קסבייה דולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קסבייה דולן
Xavier Dolan
קסבייה דולן בפסטיבל הקולנוע בקאן, 2016
קסבייה דולן בפסטיבל הקולנוע בקאן, 2016
לידה 20 במרץ 1989 (בן 35)
מונטריאול, קנדה
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994
פרסים והוקרה פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2014
http://www.xavier-dolan.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קסבייה דולןצרפתית: Xavier Dolan; נולד ב-20 במרץ 1989) הוא במאי ושחקן קולנוע קנדי. דולן הוא הומו,[1] ונושאי מגדר, זהות מינית ומיניות נוכחים בסרטיו. הוא נוהג לכתוב ולביים את סרטיו, לגלם באחדים מהם את הדמויות הראשיות, ולעיתים גם לעסוק בעיצוב האמנותי ובעיצוב התלבושות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דולן נולד במונטריאול שבקוויבק, לז'נבייב דולן, מורה, ולמנואל טאדרוס, שחקן וזמר קנדי יליד-מצרים ממשפחה נוצרית-קופטית ממוצא לבנוני. בילדותו שיחק במספר סרטים וסדרות טלוויזיה בקנדה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 19, בעזרת חסכונות מקריירת המשחק שלו, הפיק וביים את סרטו הראשון "הרגתי את אמא שלי", ואף גילם בו את הדמות הראשית. הסרט עוסק במערכת יחסים סבוכה בין אם לבנה ההומו. הוא מבוסס בחלקו על סיפור חייו של דולן, שכתב את התסריט בעודו בן 16. הסרט נמכר להפצה ב-20 מדינות;[2] זכה בשלושה פרסים במסגרת "שבועיים של במאים" (Directors' Fortnight) בפסטיבל קאן 2009;[3] ונבחר לייצג את קנדה באותה שנה בקטגוריית הסרט הזר בתחרות האוסקר,[4] אך לא נכנס לרשימה המצומצמת של המתמודדים.

"פעימות לב", סרטו השני, הוקרן לראשונה במסגרת "מבט מסוים" (Un Certain Regard) בפסטיבל קאן 2010.[5] הסרט עוקב אחר משולש רומנטי בו נמשכים זוג ידידים, בחור ובחורה, לבחור שלישי, עד כדי פגיעה בחברותם. גם בסרט זה גילם דולן את אחת הדמויות הראשיות. ביוני 2010 זכה הסרט בפרס הראשי בפסטיבל הסרטים של סידני. באותה שנה שיחק דולן גם במותחן הקנדי Good Neighbors.

סרטו השלישי, "לורנס, בכל מקרה", הוקרן בפסטיבל קאן 2012, אף הוא במסגרת "מבט מסוים".[6] הסרט עוסק בטרנסג'נדריות. בניגוד לסרטיו האחרים כבמאי, בסרט זה דולן לא משחק.

סרטו הרביעי הוא מותחן פסיכולוגי, עיבוד באותו שם למחזהו של מישל מרק בושאר "טום בחווה". הקרנת הבכורה של הסרט נערכה בפסטיבל הסרטים ה-70 של ונציה, והוא זכה בו בפרס איגוד מבקרי הקולנוע הבינלאומי FIPRESCI.[7] הסרט עוסק בין השאר באלימות, הומופוביה וסדיזם.

"מאמי", סרטו החמישי, עוקב אחר ניסיונותיה של אם חד-הורית לגדל את בנה הסובל מהפרעת קשב ושמזגו אלים. הסרט חלק עם סרטו של ז'אן-לוק גודאר את פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2014.[8]

לצד קריירת הבימוי והמשחק שלו, דולן מדבב סרטים וסדרות שונות לצרפתית, הידועה שבהן היא הגרסה הקנדית המשודרת בקוויבק ל"סאות' פארק", בה הוא מדבב את דמותו של סטן.[9]

באוקטובר 2015 ביים וערך את הקליפ לשירה של אדל "Hello".

בשנת 2018 ביים, כתב והפיק את סרט הדרמה "חייו ומותו של ג'ון פ. דונובן", בכיכובם של קיט הרינגטון, נטלי פורטמן וג'ייקוב טרמבלי.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבמאי
כשחקן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קסבייה דולן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lisa Kirchner. Xavier Dolan: The New Woody Allen, Only Younger, Cuter and Gay. February 22, 2011. Huffingtonpost.com.
  2. ^ John Hopewell. Rezo wraps up Dolan’s ‘Love’. February 10, 2010. Variety.
  3. ^ Les Perreaux and Elizabeth Renzetti. Québécois filmmaker electrifies Cannes. May 25 2009. Globe and Mail.
  4. ^ Xavier Dolan's killer debut is Canada's Oscar pick. September 22, 2009. CBC news.
  5. ^ Heartbeats by Xavier Dolan. May 15, 2010. Festival de Cannes website.
  6. ^ Laurence Anyways. 2012. Festival de Cannes website.
  7. ^ Lise Millette. Quebec director Xavier Dolan takes prize in Venice, film to screen at TIFF. September 6, 2013. The Globe and Mail.
  8. ^ Awards 2014 : Competition. 2014. Festival de Cannes website.
  9. ^ South Park to air in French this fall.August 14, 2009. CBC news.