ג'ון דיקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון דיקון
John Deacon
לידה 19 באוגוסט 1951 (בן 72)
לסטר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה John Richard Deacon עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19651997 (כ־32 שנים)
מקום לימודים קינגס קולג' לונדון, Beauchamp College עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה בס חשמלית, גיטרה בס, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר מסדר האמנויות והספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ון דיקון, 1978

ג׳ון ריצ׳רד דיקוןאנגלית: John Richard Deacon; נולד ב-19 באוגוסט 1951) הוא נגן גיטרה בס בריטי, אשר ידוע כחבר בלהקת הרוק הבריטית קווין. בשירים אחדים תיפקד גם כגיטריסט וכפסנתרן[1]. חיבר את הלהיטים "Another One Bites the Dust", "I Want to Break Free" "You're My Best Friend", "Spread Your Wings".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון דיקון נולד בלסטר שבאנגליה. מאחר שמשפחתו התפרנסה בקושי, כבר בגיל 11 החל לעבוד בחלוקת עיתונים ובעבודות מסוג זה כדי לקנות לעצמו גיטרה. את "The Opposition", הלהקה הראשונה שלו, שבה ניגן על גיטרה, הקים עם חבריו בשנת 1965 כשהם בני 14. לאחר שנה פוטר הבסיסט וכדי לשמור על קיום הלהקה החליט דיקון שהוא עצמו ינגן על הבס, וכך עשה למשך שלוש שנים נוספות. את הלהקה עזב ב-1969, לטובת לימודי הנדסת חשמל בלונדון.

לאחר מספר חודשים של לימודים וללא כלי הנגינה שלו, החליט דיקון לחפש להקה לנגן עימה. באותו זמן, אביב 1970, החלו לחפש שלושת חברי הלהקה שאך הוקמה, קווין, בסיסט קבוע. הבסיסט הראשון אשר בדקו היה מייק גרוס, מכר ותיק של רוג'ר טיילור ובעליו של מועדון PJ's בו הופיעו רבות בעבר. אולם, הם החליטו לוותר עליו, ולאחריו על שני בסיסטים נוספים, בארי מיטשל ודאג בוגי.

באוקטובר 1970 ראה אותם דיקון בהופעה אך לא הכיר אותם באופן אישי עד תחילת 1971. המפגש הראשון היה במסיבה של חברים ואז נודע לו לראשונה כי הם מחפשים בסיסט. מספר ימים לאחר מכן ניגן עבורם באחד מחדרי ההרצאות בקולג' בו למד בריאן מיי, והם החליטו לצרפו ללהקה. כבר ביוני 1971 הופיעו לראשונה בהרכב המלא של הלהקה, כפי שנותר עד מותו של פרדי ב-1991. את התואר באלקטרוניקה השלים בהצטיינות חצי שנה לאחר שהצטרף לקווין.

מאז פרש מהלהקה ב-1997 הוא גר בפרבר במערב לונדון עם אשתו ורוניקה וששת ילדיהם: חמישה בנים ובת. מעט מאוד ידוע על חייו הפרטיים, מאחר שהוא מעדיף להתרחק מהתקשורת.

חלקו בקווין[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקו של דיקון בלהקה נדמה כקטן: הוא הצעיר ביותר, האחרון להצטרף, מעולם לא שר סולו ומבין ארבעתם כתב את המספר הקטן ביותר של שירים. כמו כן, דמותו של דיקון הייתה פחות בולטת בלהקה, הוא התלבש בצורה צנועה וקולו כמעט שלא נשמע. למרות זאת הוא חיבר כמה מהלהיטים הגדולים של קווין כמו "I Want to Break Free", "Another One Bites the Dust", ו-"You're My Best Friend", (אותו הקדיש לאשתו), שני האחרונים הם מהשירים המושמעים ביותר ברדיו האמריקאי. ככותב, סגנון שיריו העיקרי הוא רוק-פופ, פאנק ודיסקו.

דיקון מעולם לא קיבל קרדיט על קולות הרקע באלבומים, אך ממקורות אחרים מסתבר כי הוא עשה זאת לעיתים. מפיק קווין לשעבר, רוי תומאס בייקר, הודה בראיון כי ג'ון שר קולות רקע לקטעים שהיו פחות אופראיים באופיים (למשל "Tie Your Mother Down", "Liar"). כמו כן, כפי שניתן לראות בהקלטות מהופעות, ג'ון דיקון שר קולות רקע על הבמה, כאשר לא ניתן היה להשתמש באפקטים מהאולפן להכפלת הקולות. במקרים אלו המיקרופון שלו היה חלש משל שלושת האחרים ולעיתים קולו היה קשה לזיהוי.

דיקון ניגן בגיטרה בחלק משירי קווין, ביניהם רוב שירי האלבום "Hot Space". ההופעה האחרונה של ג'ון עם הלהקה הייתה באירוע צדקה למען המלחמה באיידס בשנת 1997, לאחריה פרש ואף בחר שלא להצטרף לסיבוב ההופעות עם בריאן מיי ורוג'ר טיילור בשנת 2005.

לאחר פרישתו בפועל מעשיית מוזיקה ב-1998, הקשר עם שאר חברי הלהקה התרופף משמעותית, אך לא לגמרי (בין היתר הוא עדיין בקשר איתם בענייני כספים וזכויות יוצרים).

דיקון נתן את הסכמתו ליצירת הסרט "רפסודיה בוהמית", וגם לכך שיגלמו אותו בסרט.

שירים של קווין שנכתבו על ידי ג'ון דיקון (או שהיה שותף עיקרי ביצירה שלהם)[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון דיקון, 1979
  • הגיטרה שלו מוצגת בהארד רוק קפה בקליבלנד שבאוהיו.
  • דיקון ניגן בפסנתר חשמלי מסוג וורליצר בשיר שכתב – "You're My Best Friend". הוא גם ניגן בפסנתר בהופעות ובקליפ שיר נוסף שכתב, "Spread Your Wings", אם כי לא בגרסה המוקלטת כ-אודיו.
  • במסגרת יצירת שיר הקרוי "39" עם קווין (שכתב בריאן מיי)- מיי אתגר את דיקון אם הוא יוכל תוך זמן קצר להביא קונטרבס בשביל להוסיף גוון מעניין לשיר זה. כעבור מספר ימים קצרים- מיי הופתע למצוא באולפן את דיקון עם קונטרבס, בשביל להשלים את יצירת שיר זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון דיקון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Queen - You're My Best Friend (Official Video), נבדק ב-2021-10-23