אוואש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נהר אוואש
נהר האוואש
נהר האוואש
נהר האוואש
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 1980, לפי קריטריונים 2, 3, 4
מידע כללי
אורך 1,200 ק"מ
אגן ניקוז 64,000 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא מפגש הנהרות קוריו וקרנסה, דרומית-מערבית לאדיס אבבה
גובה מוצא הנהר 232 מטרים
יובלים Germama River, Hawadi River, Durkham River, Kabenna River, Keleta River, Logiya River, Dechatu River, Ataye River, Borkana River, Mille River, Akaki River, Modjo River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך אגם אבהה
מדינות באגן הניקוז אתיופיהאתיופיה אתיופיה
נהר האוואש נובע מדרום לאדיס אבבה ונשפך לימת אבה
נהר האוואש נובע מדרום לאדיס אבבה ונשפך לימת אבה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוואשאמהרית: አዋሽ) הוא אחד הנהרות הגדולים באתיופיה ואורכו כ-1,200 ק"מ. הנהר נובע דרומית-מערבית לבירה אדיס אבבה וזורם תחילה מזרחה. לאחר מכן פונה בקשת רחבה וזורם לכיוון צפון, ולבסוף הוא פונה לכיוון מזרח ונשפך לשורה של שש ימות ביניהן הוא מחבר. הימה האחרונה היא אגם אַבְּהֶה על גבול ג'יבוטי, כ-100 ק"מ מערבית לחופי האוקיינוס ההודי. אגן ההיקוות של הנהר סגור והוא משתרע על חלקים נרחבים ממדינות אורומיה, אמהרה, סומלי ועפר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם של השלד "לוסי" כפי שהוא מוצג במוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה ולהיסטוריה במקסיקו סיטי

בני אדם חיו בעמק האוואש משחר היות המין האנושי, ובעמק הנהר המרכזי נמצאו שרידיהם של מספר הומינינים. עמק הנהר התחתון הוא מולדתם המסורתית של העפרים, וחלקו העליון יושב במאה ה-16 על ידי האורומו.

ב-1960 הוקם סכר הידרואלקטרי על נהר האוואש, כ-75 ק"מ מאדיס אבבה וזה יצר אגם מלאכותי בשטח של 180 קמ"ר. חלקו המרכזי של האוואש, ממזרח לאדיס אבבה, הוא הגבול הדרומי של "הפארק הלאומי אוואש" המשתרע מאז שנת 1966 על שטח של 756 קמ"ר. חלקו התחתון הוכרז בשנת 1980 כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו שקבע:

The Awash valley contains one of the most important groupings of palaeontological sites on the African continent. The remains found at the site, the oldest of which date back at least 4 million years, provide evidence of human evolution which has modified our conception of the history of humankind. The most spectacular discovery came in 1974, when 52 fragments of a skeleton enabled the famous Lucy to be reconstructed.[1]

"עמק האוואש מכיל את אחד ממקבצי האתרים הפלאונטולוגיים[2] החשובים ביבשת אפריקה. הממצאים שנתגלו באתר, ושהעתיקים שבהם מתוארכים ללפני 4 מיליוני שנים לפחות, מספקים עדות להתפתחות האנושית אשר שינתה את תפיסתינו באשר להתפתחות המין האנושי. הממצא החשוב ביותר נתגלה ב-1974, כאשר 52 חלקי שלד אפשרו את הרכבתה של לוסי המפורסמת".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוואש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מנימוקי ההחלטה
  2. ^ מדויק יותר לנקוט במושג פלאואנתרופולוגיה