דמולישן דרבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמולישן דרבי בגילברט, פנסילבניה

דמולישן דרבי (Demolition Derby, מאנגלית: דרבי הרס) הוא ספורט מוטורי הנפוץ בירידים ובפסטיבלים ברחבי ארצות הברית וקנדה.

אירוע של דמולישן דרבי כולל מספר רכבים המצויים במגרש סגור, אשר מתנגשים באופן מכוון אחד בשני עד אשר נותר רכב בודד אחד שמסוגל לנוע.

מרקורי בריזווי

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה מחלוקת מתי התחילו אירועי הדמולישן דרבי באופן רשמי. באופן כללי משערים שהאירועים התחילו בשנות ה-50 בשל עודפים בדגמי פורד מודל T, ובשל העדפת הקהל להתנגשויות מאשר למירוץ סטנדרטי.

הספורט הפך לתת תרבות אמריקאית בשנות ה-60. תוכנית הספורט של ABC (אנ'), סיקרה את אליפויות הדמולישן דרבי עד לשנת 1992. בשנות ה-80 וה-90 חלה דעיכה מסוימת בהתעניינות, בעיקר כתוצאה מסיקור טלוויזיוני דל.

בשנות ה-2000 עם עליית האינטרנט ושיטת שלם וצפה, חלה עלייה בפופולריות ובסיקור בערוצי הספורט השונים בארצות הברית.

דמולישן דרבי בערב

פופולריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 פורסמה כתבה בלוס אנג'לס טיימס, שהעריכה כי בכל שנת נערכים כ-2000 אירועי דמולישן דרבי עם כ 60–75 אלף נהגים. הפרסים נעים לרוב ממאות דולרים עד לכעשרות אלפים. באירוע בודד צופים בממוצע כאלף איש.

דמולישן דרבי גם נפוץ בתרבות הפופולרית, ובעיקר בשלל משחקי וידאו כגון סדרות Carmageddon ,Dirt ,Grid ,Flatout ולאחרונה Wreckfest.

דמולישן דרבי באונטריו קנדה

חוקים ואמצעי בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על כל הנהגים ללבוש בגדי בטיחות וקסדות, ולהיות חגורים. מאחר שמדובר בספורט מסוכן, כל החלונות והפנסים מוסרים מן המכוניות. התנגשות בדלת שעל יד תא הנהג יכולה לפגוע בנהג, ועל כן הדלת צריכה להיות צבועה בכתום בטיחותי.

המגרש בו נערך הדמולישן דרבי עשוי מאפר או בוץ, נמצא בשטח פתוח וצורתו אובלית. כמעט תמיד יהיה על יד המגרש צוות כבאות למקרה של התלקחות של אחד ממנועי המכוניות. הרכבים גם ממוגנים מבפנים עם כלוב בטיחות.

החוקיות בדמולישן דרבי יכולה להשתנות מאירוע לאירוע. החוקים תלויים באופן גדול בסוג הרכב - לרוב מדובר במכוניות משפחתיות ישנות ומוזנחות שהיו בדרכן לגריטה ("טרנטה"), אך גם נפוצים מיניואנים, אוטובוסים ומשאיות.

האירוע מתחיל כאשר המכוניות מסודרות שחזיתן כלפי חוץ. על הנהגים להתנגש במכונית אחרת כל דקה-שתי דקות. אם הם לא עושים זאת, הם נחשבים ל"גוררים" ("sandbagging") ונפסלים מה"מרוץ". כמו כן נפסלים אלו שפוגעים באופן מכוון בדלתות של נהגים אחרים.

אם כלי רכב אינו מסוגל לזוז במשך דקה, הוא נפסל מן המקצה. זאת ועוד, אסור לנהגים לשתף פעולה עם אחרים במטרה לפגוע ברכב מסוים (מה שנקרא בעגה הספורטיבית "סנדוויץ'")

מקצה בודד לוקח סדר גודל של כרבע שעה עד חצי שעה. הרכבים ששורדים מכל המקצים משתתפים באירוע גמר התחרות, בו מוכרזים המנצחים בשלל קטגוריות, כמו ה"טוב ביותר", ה"מהיר ביותר", ה"מסוכן ביותר" ועוד.

סוגי ספורט מוטורי דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Figure 8 racing - - המסלול בנוי בצורת המספר 8, ובכך יכול לגרום למקרים רבים של התנגשויות בין כלי רכב.
  • Banger racing - מרוצים סטנדרטיים במסלול עפר עם מכוניות מיועדות לגריטה. פופולרי בעיקר במדינות צפון-מערב אירופה.
  • Folk racing - הגרסה הסקנדינבית-בלטית ל-Banger racing. במסלול של 2.4 ק"מ ומהירות מקסימלית של 80 קמ"ש.
Banger racing

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דמולישן דרבי בוויקישיתוף