אשליות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אשליות הוא פזמון שכתב דוד חלפון, והלחין וביצע ניסים סרוסי. השיר יצא לאור בשנת 1973.

השיר נכלל באלבום הבכורה של סרוסי "מצעד הפזמונים של ניסים סרוסי". מאלבום זה בלטו השירים "אשליות" ו"איני יכול". השיר נמנה עם ז'אנר הרוק המזרחי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדובר בשיר מדבר על אשליות, בהתייחס להצלחה כלכלית וחופש לא מושג. הדובר מזכיר אשליות הקשורות להישגים חומריים כגון דירת פאר ומכונית אדומה לעומת הישגים גשמיים כגון שליטה ("להכריז אני ראש העיר"), עצמאות וחופש ("להתעורר אחר הצהריים, לא לעבוד לעולם").

הדובר חולם על מגורים בדירת פאר, לעומת השיכונים שהיו צורת המגורים הנפוצה במדינת ישראל באותה התקופה. הוא חולם להגיע למצב בו לא יצטרך לקום בכל בוקר כדי להגיע לעבודה. המכונית שתהיה בבעלותו תהיה בצבע אדום, צבע בולט ומושך תשומת לב לעומת המכוניות הלבנות שהיו בישראל בהתאם למזג האוויר החם.

מלבד האמצעים החומריים המשמשים כסמלים לייצוג עושר, הדובר רוצה "לשיר שירי אהבה ושלום". על פי פרשנות, סרוסי כיוון לילדי הפרחים ולתנועות המחאה בשנות ה-60 וה-70 בארצות הברית[1]. הדובר מקנא בצעירים אלו שגדלו אל השפע, והיו חופשיים. לטעמו, שירת שירי אהבה ושלום היא זכות הנמצאת בידי אנשים עשירים שלאנשים עניים אין זמן לעסוק בה במהלך היום-יום. השיר מביע את שאיפתו של הדובר לא לעבוד לעולם ולהיות חופשי מעבודה וחיפוש אחר פרנסה. נרמזת גם ביקורת על החברה בה חי הדובר אשר מעמדו הנמוך הוביל אותו להרגיש כאילו הוא משרת אחרים.

בתקופה המתוארת בשיר (שנות ה-70 של המאה ה-20), נסיעות לחו"ל לא היו דבר שבשגרה בעקבות מחירן הגבוה. הדובר שואף לטייל בעולם ובמיוחד בערי האומנות והאופנה, פריז ורומא ולחיות כמו קזנובה האיטלקי.

בבית הרביעי והאחרון מתפכח הדובר ומבין שכל שאיפותיו הן רק אשליות שלא יתגשמו לעולם.

כתיבה מוזיקלית ועיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות ששאר השירים שביצע ניסים סרוסי ועיבד ירון גרשובסקי באותה התקופה, נכתבו והולחנו בסגנון פסטיבל סן רמו, השיר "אשליות" מאופיין בצלילי רוק כבד המנוגן בגיטרות חשמליות וכלי נשיפה. עיבוד השיר כולל קטע מעבר בין הבתים המנוגן בסינתיסייזר מוג ומרמז לרוק הפסיכדלי בארצות הברית (מוזיקה שעיקר מאזיניה היו היפים ששרו על אהבה ושלום). המוג היה חדשני לתקופה בה יצא השיר לעומת השירה הנקייה (אקפלה) שהובילה את מצעד פזמונים בשנים האלו.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]