרים של הטרדות מיניות. מאוהב בג'ן.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היוצר גרהם לינהאן כתב את הסדרה. הסדרה צולמה לפני קהל חי, שיטה שבזמן ההוא נחשבה ל"מסוכנת" יותר מאשר שימוש בצחוק מוקלט.[8] על בחירה זו אמר לינהן: "אני סומך על האינסטינקטים שלי, אז אני הולך לעשות את זה בדרך שלי ומקווה שאנשים יבואו אליי".[8] העונה הראשונה הוקלטה באולפני טדינגטון, והעונה שלאחר מכן באולפני פיינווד, עם צילומי מיקום לסירוגין. קטעים בסגנון קולנועי הוקלטו גם לפני הקלטות חיות. שיר הפתיחה של הסדרה הופק על ידי קבוצת "שינולה".[9]

שחרור ושידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידורים בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית משודרת ברחבי העולם. באוסטרליה היא שודרה ברשת ABC1 וב- UKTV . בבולגריה, רשת GTV החלה לשדר אותה ביולי 2008, בעוד שComedy Central Germany החלה לשדר את העונה הראשונה בספטמבר 2009. רשת ETV שידרה את התוכנית באסטוניה. בפולין היא שודרה ברשת Comedy Central Poland, ב- TVP2 וב- Fox Comedy . בצ'כיה היא שודרה ברשת Česká televize וב- HBO . TV 2 Zulu שידרה אותה בדנמרק, וכך גם קומדי סנטרל בהולנד. Canal+ משדרת אותה בספרד. בניו זילנד, היא שודרה ב- TV One. היא משודרת באופן לא רציף ברפובליקה של אירלנד ב- RTÉ2 וב- RTÉ Player.

בארצות הברית הוקרנו פרקים בערוץ IFC. כל 5 העונות זמינות גם ב- Netflix, ב-Tubi TV, ב- Pluto TV ובהולו, ולרכישה ב- חנות האייטונס. הערוץ הקנדי G4 שידר את התוכנית במהלך רצועת שידור למבוגרים ביולי 2007. שידורים חוזרים שודרו גם ב- BiteTV בקנדה עד שהושק מחדש בתור "Makeful" באוגוסט 2015. בברזיל, בארגנטינה ובצ'ילה היא שודרה ב- I.Sat. במקסיקו היא שודרה בערוץ 11 מאז 2010. היא שודרה גם בספרד ב-Canal 3xl במהלך 2011.[10]

סיום ועתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה חמישית הוזמנה על ידי ערוץ 4, שתשודר ב-2011.[11] יוצר הסדרה, גרהם לינהאן, החל בהפקה מוקדמת שלה, והצהיר שזו תהיה העונה האחרונה של התוכנית, כמעין "שלום לדמויות".[12] צוות הכותבים לא הצליח להיפגש באופן קבוע, אז הם יצרו חדר כותבים וירטואלי באמצעות הכלי המקוון לניהול פרויקטים Basecamp. לינהן מצא בזה חיסרון, וכינה את זה "שירות מחניק שלדעתי הוא בעצם גרם לכולם להיות מודעים לעצמם", אבל לא הייתה חלופה מתאימה לכך. אף על פי כן, הכותבים אכן ניסחו כמה רעיונות לסיפור (לפי הדיווחים אחד מהם היה פרק המבוסס על מת לחיות[דרוש מקור]), אבל בסופו של דבר לינהאן לא חשב שההסדר היה מעשי. בשל לוח הזמנים העמוס של לינהאן, ודרישות התקציב של התוכנית, נגנזה העונה החמישית.[13]

עם זאת, לינהאן הרגיש שניתן להפיק פרק יחיד ומיוחד של "פרידה". הוא כבר היה עסוק בפרויקט אחר, וגם שחקני הסדרה כבר לקחו התחייבויות אחרות ולפיכך, רק ביוני 2013 צולם הפרק האחרון של התוכנית.[14]

לינהאן אמר שיש דמויות מסוימות בסדרה שהוא היה רוצה לחקור בספיישלים עתידיים בסגנון ספין-אוף, ובמיוחד את דמותו של מאט ברי: דאגלס. בראיון ב-2014, לינהאן אמר שיש לו רעיון חצי מגובש לגבי הרחבת דמותו של דאגלס, אבל מכיוון שמאט ברי עסוק ביצירת הסדרה שלו "Toast of London", לינהאן יצטרך "להסתער כשהוא לוקח מנוחה".[15] לינהאן דן גם בהחזרת דמותו של בנדיקט וונג, הנקראת פריים, מהפרק "Final Countdown".[13] וונג אמר שהוא "יתרגש" אם פריים יקבל סדרה משלו, וצחק על כך שיהיה ניתן לקרוא לה "פריים טיים".[16]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1 של צוות איי.טי קיבלה ממבקרי האתר Metacritic ציון ממוצע של 67/100, בהסתמך על 8 ביקורות.[17]

דירוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק הבכורה של התוכנית בערוץ 4 צפו 1.8 מיליון צופים, שתוארו כ"מאוכזבים" על ידי BBC News.[18] עם זאת, לינהאן הצהיר שהוא "משחק את המשחק הארוך" ושיקף כיצד גם העונה הראשונה של "האב טד" "הייתה די לא מובחנת" אך המשיכה לצבור צופים ופרסים.[8] בגמר עונה 4 ב-30 ביולי 2010 הגיעה התוכנית לשיא הרייטינג הנוכחי שלה. בתוכנית צפו 2.17 מיליון צופים והיא הצליחה מאוד במשבצת הזמן שלה.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה בפרסים מהאקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה (BAFTA), מהאקדמיה הבינלאומית לאמנויות ומדעי הטלוויזיה (פרס אמי הבינלאומי), ומפרסי המעריצים של Comedy.co.uk המאורגנים על ידי מדריך הקומדיה הבריטי. הסדרה גם קיבלה פרס מפרסי הקומדיה הבריטיים ומהפרס האירי לקולנוע וטלוויזיה.

