דלית זילבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דלית זילבר
דלית זילבר, 2017, ירושלים
דלית זילבר, 2017, ירושלים
לידה 8 בספטמבר 1967 (בת 56)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996
עיסוק מתכנן ערים ואזורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דלית (אלבז) זילבר (נולדה ב-8 בספטמבר 1967) היא מתכננת ערים ואזורים ישראלית, אשר שימשה כמנכ"לית מִינהל התכנון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה וגדלה בשכונת נווה גרנות בירושלים. למדה בגימנסיה העברית ברחביה. שירתה בצבא בחטיבת הנח"ל. למדה תואר ראשון במדע המדינה ובלימודים כלליים באוניברסיטת חיפה. בשנת 1996 סיימה תואר שני למדעים בתכנון ערים ואזורים בטכניון. לאחר סיום התואר החלה זילבר את דרכה המקצועית בקידום תוכניות מתאר ארציות לתשתיות: כביש חוצה ישראל, תוכנית אב לתחבורה ותוכניות מתאר לדרכים, מסילות ברזל ורכבות קלות במטרופולין תל אביב-יפו.

בשנת 2007 נבחרה זילבר למתכננת מחוז ירושלים. במסגרת תפקיד זה קידמה את תוכנית המתאר לירושלים שבמסגרתה התוותה לראשונה מדיניות תכנון ברורה לעיר. במסגרת התפקיד זילבר גם הייתה אחראית על גיבוש מדיניות להתחדשות עירונית ברחבי העיר, הגדרת גבולות העיר ההיסטוריים של ירושלים וכללי התכנון בה, קביעת מדיניות התכנון למרקם העירוני הייחודי של שכונות העיר; אישור תוכנית כוללת לרובע הכניסה לעיר ועוד.

בשנת 2011 החלה בתפקידה כממונה על מחוז ירושלים ויושבת ראש הוועדה המחוזית. כממונה על המחוז פעלה מול מנהלי המחוזות של משרדי הממשלה השונים לתוכנית עבודה מחוזית משותפת והליכי גישור עם גורמים שונים, כמו: רשויות מקומיות, הוועדה והמשרדים השונים.

בשנת 2016, בעקבות המעבר של מינהל התכנון למשרד האוצר, מונתה זילבר ליושבת ראש שתי ועדות מחוזיות לתכנון ובנייה - ירושלים ותל אביב[1]. במסגרת תפקיד זה הובילה את מדיניות התכנון של המחוז תוך יישום יעדי הממשלה, חיזוק וקידום הרשויות המקומיות בכל מחוז וכן מתן שירות באופן שוטף לאזרחים המגישים תוכניות. במסגרת התפקיד גם הייתה אחראית על קביעת סדרי היום של הוועדות המחוזיות וועדות המשנה שלהן, ניהול הדיונים בוועדות והובלת ההחלטות המתקבלות בהן.

באוגוסט 2017 נבחרה זילבר למנהלת מִינהל התכנון וב־2018 מונתה על ידי שר האוצר משה כחלון למנכ"לית מינהל התכנון (בעקבות החלטתו לשנות את תפקיד מנהל מִינהל התכנון לדרגת מנכ"ל)[2]. באוגוסט 2022 סיימה את תפקידה לאחר 5 שנים בתפקיד.

במסגרת תפקידה כמנכ"לית מִנהל התכנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קידמה את הנושאים הבאים:

תוכנית אסטרטגית לשנת 2040 – תוכנית הדגל של מנהל התכנון. מהלך המשלב בניית אסטרטגיה לטווח הארוך ותכנון של כ־2.6 מיליון יחידות דיור עד לשנת 2040, שייתנו מענה להכפלת אוכלוסיית המדינה. התוכנית נותנת מענה לצרכים שונים בתחומי הדיור, תשתיות, תחבורה, תעסוקה ושטחים פתוחים.[דרוש מקור] תמ"א 1 – תוכנית מתאר שתאחד למעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות בתחומים שונים, התוכנית כוללת שתי חטיבות – חטיבת תשתיות וחטיבת שטחים פתוחים – כאשר כל אחת מהן מאגדת בתוכה פרקים בתחומים שונים: מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים[3]. במסגרת התוכנית נוספו עוד כחצי מיליון דונם של שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם.

הגנה על החופים – (במסגרת תמ"א 1) ניתנה הגנה מלאה לפיתוח בתחום חוף הים מקו ה-100 מ' מהחוף והוספה של כ-12,600 דונם של שטחים שמורים[4].

תחבורה ותשתיות – תוכנית המתאר הארצית לתחבורה (תמ"א 42) שאושרה במועצה הארצית לתכנון ובניה, תכנון כל קווי הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן ותכנון המטרו.[דרוש מקור] שינוי הצפיפות בערים – תכנון ערים עם היצע דיור רחב יותר ושימת דגש על שילוב נכון של מגורים, תעסוקה ומסחר בסמוך למערכת תחבורה ציבורית.[דרוש מקור] סיום תמ"א 38 – זילבר הובילה את המהלך לסיום תמ"א 38 באוקטובר 2022, מתוך ראיה שהתוכנית אינה משיגה את מטרותיה (חיזוק מבנים בפריפריה ופיתוח התחדשות עירונית).[דרוש מקור] ביטול הקלות הבנייה – ביטול האפשרות לשנות תוכנית לאחר שאושרה על מנת למנוע עיכובים במתן היתרי בניה, כך שתוכניות שאושרו יהפכו בפרק זמן קצר יותר לעובדה מוגמרת על הקרקע.[דרוש מקור] מסמך המדיניות למרחב הימי של ישראל – מסמך מדיניות כולל הרואה את הים כחלק בלתי נפרד משטחה של מדינת ישראל. מימושו של מסמך המדיניות יגדיל את הודאות להשקעות במרחב הימי על ידי הגדרת כללים לפעילות, שיפור התיאום, צמצום קונפליקטים מרחביים והגדרת מבנה ניהולי ברור ומקצועי[5].

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 זכתה זילבר בפרס משרד הפנים לצוות היחידה בתחום התחבורה במנהל התכנון.

בשנת 2022 זכתה בפרס יקירת התכנון במסגרת הכנס השנתי של איגוד המתכננים בישראל.[6][7]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לזילבר שני ילדים, מבעלה לשעבר. היא מתגוררת ביישוב מבשרת ציון. בן זוגה הוא ירון אַנְגֶּ'ל, הבעלים והמנכ"ל של רשת מאפיות אנג'ל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]