קנטבריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנטבריה (קהילה אוטונומית)
Comunidad Autónoma de Cantabria
סמל קנטבריה
סמל קנטבריה
דגל קנטבריה
דגל קנטבריה
גבעות קנטבריה
גבעות קנטבריה
גבעות קנטבריה
מדינה ספרדספרד ספרד
מושל מיגל אנחל רווייה
המפלגה האזורית של קנטבריה
מחוזות בקהילה האוטונומית 1
בירת הקהילה האוטונומית סנטנדר
שפה רשמית ספרדית
תאריך ייסוד 11 בינואר 1982
שטח 5,321 קמ"ר (דירוג: 15)
 ‑ הנקודה הגבוהה Peña Vieja (2,613 מטר) עריכת הנתון בוויקינתונים
 ‑ הנקודה הנמוכה גובה פני הים (0 מטר) עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ בקהילה האוטונומית 584,507 (דירוג: 16, 2021)
 ‑ צפיפות 106.8 נפש לקמ"ר (2005)
קואורדינטות 43°20′00″N 4°00′00″W / 43.333333333333°N 4°W / 43.333333333333; -4 
אזור זמן UTC +1
www.gobcantabria.es

לחצו כדי להקטין חזרה

האיים הקנרייםפורטוגלאנדורהצרפתגיברלטרמרוקואלג'יריהגליסיהאסטוריאסקנטבריהחבל הבסקיםנווארהלה ריוחהאראגוןקסטיליה ולאוןקטלוניהמדרידקסטיליה-לה מנצ'הולנסיההאיים הבלארייםאקסטרמדורהאנדלוסיהמורסיהקסטיליה ולאוןסאוטהמלייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנטבריהספרדית: Cantabria) היא קהילה אוטונומית בצפון ספרד. שטחה הוא בסביבות 5,000 קמ"ר, מה שהופך אותה לאחת משלוש הקהילות האוטונומיות הקטנות ביותר בשטחן (השתיים האחרות הן לה ריוחה והאיים הבלאריים). הפארק הלאומי פיקוס דה אירופה נמצא בחלק משטחה של קנטבריה.

קנטבריה נתחמת מצפון על ידי הים הקנטברי, ממזרח על ידי חבל הבסקים, ממערב על ידי אסטוריאס ומדרום על ידי קסטיליה ולאון.

קנטבריה כוללת מחוז (פרובינציה) אחד בלבד, הנקרא גם הוא קנטבריה. בירתה של קנטבריה היא סנטנדר, בה מתגוררים כ-185,000 תושבים. העיר השנייה בגודלה בקנטבריה היא טורלבגה (Torrelavega) (כ-56,000 תושבים).

עוד לפני הכיבוש הרומי של ספרד כונו תושבי אזור קנטבריה בשם "קנטבריאנים". לגבי מקור השם הועלו מספר השערות. יש המשערים שמקור השם במילה cant שמשמעותה "אבן" בקלטית ומשמעות "קנטבריה" היא "שוכני ההרים". הקנטבריאנים היו ידועים כשכירי חרב ובין השאר שרתו בצבאו של חניבעל במלחמה הפונית השנייה. בשל המאפיינים הלשוניים והתרבותיים הקלטים ששרדו בקנטבריה, היא נחשבת לאחת מהאומות הקלטיות.

במאה הראשונה לפני הספירה, בין השנים 29-19 לפני הספירה, איחד קורוקוטה את הקנטברים ללחימה עיקשת נגד הפולשים הרומאים. הרומאים, אשר היו מעוניינים בזהב באזור אסטוריאס ובנחושת שנמצאת בקנטבריה, ביקשו לכבוש את קנטבריה, אולם נתקלו בהתנגדות של הקנטבריאנים.

בשנת 26 לפני הספירה הגיע הקיסר אוגוסטוס לאזור לנהל את הקרבות בעצמו. בתחילה הצליח למשוך את האסטוריאנים לצדו, אולם בהמשך הם העדיפו להילחם ביחד עם הקנטבריאנים. על פי דיו קסיוס, השתמשו הקנטבריאנים והאסטוריאנים בלוחמת גרילה בגלל נחיתותם המספרית לעומת הצבא הרומאי, שכלל מעל שמונה לגיונות ואת הצי הרומאי. הלחימה ארכה כעשר שנים. הרומאים לא לקחו שבויים מהקנטבריאנים, בין השאר בגלל שהקנטבריאנים העדיפו להתאבד ולא ליפול בשבי, ועל כן תוצאות הלחימה היו חיסול הגברים בגילאי הלחימה בקרב הקנטבריאנים.

הלחימה העיקרית נסתיימה בשנת 19 לפני הספירה, אך כיסי התנגדות קנטבריאנים המשיכו להתקיים עד שנת 16 לפני הספירה. גם לאחר הניצחון לא הצליחו הרומאים להשליט את חוקיהם בקנטבריה באופן מלא, ושני לגיונות הוצבו בקנטבריה דרך קבע למשך למעלה מ-70 שנה.

בשנת 1981 הוכרזה כקהילה אוטונומית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנטבריה בוויקישיתוף