קתדרלת איסק הקדוש

קתדרלת איסק הקדוש
Исаакиевский собор
מידע כללי
סוג כנסייה מלכיתית יוונית-קתולית, מוזיאון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת סנקט פטרבורג, Saint Isaac's Square עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1818
תאריך פתיחה רשמי 1818 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה לבנה עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל אוגוסט דה מונפרן עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות נאו-קלאסית רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
אורך 111.2 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב 97.6 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 101.5 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 59°56′03″N 30°18′21″E / 59.934047°N 30.30595°E / 59.934047; 30.30595
www.cathedral.ru
(למפת סנקט פטרבורג רגילה)
 
קתדרלת איסק הקדוש
קתדרלת איסק הקדוש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קתדרלת איסק הקדושרוסית: Исаакиевский собор) היא הקתדרלה הגדולה ביותר בסנקט פטרבורג. היא משמשת כיום כמוזיאון. החל משנת 1991 נערכות בה גם תפילות בימים מיוחדים ובהתאם לתיאום מראש עם הנהלת המוזיאון.

הקתדרלה מוקדשת לאיסק, קדוש ביזנטי מהמאה ה-4. המבנה הנוכחי הוא המבנה הרביעי שהוקם במקום לכבוד איסק הקדוש. הוא נבנה בשנים 18181858 בהתאם לתכנון של האדריכל הצרפתי אוגוסט מונפרן. גובה המבנה כ-101.5 מטר ושטחו הפנימי כ-4,000 מ"ר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרלה הקודמת (השלישית) נבנתה במשך עשרות שנים ובנייתה הסתיימה רק בשנת 1802. בשלבים האחרונים של הבנייה, שיש שהיה מיועד לעיטורה הועבר בפקודת פאבל הראשון לאתר הבנייה של טירת מיכאילובסקי. היו גם שינויים נוספים שלא תאמו את הרעיון המקורי של האדריכל שתכנן את הבניין.

בשנת 1809 הורגש שהקתדרלה הקיימת במקום קטנה מדי ולא תואמת את הסביבה. לכן הוחלט על מכרז להרחבת המבנה. במכרז השתתפו אדריכלים ידועי שם, אך כל התוכניות נדחו על ידי אלכסנדר הראשון בטענה שהן מבוססות על בנייה חדשה ולא על הרחבת המבנה הקיים כפי שנדר. בשנת 1813 פורסמה הודעה על תחרות חדשה, אך גם התוכניות החדשות לא התאימו לטעמו של הקיסר. בשנת 1816 האדריכל הצעיר אוגוסט מונפרן קיבל הזמנה להכנת הפרויקט. הוא הכין מספר תוכניות ראשוניות שהקיסר אהב אותם והוא קיבל הזמנה להכנת תוכניות מפורטות אך בתנאי שהחלק המרכזי של הקתדרלה הקיימת תישאר.

בשנת 1818 הפרויקט היה מוכן ואושר על ידי הקיסר. בקיץ 1819 החלו בפירוק המבנה הקיים. אומנם מספר אדריכלים מתחו ביקורת קשה על התוכניות. הטענה הייתה שהמבנה המשופץ לא יהיה יציב וקיימת סכנה ממשית לקריסתו. העבודות במקום נעצרו והוקמה וועדה מיוחדת לבדיקת הנושא. מונפרן עצמו, בפגישות הוועדה, ציין שהוא היה מוגבל על ידי תנאי הקיסר. בסופו של דבר הוועדה החליטה שלא ניתן להמשיך בהקמת המבנה לפי התוכניות הקיימות. בהיוודע לו המלצות הוועדה, הקיסר סיכם שיש לתקן את התוכניות תוך מאמץ להשאיר את הקירות הקיימים. מונפרן הודח מתפקיד האדריכל הראשי של המיזם, אך השתתף בצוות שתיקון את התוכניות.

ב-3 באפריל 1825 הפרויקט החדש של מונפרן אושר על ידי הוועדה ועל ידי הקיסר. בבנייה השתתפו כ-11,000 עובדים ונעשה שימוש בכ-25,000 קורות עץ.

בשנת 1858 הסתיימה הבנייה, וב-30 במאי הקתדרלה נפתחה בנוכחות הקיסר ומשפחתו. מונפרן נפטר זמן קצר לאחר סיום הבנייה, אך בקשתו להיות מוטמן בקתדרלה לא נענתה.


לאחר מהפכת אוקטובר המבנה נשדד. נגנבו כ-45 ק"ג של זהב כ-2 טון של חפצי כסף. בשנת 1928 המבנה הפסיק לשמש כנסייה.

במלחמת העולם השנייה המבנה ניזוק. בשנת 1948 נפתח המוזיאון. במסגרת העבודות לפתיחת המוזיאון הוסדרה אפשרות לעליית הציבור לחלק העליון של המבנה – הכיפה. עתה ניתן לטפס כ-560 מדרגות לגובה של כ-43 מטרים.

החל משנת 1990 חודשה הפעילות הדתית במקום. התפילות מתקיימות בדרך כלל בימי ראשון ובחגים נוצריים. בינואר 2017 הועברה הקתדרלה לאחריות הכנסייה האורתודוקסית הרוסית.

תיאור המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקתדרלה מהווה דוגמה של אדריכלות קלאסית תוך שימוש באלמנטים של סגנונות אחרים (הסגנון הביזנטי, אקלקטי, נאו-רנסאנס). ההיקף של הכיפה הוא 25.8 מטר. הבניין מעוטר ב-112 עמודי שיש. בעיטור של החלק הפנימי של המבנה השתתפו גדולי ציירי רוסיה. מעניין במיוחד ויטרז' שגודלו כ-28.5 מ' והוא הגדול מסוגו ברוסיה. המבנה כולל 4 גמלונים שמעוטרים באושר על ידי פסלים שונים.

השטח הפנימי של המבנה מאפשר כניסת כ-12 אלף מתפללים.

דלתות המבנה עשויות מארד ומעוטרות על ידי תבליטים בדומה להבפטיסטריום של פירנצה. השטח הפנימי של הכיפה מעוטר בתמונות בנושאים נוצריים. כל השטח הפנימי של המבנה מעוטר על ידי גרניט ושיש בצבעים שונים.

האיקונוסטאזיס מעוצב על ידי 8 עמודים ממלכיט ומלזוריט.

בתוך הקתדרלה קיימים 3 מרכזי תפילה – המקודש לאיסק, המקודש ליקטרינה ולאלכסנדר נבסקי. השטח הפנימי של הקתדרלה מעוטר בתמונות של ציירים רוסים. עוד במהלך בניית המבנה התברר שעקב הקור התמונות לא שורדות. לכן הוחלט להחליף את התמונות שצוירו בתמונות זהות ממוזאיקה. נכון ל-2010, עבודות אלו טרם הסתיימו.

פנים הכנסייה
פנים הכנסייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קתדרלת איסק הקדוש בוויקישיתוף