ירון גרשובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירון גרשובסקי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1950 (בן 74 בערך)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
www.yaronmusic.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ירון גרשובסקי (נולד ב-1950) הוא מלחין ומעבד ישראלי, המנהל המוזיקלי של מנהטן טרנספר. בשנות ה-70 ובשנות ה-80 הלחין ועיבד שירים רבים שהופיעו במצעדי הפזמונים השנתיים, וזכו במקומות הראשונים בפסטיבלי הזמר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרשובסקי נולד ב-1950 בתל אביב. למד בבית הספר העממי תל נורדאו ובתיכון עירוני ה' בתל אביב. הוריו היו בעלי חיבה למוזיקה: אמו אהבה לשיר ואביו ניגן במנדולינה בתזמורת ובפסנתר. למרות זאת, ירון הושפע בעיקר מאחיו הגדול צביקה שניגן גם בפסנתר. בגיל 6, לימד את עצמו לנגן בפסנתר והחל לנגן משמיעה. כשבגר למד לנגן באופן מקצועי אצל המורים של אחיו. בשנת 1964 סיים את לימודי המוזיקה בקונסרבטוריון למוזיקה על שם רובין בחיפה, אך בשל גילו הצעיר (14) לא היה יכול להתקבל לאקדמיה למוזיקה. לאחר מכן למד כשנה אצל פיסי אושרוביץ, נגן אקורדיון ומחלוצי מוזיקת הג'אז בישראל.

בשנת 1966, בסיועה של האמרגנית מרים עציוני בגיל 16, נבחר להיות נגן הבית של מלון הילטון בתל אביב לאחר שליווה את נירה גל בערב שהנחה אריה אבנרי. את שירותו הצבאי עשה בחיל הקשר בחיל האוויר אף על פי שהוצע לו להצטרף ללהקת פיקוד המרכז על ידי מפקד הלהקה. בשנה האחרונה לשירותו, בסיוע אלברט פיאמנטה הופיע עם מייק ברנט ויפה ירקוני בבסיס צה"ל בשארם א-שייח'.

בשנת 1972, שלושה שירים שהלחין התקבלו לפסטיבל שירי הילדים: "פסנתר כנף" בביצוע להקת אבירי מפתח סול, "אולימפיאדה של צפרדעים" בביצוע דודו דותן ו"כיצד התבלבלו השמאל והימין" שביצע מייק בורשטיין. שמעון כהן, שהיה המנהל המוזיקלי של הפסטיבל, זיהה את כישרונו ומינה אותו לפסנתרן של הפסטיבל. באותה השנה עיבד את השיר "עיר כלה" בביצוע אורי שבח לפסטיבל הזמר המזרחי וזכה במקום הראשון.

בשנת 1973 עיבד שלושה שירים לפסטיבל הזמר והפזמון: "שיר בבוקר בבוקר" שביצע שלמה ארצי, "אצלך כמו תמיד" של סילבן ויאיר, וליל חניה שביצעו יחדיו חנן יובל, ירדנה ארזי ואפרים שמיר. לפסטיבל בשנה הבאה עיבד את השיר "הבלדה על ברוך ג’מילי" שביצע שלמה ארצי וזכה במקום הראשון. בפסטיבל זה הכיר את אשתו דורית, שניגנה בתזמורת בפסטיבל, לה נישא באפריל 1974. בהמשך השנה הפנה אותו בועז שרעבי אל הזמר ניסים סרוסי, בבקשה לעבד עבורו מספר שירים. גרשובסקי הפיק ועיבד את אלבום הבכורה של סרוסי "מצעד הפזמונים של ניסים סרוסי" ובו להיטים כ"איני יכול", "אשליות" ו"אמא".

באותה השנה עיבד גם לתזמורת רשות השידור, את השירים "בובה זהבה", "מה איתי" ו"גברת לוין". במהלך מלחמת יום הכיפורים, ליווה את אסתר עופרים בהופעותיה בפני חיילים. ניהל מוזיקלית את תוכנית הטלוויזיה "מפגש אומנים" עם אהוד מנור. ב-1974 ניהל מוזיקלית את העונה הראשונה של ניקוי ראש וכתב את פתיח התוכנית "אז במצב הנוכחי". באותה השנה זכה השיר הבלדה על ברוך ג'מילי שעיבד לשלמה ארצי במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון 1974. באותן השנים ניצח וניגן בפסנתר במופע "פרצוף של צועני" של יוסי בנאי עבורו זכה בנאי פרס כינור דוד.

ב-1974 עבר עם אשתו דורית לבוסטון בארצות הברית ללמוד במכללת ברקלי למוזיקה. ב-1977 סיים את לימודיו בהצטיינות ועבר עם אשתו לניו יורק. בזמן לימודיו, הופיע במועדוני ג'אז. ב-1978, לאחר לידת בתו הראשונה, קישר המתופף וחברו ללימודים קנווד דנארד (אנ') בינו לבין סקסופוניסט הג'אז פרעה סנדרס והוא עבד איתו כפסנתרן במשך כחצי שנה.

ביוני 1979 הקים הסקסופוניסט ירוסלב יעקובוביץ' תזמורת שתלווה את להקת מנהטן טרנספר בהופעותיה. ירון שימש כנגן פסנתר וכלי מקלדת ובספטמבר באותה השנה הפך למנהל המוזיקלי של המנהטן טרנספר, תפקיד בו הוא מכהן עד היום. במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20, כתב עיבודים קוליים להצגות בתיאטראות ברודוויי ובהן "עיר מלאכים", "סווינג" ו"שיר סינגפור". בנוסף שימש כקלידן ב"עלובי החיים" וב"פנטום האופרה". ב-1985 השתתף בהפקת האלבום "אטלנטיס" של הג'אזיסט ויין שורטר.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[1][2]:

  1. טיטניק‏ - 1998
  2. Personal Notes‏ - 2006
  3. ניגון הוא לנצח‏ - 2007
  4. State of Mind‏ - 2011
  5. שני אלבומי ניגוני חב"ד בפסנתר עם הרב זלמן גולדשטיין

שירים בולטים:

  1. "עיר כלה" בביצוע אורי שבח
  2. "אצלך כמו תמיד" בביצוע סילבן ויאיר
  3. "ליל חניה" בביצוע חנן יובל, אפרים שמיר, ירדנה ארזי ואף אוזן גרון
  4. "שיר בבוקר בבוקר" בביצוע שלמה ארצי, בנות חוה, אף אוזן גרון - מקום שני בפסטיבל הזמר והפזמון 1973 ומקום 3 במצעד השנתי תשל"ג
  5. "הבלדה על ברוך ג'מילי" בביצוע שלמה ארצי, בנות חוה, אף אוזן גרון - מקום ראשון בפסטיבל הזמר והפזמון 1974 ומקום 16 במצעד השנתי תשל"ד
  6. "ירושלים האחרת" בביצוע יזהר כהן
  7. "חייכי לי בשירים" בביצוע דודו זכאי

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרשובסקי נשוי מ-1974 לדורית, אותה פגש בפסטיבל הזמר שנה קודם לכן ולהם שלוש בנות. מתגורר בניו יורק ומופיע עם להקתו מנהטן טרנספר. בנוסף הוא אצן למרחקים ארוכים והשתתף בשישה מרוצי ריצת מרתון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]