אברו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר אברו
נהר אברו בטורטוסה, ספרד
נהר אברו בטורטוסה, ספרד
מידע כללי
אורך 910 ק"מ
ספיקה ממוצעת 426 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 83,093 קמ"ר
מוצא פיקוס דה אירופה
גובה מוצא הנהר 1,980 מטרים
יובלים Jalón River, Oroncillo River, Nela River, barranc de Sant Antoni, Huecha River, Rudrón River, Ginel River, Urederra, River Cana, Inglares, barranc de Roer, Barranc de Vallcorna, Ega river, Trueba River, Omecillo, Rio Aguasvivas, Oca, Daroca river, Matarranya River, Jerea, Bayas River, Zadorra, Guadalope, Aragón, Gállego, Segre, Queiles, Siurana River, Leza River, Río Arba, Najerilla, Tirón River, Iregua, Martín River, Alhama, Huerva River, סידאקוס, בפסקה זו 6 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך הים התיכון
מדינות באגן הניקוז ספרד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶבְּרוֹספרדית: Ebro) הוא הנהר השני באורכו בחצי האי האיברי והארוך ביותר בספרד (910 ק"מ). ראשיתו בהרי פיקוס דה אירופה ליד העיירה ריינוסה שבקנטבריה. הוא זורם לכיוון דרום-מזרח, חוצה את הערים לוגרוניו, טודלה, סרגוסה וטורטוסה (ועוד מספר רב של מקומות יישוב), ונשפך לים התיכון ליד העיירה אמפוסטה (Amposta) בפרובינציית טרגונה. במקום השפך נוצרה דלתה בשטח 330 קמ"ר.

שטח אגן הניקוז שלו הוא 83,093 קמ"ר.

מקור השם "אברו" במילה העתיקה Iber שנתנה לאיברים את שמם. בלטינית הוא נקרא Iberus, ובקטלאנית Ebre.

בשפך הנהר נערך בקיץ 217 לפנה"ס קרב הנהר היברוס, במהלך המלחמה הפונית השנייה, בין צי קרתגי לצי רומי.

נהר האברו היה זירת ההתרחשות של אחד הקרבות הגדולים במלחמת האזרחים הספרדית בסוף יולי 1938, כאשר ניסו הכוחות הרפובליקניים לבלום את התקדמותם של כוחותיו של פרנקו במתקפת נגד רחבה. כישלון מתקפת הנגד סלל את הדרך להשתלטות הלאומנים על קטלוניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברו בוויקישיתוף