אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם
Master and Commander: The Far Side of the World
הפוסטר של הסרט
הפוסטר של הסרט
הפוסטר של הסרט
מבוסס על Master and Commander עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פיטר ויר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סמואל גולדווין הבן, פיטר ויר, דנקן הנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פיטר ויר, ג'ון קולי, תיאודור תומאס, Patrick O'Brian עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה לי סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים בילי בויד
פול בטאני (Stephen Maturin)
ראסל קרואו (Jack Aubrey)
John DeSantis
Ian Mercer
מארק לואיס ג'ונס
בריאן דיק
ג'ורג' איניס
דייוויד תרלפול
פטריק גלאגר
כריס לרקין
Tony Dolan
ג'וזף מורגן
Max Benitz
מקס פירקיס
לי אינגלבי
ג'יימס ד'ארסי
רוברט פיו
ריצ'רד מקייב
Edward Woodall
Robert Lepage
Thierry Segall
אלכס פלמר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה כריסטופר גורדון, Richard Tognetti, Iva Davies עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל בויד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20, מירמקס, סרטי יוניברסל, סרטי סמואל גולדווין עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ישראלישראל גלובוס יונייטד
InterCom
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 בנובמבר 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 133 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, דרמה היסטורית, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט מלחמה, סרט הרפתקאות, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו masterandcommander
פרסים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רפליקה של הספינה "סורפרייז".

אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולםאנגלית: Master and Commander: The Far Side of the World) הוא סרט מלחמה תקופתי אפי אמריקאי משנת 2003. זהו סרט דרמה שכתב, הפיק וביים פיטר ויר, המתרחש בתקופת המלחמות הנפוליאוניות. עלילת הסרט והדמויות מעובדים משלושה רומנים בסדרת אוברי–מטורין של הסופר פטריק או'בראיין, הכוללת 20 רומנים על הקריירה הימית של ג'ק אוברי. בסרט מככבים ראסל קרואו בתפקיד ג'ק אוברי, קפטן הצי המלכותי ופול בטאני בתפקיד ד"ר סטיבן מטורין, מנתח הספינה. הסרט שתקציבו היה 150 מיליון דולר, היה הפקה משותפת של פוקס המאה ה-20, מירמקס, סרטי יוניברסל וסרטי סמואל גולדווין, ויצא לאקרנים ב-14 בנובמבר 2003. הסרט הכניס 212 מיליון דולר ברחבי העולם.

הסרט התקבל בצורה חיובית על ידי המבקרים. בטקס פרסי האוסקר ה-76 הסרט היה מועמד ל-10 פרסי אוסקר, כולל הסרט הטוב והבמאי הטוב ביותר. בסופו של דבר, זכה בשתי קטגוריות, הצילום הטוב ועריכת הקול הטובה ביותר והפסיד בכל הקטגוריות האחרות ל"שר הטבעות: שיבת המלך".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המלחמות הנפוליאוניות, קפטן ג'ק אוברי מאוניית הוד מלכותה "סורפרייז" הוא נשלח להילחם בפריבטיר הצרפתית "אשרון". "אשרון" אורבת ל"סורפרייז" מול חופי ברזיל וגורמת נזק כבד, תוך שהיא נותרת ללא פגע מירי התותחים הבריטיים. סירות הספינה גוררות את "סורפרייז" לגדה ערפילית כדי להתחמק מהצרפתים. קציניו של אוברי אומרים לו כי "סורפרייז" אינה משתווה ל"אשרון" בכוחה, וכי עליהם לנטוש. אוברי מדגיש כי אסור לאפשר ל"אשרון" לגזול את צי ציד הלווייתנים הבריטי. הוא פוקד לחזור לים, במקום לחזור לנמל לתיקונים. לוויליאם בלקני נקטעת הזרוע בגלל פציעות שנגרמו בקרב. זמן קצר לאחר מכן, "אשרון" שוב אורבת, אך אוברי מתחמק משם בלילה באמצעות שימוש ברפסודת פיתוי ומנורות הספינה.

