הוא חזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוא חזר
Er ist wieder da
הוא חזר, עטיפת הגרסה העברית
הוא חזר, עטיפת הגרסה העברית
מידע כללי
מאת טימור ורמש
שפת המקור גרמנית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא אדולף היטלר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Eichborn Verlag עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2012
הוצאה בעברית
הוצאה סלע מאיר
תאריך 2016
תרגום עידו נחמיאס
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-84-664-1716-7
הספרייה הלאומית 003887253
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוא חזרגרמנית: Er ist wieder da) הוא רומן סאטירי גרמני רב-מכר[1] מאת טימור ורמש, העוסק באדולף היטלר. הספר, שהוא רומן הביכורים של המחבר, יצא לאור בשנת 2012 בהוצאת Eichborn Verlag. בשנת 2015 יצא לאקרנים סרט גרמני באותו השם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו העלילה עוסק באדולף היטלר, המתעורר ב-2011 במגרש ריק בברלין, המתגלה כגן שהיה מחוץ לפיהררבונקר. הוא חסר כל ידע על מה שקרה לאחר התאבדותו ב-1945. חסר בית וחסר כול, היטלר מפרש את כל מה שהוא רואה וחווה בשנת 2011 מתוך השקפת העולם הנאצית — למשל, הוא מניח כי הטורקים בגרמניה הם אינדיקציה שקרל דניץ שכנע את טורקיה להצטרף למדינות הציר, והוא חושב שוויקיפדיה נקראת על שם Wikinger ("ויקינגים"). בעודו תר בחנות עיתונים אחר הביטאונים הנאציים החביבים עליו, הוא מבחין בתאריך המופיע באחד העיתונים ונוכח כי חלפו כמעט 70 שנה מאז האירועים האחרונים שנחקקו בזיכרונו. בעל החנות משוכנע כי ניצב לפניו שחקן מוכשר המצליח לגלם נאמנה את דמותו של היטלר וכך גם כל עוברי האורח, כולם מזהים אותו, אך אף אחד לא מאמין שהוא היטלר; במקום זאת, הם חושבים שהוא קומיקאי או שחקן מתודי. 

היטלר מתאקלם היטב בגרמניה החדשה ולומד לשלוט באמצעי המדיה, כגון האינטרנט, כדי לקדם את משנתו הנאצית. הוא מופיע בתוכנית האירוח הקומית בשם "היי אחי!", ומציג שם את דעותיו בצורה פרועה. קטעי וידאו שלו כועס זוכים להצלחה מסחררת ב-YouTube, וכשחקן הוא מגיע למעמד של סלבריטי מודרני. העיתון "בילד" מנסה להשמיץ אותו, אך נתבע על ידי ערוץ הטלוויזיה ונאלץ להלל אותו. דווקא הציבור הנאו-נאצי, שסבור כי ה"חקיין" פוגע בכבודו של מנהיגם, תוקף אותו באופן פיזי וגורם לאשפוזו בבית חולים. האהדה הציבורית כלפיו גוברת, הוא מנצל את הפופולריות שלו כדי לחזור לפוליטיקה, ונראה כי דרכו של היטלר בחזרה אל הזירה הפוליטית נסללת בבטחה.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר תומחר במחיר €19.33, כאזכור מכוון לעלייתו של היטלר לשלטון ב-1933.[2] עד לחודש מרץ בשנת 2014 נמכרו 1.4 מיליון עותקים של הספר בגרמניה לבדה.[3] הספר עצמו תורגם ל-41 שפות שונות (בעברית בהוצאת סלע מאיר). 

הספר הופק לסרט גרמני באותו השם שהקרנת הבכורה שלו נעשתה ב-8 באוקטובר 2015. הסרט בוים על ידי דויד וננדט. כחלק משיווק הסרט, השחקן שגילם את היטלר הופיע בדמותו במספר ערים גרמניות, כולל אתרי צילום הסרט בברנדנבורג ובברלין, בודק את תגובות הציבור; לפחות הופעה אחת הייתה קרובה למפגן של המפלגה הנציונל-דמוקרטית של גרמניה.[4][5]

ראו גם [עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוא חזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ German Comic Novel About Hitler Becomes Bestseller, at Algemeiner Journal; published 7 January 2013; retrieved 16 December, 2013
  2. ^ Connolly, Kate (5 בפברואר 2013). "Adolf Hitler novel tops German bestseller list but divides critics". הגרדיאן. London. נבדק ב-16 בדצמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Germany asks: is it OK to laugh at Hitler?". The Observer. 23 במרץ 2014. נבדק ב-25 במאי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Hesse, Heiko (25 באוקטובר 2014). "Wirbel um Auftritt von Hitler-Double". Märkische Allgemeine. נבדק ב-22 באוגוסט 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Jaafar, Ali (5 בנובמבר 2014). "Hitler Sightings In Berlin? Constantin Trots Out Look-Alike For 'Borat'-Esque 'Look Who's Back'". Deadline. נבדק ב-22 באוגוסט 2015. {{cite news}}: (עזרה)