גילמורוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגילמורוזאורוס
מאובן של גילמורוזאורוס

בהשוואה לאדם

תקופה
קרטיקון עליון, 96 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
משפחה: הדרוזאוריים
סוג: גילמורוזאורוס
מינים
  • Gilmoreosaurus mongoliensis
  • Gilmoreosaurus atavus?
  • Gilmoreosaurus arkhangelskyi?
  • Gilmoreosaurus kysylkumense
שם מדעי
Gilmoreosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גילמורוזאורוס (שם מדעי: Gilmoreosaurus; מילולית: "הלטאה של צ'ארלס ו. גילמור (אנ')") הוא סוג של דינוזאור אורניתופוד הקרוב להדרוזאוריים שחי באסיה של הקרטיקון לפני 96 מיליון שנה מזמננו במשך הקנומן.

המאובנים של הגילמורוזאורוס התגלו במונגוליה הפנימית שבסין בתצורת אירן דבאסו (אנ') וממצאים נוספים התגלו באוזבקיסטן. במראהו הדינוזאור מזכיר את הבקטרוזאורוס ממונגוליה ושניהם, למרות דמיונם להדרוזאורים, השתייכו לקבוצה קרובה - דמויי הדרוזאורים.

סוג זה שתואר ב-1979 בידי מייקל ברט-סורמן הגיע לאורך של 6.2 מטרים ולמשקל מוערך של 1.2 עד 3.6 טונות בקירוב. פיו היה שטוח ורחב כמו מקור ברווז והיה חסר שיניים קדמיות אלא שורת שיניים טוחנות מאחורי הלחיים. ייתכן שהיה בעל איבר תהודה כלשהו מעל הלסת העליונה. הוא הילך על ארבע רגליים, אך היה יכול לנוע על שתיים כדי לרוץ מהר, משתמש בזנבו הארוך ליציבה. על חלק מהמאובנים התגלו גידולים סרטניים, מהם כנראה מתו בעליהם.

הוא התקיים לפני 96 מיליון שנה במזרח אסיה במישורי הצפה שכיסו את מונגוליה ואוזבקיסטן. לצידו נמצאו דינוזאורים כמו הבקטרוזאורוס ומספר תרופודים כמו גיגנטורפטור, תריזינוזאוריים והטורף הגדול אלקטרוזאורוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גילמורוזאורוס בוויקישיתוף