"סורפרייז" סובבת את כף הורן בעקבות הפרביטיר, ופונה לאיי גלאפגוס, שם אוברי משוכנע ש"אשרון" תיטרף על ידי צי הלווייתנים של בריטניה. רופא הספינה, מטורין, מתעניין בצומח ובעלי החיים הייחודיים באיים, ואוברי מבטיח לחברו שהות של מספר ימים כדי לחקור אותם. כאשר "סורפרייז" מגיעה לגלאפגוס, לעומת זאת, הם נאלצים לחלץ ניצולים של ספינת ציידי לווייתנים שנהרסה על ידי "אשרון". אוברי רודף בחיפזון אחר הפרביטיר ומקפיץ את ציפייתו של מטורין לכך שיקבל יותר זמן לצורך מחקרו.

"סורפרייז" נרגעת מספר ימים. הצוות הופך לחסר מנוחה וללא סדר ואמונות טפלות מתחילות להתפשט ביניהם. המלח הולום, נקרא על ידי המלחים "יונה" (כמישהו שמביא מזל רע לספינה). כשהמתח עולה, איש הצוות נגל מסרב להצדיע להולום על הסיפון והוא סופג מלקות על חוסר צייתנות. באותו לילה הולום מתאבד בקפיצה מעל הספינה עם כדור תותח. למחרת בבוקר, אוברי מקיים תפילה עבור הולום. הרוח שוב מתגברת ו"סורפרייז" מחדשת את המרדף.

למחרת, קצין הצי המלכותי קפטן האוורד מנסה לירות באלבטרוס אך פוגע בטעות במקום זה במטורין. שותפו של המנתח מודיע לאוברי כי יש להסיר את הקליע ואת פיסת הבד שלקח איתו. הוא גם ממליץ לבצע את הפעולה העדינה ביבשה. אף על פי שהם סוגרים על "אשרון", אוברי לוקח את הרופא חזרה אל גלאפגוס. מטורין מבצע ניתוח בעצמו באמצעות מראה. לבסוף מוותר על המרדף אחרי הפרביטיר, אוברי מעניק למטורין את ההזדמנות לחקור את איי גלאפגוס ולאסוף דגימות לפני שהם שבים הביתה. בעודו מחפש מינים של קורמורן גלאפגוס, הרופא מגלה את "אשרון" בצד השני של האי. מטורין נוטש את רוב הדגימות שלו וממהר להזהיר את אוברי. כדי להכין את "סורפרייז" לקרב נוסף. בשל היותה של "אשרון" ספינה חזקה, חייבת "סורפרייז" להיות במרחק קרוב כדי לפגוע בה. לאחר שהתבונן ביכולת ההסוואה של אחת מהדגימות של מטורין, אוברי גורם לספינה להיראות כספינת ציד לווייתנים; הוא מקווה שהצרפתים יתפתו לתפוס את הספינה היקרה במקום להשמיד אותה. "אשרון" נופלת בפח ו"סורפרייז" יוצאת להתקפה. כשהגלגלים האחוריים של התותחים יורדים, התותחים מסוגלים לירות על "אשרון" בזמן שהמקלעים הימיים של קפטן האוורד פוגעים בצוות של "אשרון" מלמעלה. הספינה הצרפתית מושבתת. אוברי מוביל מתקפה של לחימה עזה פנים אל פנים. עם החרמת הספינה הצרפתית, אוברי מתוודע לרופא הספינה הצרפתית שמיידע שהקברניט הצרפתי מת ונותן לו חרב הקפטן.

"אשרון" ו"סורפרייז" עוברות תיקונים; בעוד "סורפרייז" נשארת בגלאפגוס, "אשרון" נלקחת לולפראיסו. כאשר "אשרון" מפליגה, מטורין מזכיר כי הרופא שלהם נפטר לפני חודשים. משהבין שהקפטן הצרפתי הוליך אותו שולל על ידי התחזות לרופא של הספינה, אוברי נותן את ההוראה לשנות כיוון כדי ליירט את "אשרון" וללוות אותה אל ולפראיסו. מטורין מאבד את ההזדמנות לחקור את גלאפגוס, אך אוברי באירוניה מציין כי מאחר הציפור שהוא מחפש אינה מסוגלת לעוף, "היא לא תלך לשום מקום" והשניים מנגנים את Musica notturna delle strade di Madrid של לואיג'י בוקריני כאשר "סורפרייז" יוצאת למרדף נוסף אחר "אשרון".

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]