קתדרלת הלסינקי

קתדרלת הלסינקי
Helsingin tuomiokirkko
מידע כללי
סוג קתדרלה לותרנית, כנסייה, אטרקציה תיירותית, landmark עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם ניקולאי הראשון, קיסר רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת קרונונחקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הלסינקי
מדינה פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים Helsinki Parish Union עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 18301852 (כ־22 שנים)
תאריך פתיחה רשמי 1852 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל קרל לודוויג אנגל עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי נאו-קלאסי
מידות
גובה מעל פני הים 12 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 60°10′13″N 24°57′08″E / 60.17038775°N 24.95212383°E / 60.17038775; 24.95212383
(למפת הלסינקי רגילה)
 
קתדרלת הלסינקי
קתדרלת הלסינקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל של אלכסנדר השני, קיסר רוסיה בחזית הקתדרלה

קתדרלת הלסינקיפינית: Helsingin tuomiokirkko) היא קתדרלה לותרנית-אוונגלית פינית של בישופות הלסינקי, הממוקמת בשכונת קרונונהקה במרכז הלסינקי, פינלנד. הכנסייה נבנתה במקור בשנים 18301852 כמחווה לדוכס הגדול של פינלנד, הצאר ניקולאי הראשון, קיסר רוסיה. היא הייתה ידועה גם ככנסיית "סנט ניקולאוס" עד עצמאותה של פינלנד בשנת 1917.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין הוא בסגנון נאו-קלאסי ומהווה אתר ייחודי בנוף העירוני של הלסינקי, עם כיפה ירוקה גבוהה המוקפת בארבע כיפות קטנות יותר. הוא תוכנן על ידי קרל לודוויג אנגל כך שיעמוד בראש כיכר הסנאט שתכנן. כמו כן הוא מוקף בבניינים אחרים, קטנים יותר, שתוכננו על ידי אנגל.

תוכנית הכנסייה היא בצורת צלב יווני (מרכז מרובע וארבע זרועות שוות), סימטרי בכל אחת מארבע רוחות השמים, ובחזית כל זרוע מובלטת אכסדרה וגמלון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרלה נבנתה על אתר של כנסייה קטנה יותר, כנסיית אולריקה אלאונורה, אשר הוקדשה לפטרונית שלה, אולריקה אלאונורה, מלכת שוודיה. מהדורת פקסימיליה של כנסייה זו, עשויה כולה משלג, נבנתה בכיכר הסנאט בהלסינקי בתחילת שנות ה-2000. הכנסייה הישנה של הלסינקי נבנתה בין השנים 18241826 בשכונת קאמפי הסמוכה, כדי לשרת את הקהילה בזמן שכנסיית אולריקה אלאונורה נהרסה ועד חנוכת הקתדרלה החדשה.

מאוחר יותר שונה הבניין על ידי יורשו של אנגל, ארנסט לורמן, אשר הוסיף ארבע כיפות קטנות כדי להדגיש את הקשר האדריכלי למודל של הקתדרלה, קתדרלת איסק הקדוש בסנט פטרסבורג. לורמן גם הקים שני מגדלי פעמון, כמו גם פסלי אבץ של שנים-עשר השליחים בקצה ובפינות של קו הגג. מחיצת המזבח צוירה על ידי קארל טימולאון פון נף ונתרמה על ידי הצאר ניקולאי הראשון. הקריפטה שופצה בשנות ה-80, על ידי האדריכלים וילהלם הילנדר ויוהה לביסקה לשימוש הכנסייה ולתערוכות; הילנדר היה אחראי גם על שימור ושיפוץ הקתדרלה בסוף שנות ה-90.

כיום, הקתדרלה היא אחת האטרקציות המתוירות ביותר בהלסינקי. יותר מ-350 אלף אנשים מבקרים בה כל שנה, חלקם משתתפים באירועים דתיים, אך רובם תיירים. הכנסייה נמצאת בשימוש קבוע עבור שירותי פולחן ואירועים מיוחדים כמו חתונות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קתדרלת הלסינקי בוויקישיתוף