הוגו שייבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוגו שייבר
Scheiber Hugó
לידה 29 בספטמבר 1873
בודפשט, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במרץ 1950 (בגיל 76)
בודפשט, הרפובליקה העממית ההונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צומת בכרך

הוגו שייברהונגרית: Scheiber Hugó;‏ בודפשט, 29 בספטמבר 1873 – בודפשט, 7 במרץ 1950)[1] היה צייר יהודי-הונגרי. נציג מיוחד ובולט של האוונגרד ההונגרי של המאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוח הזיכרון של הוגו שייבר בבודפשט ברובע השביעי על קיר הבית ברחוב קרטס 22 (22 Kertész utca)

הוגו שייבר נולד במשפחה יהודית כבנם של שאנדור שייבר ושל בורבלה דיטרסדורף. את יסודות הציור למד מאביו, שהיה צייר תפאורה בפראטר בווינה ובשנת 1890 החל לעבוד גם כצייר תפאורה בבודפשט. בין 1898 לבין 1900, הוא למד ב"מכללה לאמנויות שימושיות" (כיום שמה אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצוב - Moholy-Nagy Művészeti Egyetem), שאותו לא סיים. הוא היה אוטודידקט, כישרון אינסטינקטיבי.

עד 1914, הוא צייר נופים וטבע דומם, כמו גם דיוקנאות, שמראים השפעה של האימפרסיוניזם וה"פלן אר", כלומר הציור באוויר הפתוח. בעשור השני של המאה ה-19, סגנונו הושפע מהאקספרסיוניזם הגרמני ולכן פיתח את העולם המסוגנן החדש שלו של צבעים וצורות. הוא התיידד עם הרווארט ולדן, שהגלריה שלו בברלין, הדר שטורם, העניקה ליצירותיו של שייבר מקום נכבד במשך שנים רבות. ב-1921 ארגן את התערוכה הראשונה שלו - יחד עם בלה קאדאר - בגלריה בברלין. בשנות ה-20 הופיעו תמונותיו במקומות רבים ברחבי העולם. לאחר 1924, עד סוף העשור, הוא יכול היה להציג את יצירותיו בתערוכת אוסף לפחות פעם בשנה, למשל בשנה הראשונה עם לאסלו מוהולי-נאג' וב-1928 עם קורט שוויטרס. ולדן פרסם לעיתים קרובות רפרודוקציות של יצירות שייבר במגזין האמנות שלו, ששמו היה זהה לזה של הגלריה והוא היה חשוב לפחות באותה מידה. בנוסף להצלחות שייבר בגרמניה, הבחינו ברישומיו ובציוריו בתקופה זו גם בבריטניה ובארצות הברית: הוא הציג בתערוכות בלונדון ובניו יורק, בעיר האחרונה הזו השתתף בתערוכת האמנות המודרנית (Modern Art) של מוזיאון ברוקלין ב-1926, ששייבר שיחק בה תפקיד משמעותי בהצגת ה-"איזמים" האירופיים באמריקה. ב-1930 ארגן תערוכה בווינה. ב-1933, בהזמנתו של פיליפו טומאזו מארינטי, השתתף שייבר גם בתערוכת רומא של הפוטוריסטים. בשנות ה-30, סגנון האר דקו כבר השפיע על אמנותו ועבודותיו לכדו את תמצית החיים המודרניים והמטרופוליניים.

שייבר שנאבק בבעיות קיומיות מתמידות, היה אמן פורה ביותר, מספר יצירותיו, שצוירו ברובן בטמפרה, צבעי מים, על נייר וקרטון, מוערך על ידי מומחים בעשרת אלפים, מתוכן ידועות כיום כאלף וחמש מאות. עם זאת, רבות מיצירותיו עדיין חבויות.

מותו נגרם מפעילות יתר של בלוטת התריס והמטוריה. שייבר הובא למנוחות בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוגו שייבר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Halálesete bejegyezve a Bp. XIII. ker. állami halotti akv. 319/1950. folyószáma alatt.
  2. ^ Fine arts in Hungary