קונד'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונד'ה "הקייסר" אפ אדרן
Cunedda "Wledig" ap Edern
לידה 386
ממלכת גודוד'ין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 460 (בגיל 74 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת גוויניד'
שושלת בית קונד'ה
תואר מלך
אב אדרן
יורש העצר איניון אפ קונד'ה
מלך ממלכת גוויניד' ה־הראשון
איניון אפ קונד'ה ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קונד'ה אפ אדרןוולשית: Cunedda ap Edern; סביבות 386460) המוכר גם בכינויו קונד'ה הקיסר (בוולשית: Cunedda Wledig) היה מלך וולשי אשר ייסד את ממלכת גוויניד' בצפון-מערב ויילס במאה ה-5.

קונד'ה מוזכר בהיסטוריה בריטונום בשם קונדאג (Cunedag) ומקור שמו הוא ככל הנראה קונו דאגוס (Cuno-dagos) שמשמעו בברטונית "לוחם טוב" או "בעל לוחמים טובים". על פי המסורת, קונד'ה היה בן למשפחה של שליטים בריטנו-רומאיים מ"הצפון הקדום" (בוולשית: Hen Ogledd) שבדרום סקוטלנד של ימינו, אזור בעל קשר רב עם ויילס בתקופת סוף השלטון הרומאי (שהסתיים סביב 410 לספירה). סבו של קונד'ה, פדרן בייסרוד' ("טוניקה אדומה"), מזוהה עם מנהיג בעל משרה חשובה מטעם השלטון הרומאי אשר הנהיג את שבט הווטדיני באזור נהר הפורת' כנגד פשיטות הפיקטים מצפון לחומת אנטונינוס.

ככל הנראה בהתאם לבקשה מהקיסר הרומאי מגנוס מקסימוס או השליט הברטוני וורטיגרן, קונד'ה עבר לצפון ויילס יחד עם לוחמי שבט הווטדיני במטרה להילחם בפשיטות האיריות והפיקטיות באזור. שם התמקם ככל הנראה תחילה באזור צ'סטר (כיום סמוך לגבול אנגליה ויילס) ובהמשך התבסס מערבה משם (צפון-מערב ויילס) בקרבת אזורי הפלישה של השבטים האירים, שם ייסד את ממלכת גוויניד' ובית קונד'ה שעמד בראשה למשך כ-375 שנים עד לשנת 825 כאשר עלה בית מנאו לכס הממלכה. לפי נניוס, בנו, קרדיג, ייסד את ממלכת קרדיגיון.

על פי המסורת, קונד'ה נחשב סבא רבא של דייוויד הקדוש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ויילס. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.