גיגנטוהירקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגיגנטוהירקס
תקופה
סוף פליוקן 3.6–2.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: שפנאים
משפחה: שפניים
סוג: גיגנטוהירקס
מינים

Gigantohyrax maguirei

שם מדעי
Gigantohyrax
קיצ'ינג, 1965
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיגנטוהירקס (שם מדעי: Gigantohyrax; משמעות השם: "שפן ענק") הוא סוג נכחד של יונק מהסדרה שפנאים וככל הנראה ממשפחת השפניים, אשר התקיים באפריקה של הפליוקן שלפני 3.6 עד 2.6 מיליון שנה. יונק זה היה קרובו של שפן הסלע המודרני אך היה גדול ממנו בהרבה[1].

הוא תואר למדע ב-1965 בידי החוקר Kitching ונכלל בו מין יחיד - Gigantohyrax maguirei. הממצאים המאובנים שלו התגלו בתצורות שונגורה (Shungura Formation) שבאתיופיה[2], בעוד אחרים התגלו אולי באתר המורשת העולמית עמק מקאפן, שבדרום אפריקה.

השפן הקדום היה ידוע מממצאי גולגולת ושרידי לסת ושיניים, בייחוד של הלסת העליונה. על פיהם נראה שבניגוד לשפנאים גדולים מהמשפחה פליוהירקיים, כמו הטיטאנוהירקס, המגלוהירקס והקוובביהירקס שחיו באאוקן עד האוליגוקן והגיעו לגודל של עד 1 טון[3]. אף שלא הגיע לגודלם עדיין היה כבד פי שלוש משפן הסלע המודרני ומהסוג שפן עצים.

למעשה שפן זה היה בעל קירבה מסוימת במבנה הטוחנות והמלתעות שלו לשפני העצים יותר משפני הסלע, אף שהתקיים על הקרקע והסלעים ולא בין העצים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גיגנטוהירקס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Fossilworks: Gigantohyrax". fossilworks.org. Retrieved 2021-03-04.
  2. ^ Rubidge, Bruce S (January 2005). "Annals of the Bernard Price Institute for Palaeontological Research". Palaeontologia Africana
  3. ^ Werdelin, Lars; Sanders, William Joseph (2010). Cenozoic Mammals of Africa. University of California Press. p. 143. ISBN 9780520257214. Retrieved 20 September 2022