באסטינגוריטיטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבאסטינגוריטיטאן
תקופה
קרטיקון עליון, 93.9 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
תת־מערכה: חולייתנים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
אינפרא־סדרה: זאורופודה
על־משפחה: טיטאנוזאוריה
סוג: Bustingorrytitan
מין: Bustingorrytitan shiva
שם מדעי
Bustingorrytitan shiva
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באסטינגוריטיטאן (שם מדעי: Bustingorrytitan) הוא סוג של דינוזאור זאורופוד מענף טיטאנוזאוריה. הוא נתגלה בארגנטינה בתצורת הוינקול (שם גם נתגלה הארגנטינוזאורוס הענק) ב-2001 אך תואר והוגדר במאמר מדעי רק ב-2023 על ידי מריה אדית סימון וסלגדו. בסוג זה ידוע מין יחד Bustingorrytitan shiva, ומשקלו הוערך ב-67.3 טונות מטריות, דבר ההופך אותו לאחד הדינוזאורים הכבדים ביותר שחיו אי-פעם.

גילוי ושם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2001 נתגלו מספר מאובני זאורופודים בויז'ה אל-צ'וקון, ומי שחקרה אותו - מריה אדית סימון - דיווחה עליו בכנס והוא קיבל את השם הלא רשמי - "זאורופודוס" ("Sauropodus"). הוא תואר לראשונה רק בשנת 2011 בתזה של סימון. ההולוטיפ של הבאסטינגוריטיטאן זכה למספר הקטלוגי MMCH-Pv 59/1-40 וכולל שלד חלקי של 4 פרטים שכוללים חוליות, לסת תחתונה (dentary), חלק מעצמות אגן הירכיים ומספר עצמות של הגפיים.

הוא תואר במאמר מדעי רק ב-2023 בידי סימון וסלגדו. שם הסוג נבחר לכבד את מנואל באסטינגורי, שבשטחו נמצא המאובן, עם התוספת טיטאן שבאה לציין בעל חיים ענק (על שם הטיטאנים מהמיתולוגיה היוונית). שם המין "shiva" הוא על שם האל ההינדי שיווה שהורס ומשנה את היקום, והוא מתייחס לתקופת חייו - תקופת המעבר בין הקנומן לטורון שבה הפאונה עברה שינוי משמעותי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באסטינגוריטיטאן בוויקישיתוף
  • Simón, M. E.; Salgado, L. (2023). "A new gigantic titanosaurian sauropod from the early Late Cretaceous of Patagonia (Neuquén Province, Argentina)". Acta Palaeontologica Polonica. doi:10.4202/app.01086.2023.
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.