בשנת 2006, הסדרה נבחרה לסיטקום הבריטי החדש הטוב ביותר בטקס פרסי Comedy.co.uk לשנת 2006, מתוך 17 מועמדים.[19] בשנת 2007, היא נבחרה לקומדיה של השנה בטקס פרסי Comedy.co.uk לשנת 2007, מתוך 100 מועמדים.[20] בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לטלוויזיה ב-2007 הועמדה התכנית לפרס קומדיית המצבים הטובה ביותר, אך הפסידה. ב-2008 זכתה הסדרה בפרס אמי הבינלאומי לקומדיה[21] וב-2008 בפרס "ורד הזהב" לסיטקום הטוב ביותר.[22] הסדרה הייתה מועמדת שוב לפרס קומדיית המצבים הטובה ביותר בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לטלוויזיה 2008, אך הפסידה ל-"פיפ שואו". בשנת 2009, היא זכתה בקומדיית הסיטואציה הטובה ביותר בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לטלוויזיה. כמו כן, בשנת 2009 גרהם לינהאן זכה בתסריט הטלוויזיה הטוב ביותר בפרס הקולנוע והטלוויזיה האירי השישי, וקתרין פרקינסון זכתה בשחקנית הקומדיה הטובה ביותר בפרס הקומדיה הבריטית לשנת 2009 .

בטקס פרסי הטלוויזיה של האקדמיה הבריטית לשנת 2014, פרקינסון זכתה בהופעה הנשית הטובה ביותר בתוכנית קומדיה[23] וריצ'רד איואדה זכה בהופעה הגברית הטובה ביותר בתוכנית קומית. כריס או'דאוד היה מועמד באותה קטגוריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צוות איי.טי. בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של צוות איי.טי. (באנגלית)
  • "צוות איי.טי.", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "צוות איי.טי.", באתר נטפליקס
  • "צוות איי.טי.", באתר Rotten Tomatoes (באנגלית)
  • "צוות איי.טי.", באתר Metacritic (באנגלית)
  • "צוות איי.טי.", במסד הנתונים הקולנועיים KinoPoisk (ברוסית)
  • Ali, Abbas (9 ביולי 2010). "The real IT Crowd: how true is the C4 sitcom?". הגארדיאן. לונדון. {{cite news}}: (עזרה)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Frost, Vicky (26 במאי 2010). "The IT Crowd gets fifth series". The Guardian. London. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Jeffery, Morgan (12 בספטמבר 2013). "'IT Crowd' finale, 'Agents of SHIELD' launch share night on Channel 4". Digital Spy. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "The IT Crowd to return for special one-off episode". BBC News. 8 במאי 2013. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "'The IT Crowd' to return for one-off final episode later this month". NME. 5 בספטמבר 2013. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "IT Crowd Night planned for October". British Comedy Guide. 22 ביולי 2013. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Return of the Golden Child". The IT Crowd. Episode 2. 31 August 2007. 20:38 minutes in. Channel 4.
  7. ^ Powers, Nicole (9 במאי 2009). "Chris O'Dowd: The IT Man From The IT Crowd". SuicideGirls.com. אורכב מ-המקור ב-5 במאי 2010. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ 1 2 3 Smith, Neil (9 בפברואר 2006). "IT Crowd writer looks to future". BBC News. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "Shynola website obligation". Shynola.com. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ ""Els informàtics" arriben al canal 3XL - Televisió de Catalunya". Tv3.cat. 15 בפברואר 2011. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "The IT Crowd awarded a 5th series – News – British Comedy Guide". Comedy.co.uk. 26 במאי 2010. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "That's the end of IT". chortle.co.uk. 20 במאי 2011. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ 1 2 Interviewly - Graham Linehan October 2011 - reddit AMA, web.archive.org, ‏2016-06-18 (ארכיון)
  14. ^ "O'Dowd: IT Crowd have not aged well". Belfast Telegraph. 14 ביולי 2013. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ Patrick, Foster (27 בדצמבר 2014). "Graham Linehan: "I'd really love to do a Douglas spin-off of The IT Crowd"". radiotimes.com. Radio Times. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ The IT Crowd - All 4, www.channel4.com
  17. ^ "The IT Crowd (UK): Season 1". metacritic.com. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "IT Crowd writer looks to future" (באנגלית בריטית). 2006-02-09. נבדק ב-2022-03-13.
  19. ^ "The Comedy.co.uk Awards 2006". comedy.co.uk. British Comedy Guide. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "The Comedy.co.uk Awards 2007". comedy.co.uk. British Comedy Guide. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Linehan wins an Emmy for sitcom on the IT set". Irish Times. 11 בנובמבר 2008. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "Award Winners 1961 – 2009". rosedor.com. Rose d'Or Festival. אורכב מ-המקור ב-4 ביוני 2010. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "BAFTA Television Awards in 2014". awards.bafta.org. נבדק ב-13 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)