אורנה פילץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרבה אורנה פילץ
אורנה פילץ, תל אביב, 2017
אורנה פילץ, תל אביב, 2017
לידה 4 ביוני 1962 (בת 61)
ב' בסיוון ה'תשכ"ב
תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלישראל ישראל
עיסוק סופרת, עורכת, מרצה
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כתיבה ספרות ילדים, אימהות והורות, חינוך
סוגה עיון, סיפורת
תקופת הפעילות מ-1998
הושפעה מ נורית זרחי, מרים הנביאה
פרסים והוקרה מענק מפעל הפיס לספרות ילדים מקורית לשנת 2016, פרס המקום שני בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" בשנת 2014, פרס שני בתחרות מאמרים של בית מורשה "אתיקה, יהדות ומדינה" לשנת 2001
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרבה אורנה פילץ (נולדה ב-4 ביוני 1962) היא סופרת, מרצה, מנחת סדנאות ורבה רפורמית ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילץ נולדה בתל אביב וגדלה ברמת השרון.

למדה בבית הספר התיכון אנקורי. שירתה בצה"ל כמורה חיילת במושב שדי תרומות בעמק בית שאן ולאחר מכן הייתה קצינת חינוך בחטיבת חיל רגלים.

לאחר השירות הצבאי החלה בלימודי יהדות במכללת ברוריה, מסגרת אורתודוקסית ליברלית. בשנת 1985 סיימה את לימודי התואר הראשון בספרות אנגלית ולימודים כלליים (פילוסופיה ומדרש) באוניברסיטה העברית בירושלים.

בשנת 2004 סיימה בהצטיינות יתרה לימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב (עבודת התזה: "פרגמנטריות וריבוי ביצירתה של נורית זרחי").

בשנת 2008 הוסמכה כרבה בבית הספר לרבנות רפורמית ההיברו יוניון קולג' בירושלים.

כרבה רפורמית מתרכזת פילץ במציאת ויצירת חיבור רלוונטי ומשמעותי בין המסורת היהודית ובין נערות ונשים ישראליות כאן ועכשיו.

פילץ הקימה את תוכנית 'את ואני: מפגשי אמהות ובנות מצווה" ואף ריכזה את תחום אמהות בנות מצווה בתנועה ליהדות מתקדמת. מעבירה סדנאות והרצאות בנושאים הקשורים לבת מצווה, יהדות פלורליסטית, קבוצות ראש חודש ופמיניזם יהודי.

בעבודתה פילץ עוסקת בחוויה הפנימית, ביחסים וברגשות הנוגעות לבר מצווה[1]:

במסורת יש מספיק חומרים שניתן להיעזר כדי להפוך את חגיגת הבת מצווה לבעלת ערך לבנות. נקודת המוצא שלי הייתה שבת מצווה זו נקודה חסרה במעגל החיים היהודי, אבל עם השנים הצטבר עוד ועוד 'יש'. אני רוצה להגיד לאימהות שאפשר למלא את נקודת הציון הזאת בתוכן, במשמעות, שהיא יכולה להוות הזדמנות לחיבור וקשר גם למסורת וגם לבנות. (...) ה'בת מצווש' זה מסר לבנות שהן קולב ריק, חסר תוכן וחשיבות. טקסי מעגל החיים הם רגעים משמעותיים, ואם מציינים אותם באופן ריקני וצעקני, המסר כלפי החברה וכלפי עצמה הוא שזאת מהות ההתבגרות הנשית

הרבה הרפורמית מציעה: בת מצווה פמיניסטית, ריאיון עם אורנה פילץ באתר מיינט

במהלך שנות פעילותה המקצועית פילץ עסקה גם בכתיבה במסגרות שונות בעיקרי בתחומי יהדות, ספרות ונשים, בין היתר בעיתונים: ליידי גלובס, שישי, הורים וילדים, את (כתב עת) ומעריב. כתבה טורים בנושא יהדות במשפחה באתר ynet הורים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילץ מתגוררת ברמת השרון. היא נשואה לאורי הדומי, ולהם שלושה ילדים.

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנתולוגיה "בראשית ילדה" כולל יצירות מאת נשים שעוסקות בתחומי דעת שונים: שירה ואמנות, משפטים ומיילדות, פסיכולוגיה ורבנות ועוד. הכותבות מציעות הקשרים ומשמעויות שונים ללידה ונותנות למעשה הלידה ביצירותיהן מעמד מרכזי בתודעה ובמעשים[2]. ב"בראשית ילדה" מנסה פילץ להבין איך התורה שיש בה הרבה ביטויים המאדירים את שושלת הדורות וההמשכיות של התא המשפחתי דוחקת הצידה את הלידה והיולדת. דרך יצירות של 15 נשים הנושא מקבל עיסוק מרכזי[3].

הספר "מרים, ספרי לי את" זכה במענק מפעל הפיס לספרות ילדים מקורית לשנת 2016 והופיע במצעד הספרים (רשימת הספרים המומלצים של משרד החינוך) בשנת תשע"ז.

בספר פילץ מאירה את הנרטיב האימהי והנשי המצוי בסיפור התנכי לצד הנרטיב הלאומי שמודגש בספר שמות. הקונפליקט הלאומי (בני ישראל מול המצרים) מקבל בספר מקום צנוע יותר ביחס לתביעות האנושיות להצלת ילדים[4].

הטקסט המקראי אינו מודע ל'תורת הנשים' הגלומה בו. הוא אינו מבליט את התפישה הזאת, ולמעשה אינו מתייחס אליה (...) כשנשים החלו לקרוא ולפרש את הכתובים, הן נתנו קול לנשים, תיארו במילים את החוויה הנשית שנעדרת מהם

כתבה על הספר "מרים, ספרי לי את" באתר נוריתה

ספרה של פילץ "את ואני: אמא ובת מצווה" עוסק באמהות ובנות במורשת היהודית, במשמעות מושגים מרכזיים של הבת מצווה, בהתבגרות ובשאלה כיצד להפוך את בת המצווה וההכנה לקראתה לטקס מעבר משמעותי ומעצים.

פרסומים נוספים

עריכת הספר: לקראת כלולות, בית מדרש אלול (ירושלים); עלמ"א - מכללה עברית, 1999 - ספר הבוחן נושאים שונים ומגוונים הקשורים לטקס הנישואים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]