שופינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שופינג במרכז מסחרי בטורונטו, קנדה
אנשים בוחנים בגדים בחנות בגרמניה, 1972
רשימת קניות בכתב יד על פתק בצורת חץ

שׁוֹפִּינְגאנגלית: Shopping‏, בתרגום מילולי: קניות) הוא תהליך של בחינת ובחירת מוצרים ושירותים שמציעים מוכרים וקמעונאים שונים, במטרה לרכוש אותם. שופינג נחשב לפעילות כלכלית וכן לפעילות פנאי נפוצה.

עבור חלק מהאנשים, שופינג נחשב לפעילות בילוי או הסחת דעת, בה האדם מבקר במגוון חנויות מתוך כוונה לרכוש מוצרים. עבור אחרים, שופינג נחווה כמטרד או כורח.

"שופינג חלונות ראווה" (window shopping) היא פעילות בה אנשים מבקרים בחנויות שונות ומביטים במוצרים המוצגים בחלונות הראווה שלהן, אך ללא כוונה לרכוש אותם מיד, אלא למשל כדי להעביר את הזמן שבין פעילויות אחרות שלהם, או במטרה לתכנן רכישה עתידית של מוצרים.

בערים רבות קיימים אזורי מסחר נרחבים בהם אנשים עורכים שופינג. לעיתים מוקמים מרכזים מסחריים המרכזים מספר חנויות ועסקים במבנה אחד. דוגמאות למרכזים מסחריים בעולם הן קניונים, כיכר מרכזית בעיר, שווקים ובאזארים.

בתקופות מסוימות לאורך השנה ניכרת עלייה בפעילות השופינג של אנשים, במיוחד לקראת החגים ובמהלכם. תקופת שופינג ידועה היא "שופינג חג המולד", המתרחשת מחודש אוקטובר ועד לאחר חג המולד, החל בסוף דצמבר.

התמכרות לקניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – התמכרות לקניות

בעוד הנאה מזדמנת מקניות נחשבת לפעילות נורמטיבית, שופינג בתדירות גבוהה מדי ושלא לצורך, עלול להעיד על התמכרות[1]. ישנם מספר סימנים שעשויים להעיד על התמכרות, במיוחד כאשר הם מגיעים במקביל, וביניהם: איבוד שליטה – כאשר אדם מביע רצון להפסיק ואיננו מסוגל; העלאה של סף הריגוש – דוגמת קנייה בהיקף הולך וגדל, או בתדירות הולכת וגדלה, כדי להגיע למידת הריגוש שבעבר הושגה באמצעות קנייה צנועה יותר; סימני גמילה כמו חוסר נחת ו"קריז" אם רכישה שמעוניין בה טרם הושלמה; כאשר השופינג מסב נזק או גורר הזנחה של תחומי חיים אחרים[2].

חוקרים ומטפלים שונים מעריכים את שיעור ההתמכרות במקומות שונים בעולם בסביבות 8-1%, כאשר שנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר להתמכרות[2][3].

מטפלים שונים מעריכים כי עבור המכורים לקניות, משמש השופינג כהקלה על כאב, סבל או חוסר נחת איתו הם מתמודדים. לפיכך קנייה כתגובה למצוקה נפשית היא סימן אפשרי להתמכרות או לחיבור הקניות לצורך רגשי[2][3].

נמצאו מתאמים בין התמכרות לקניות לבין הפרעות נפשיות שונות. מעט מחקרים מבוקרים בחנו את יעילותן של תרופות, ואין עדויות מספקות לכך שהתרופות שישנן, נכון לשנת 2016, בעלות השפעות משמעותית[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אריאל קור, זיהוי התמכרות ודרכי התמודדות, באתר המרכז הישראלי להתמכרויות, ‏24/05/2022
  2. ^ 1 2 3 לי סיביליה‏, האם אתם מכורים לקניות? כ-6% מהאוכלוסיה מוגדרים "בסיכון", באתר וואלה‏, 3 בנובמבר 2021
  3. ^ 1 2 3 אביב ויינשטיין, Chapter 98 - Compulsive Buying—Features and Characteristics of Addiction, ‏29 April 2016