בודקת טהרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בודקת טהרה היא אחות או בעלת הסמכה רפואית מקבילה, שהוכשרה לביצוע בדיקות גינקולוגיות על מנת לזהות מקור אפשרי נוסף לדימום שאין מקורו ברחם, כגון פצע בנרתיק או בצוואר הרחם. מטרת בדיקה זו היא כדי שלא תיטמא האישה בטומאת נידה, כדין כל אשה שראתה כתם על גופה או על בגדיה, או הרואה דם בבדיקה פנימית.

מאז שנת תשס"ב מכון פוע"ה בשיתוף בית החולים ביקור חולים מפעיל קורס הכשרה לבודקות טהרה בהיקף 48 שעות, המועבר לאחיות, מיילדות או רופאות שומרות מצוות, וכולל הדרכה הלכתית ורפואית. המכון גם מקפיד שהבודקות לא יורו לנבדקת האם היא טמאה או טהורה, וכן מקפיד על תעריף בדיקה מקסימלי אחיד ונגיש.[1].

סיבת הפנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשים מופנות לבודקת טהרה על ידי רב או פונות אליה מיוזמתן, כשהן סובלות מדימום מחוץ לתקופת המחזור החודשי שלהן, וישנה סבירות שמקורו אינו ברחם. בודקת הטהרה משלימה את המידע הנדרש לקביעת מעמדו ההלכתי של הדם ולעיתים גם מזהה מצב פתולוגי ומפנה את הנבדקת לטיפול רפואי[1].

בודקת הטהרה עשויה להיות נגישה ופנויה לביצוע הבדיקה יותר מרופא גינקולוג, ומודעת יותר למשמעותה ההלכתית של הבדיקה, ולייתר צורך בבדיקה גינקולוגית על ידי גבר. בדיקות הטהרה מתבצעות בקליניקה פרטית, במרפאות קופת חולים בשיתוף פעולה עם הקופה, או בביתה הפרטי של הבודקת.

סיבה נוספת לפנייה לבודקת טהרה היא במקרה של אישה הסובלת מרגישות בנרתיק, וחוששת לפצוע עצמה תוך כדי בדיקת הפסק טהרה או הבדיקות הפנימיות המתבצעות בשבעת הנקיים שאחריה. אישה זו עשויה לבקש מהבודקת לבצע את הבדיקה עבורה. במקרה זה, הבודקת עשויה לעקוף אזור מדמם בפתח הנרתיק באמצעות מפסק גינקולוגי (בדיקה המוכרת בספרות ההלכה כ'בדיקת שפופרת') או לנטרל פצע עמוק יותר באמצעות משחה.

תליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תולין את הקלקלה במקולקל

במקרה שהדם לא נמצא בבדיקה פנימית (וגינלית) אלא בכתם על גופה או בגדה של האישה וללא תחושה של יציאת דם וסת, די בזיהוי מקור אפשרי לדימום מחוץ לרחם, כדי שיהיה ניתן לתלות שהדם הגיע משם ואיננו מטמא. יתר על כן, בברייתא המובאת בתלמוד הבבלי במסכת נידה, מבואר שבתנאים מסוימים ניתן לתלות את הדם בפצע בנרתיק או אף ברחם: ”ואם יש לה מכה באותו מקום - תולה במכתה... ונאמנת אשה לומר: מכה יש לי במקור שממנה דם יוצא, דברי רבי (תלמוד בבלי מסכת נדה דף ס"ו עמוד א').

כאשר בבדיקה מתגלה אזור אדמומי או מגורה אך הוא אינו מדמם, הבודקת עשויה לשפשפו בעדינות באמצעות מקלון עם צמר גפן כדי לבדוק האם מדובר בפצע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.