הטירה המכושפת (סרט, 2003)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטירה המכושפת
The Haunted Mansion
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על המתקן "הטירה המכושפת" בפארק דיסנילנד
בימוי רוב מינקוף
הופק בידי אנדרו גאן
דון האן
תסריט דייוויד ברנבאום
עריכה פריסילה נד-פרינדלי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אדי מרפי
טרנס סטמפ
נתניאל פארקר
ואלאס שון
מרשה תומסון
ג'ניפר טילי
מוזיקה מארק מנצ'ינה
צילום רמי אדפרסין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני וולט דיסני, נטפליקס, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 בנובמבר 2003
משך הקרנה 86 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט בלשי, סרט קומדיה, סרט ילדים, סרט רוחות רפאים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 90 מיליון דולר[2]
הכנסות 182.3 מיליון דולר[2]
הכנסות באתר מוג'ו hauntedmansion
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הטירה המכושפתאנגלית: The Haunted Mansion) הוא סרט קומדיית אימה אמריקאית משנת 2003 בבימויו של רוב מינקוף שנכתב על ידי דייוויד ברנבאום. הסרט מבוסס באופן רופף על האטרקציה של דיסנילנד באותו שם, ומככב בו אדי מרפי בדמותו של מתווך שנלכד באחוזה רדופת-רוחות, ולצדו מככבים טרנס סטמפ, נתניאל פארקר, מרשה תומסון וג'ניפר טילי בתפקידי משנה.

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-26 בנובמבר 2003, ועל אף הביקורות השליליות שקיבל, הכניס בקופות 182.3 מיליון דולר ברחבי העולם, מול תקציב של 90 מיליון דולר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים ושרה אוורס הם זוג מתווכים מצליחים, ולהם שני ילדים, מייקל ומייגן. בהיותו מכור לעבודה עם מעט זמן למשפחתו, ג'ים מחמיץ את יום נישואיו ומנסה לתקן זאת בכך שהוא מציע לשרה לצאת לחופשה באגם הסמוך. מנגד, דיירי אחוזת גרייסי, הממוקמת בלואיזיאנה, יוצרים קשר עם שרה; בלהיטותו לסגור את עסקת התיווך לאחר שגילה היכן נמצאת האחוזה, ג'ים לוקח את שרה והילדים לאחוזה, פוגש את בעליה, אדוארד גרייסי, את משרתו, רמזלי ושני משרתים נוספים; אמה ועזרא.

כאשר סופת גשם מציפה את הנהר הסמוך, גרייסי מאפשר למשפחה ללון באחוזתו. רמזלי לוקח את ג'ים לספרייה כדי לדון בפרטי העסקה עם גרייסי, אך ג'ים נלכד במעבר סודי. במקביל, גרייסי עורך לשרה סיור באחוזה, דן בעברו ובמות סבו לאחר התאבדותה של אהובתו, אליזבת הנשו, ואילו מייגן ומייקל עוקבים אחר כדור ספקטרלי לעליית הגג, שם הם מוצאים דיוקן של אישה שבבואתה כמעט זהה לשל שרה. אמה ועזרא מופיעים ומגלים כי האישה היא אליזבת המנוחה.

בינתיים, ג'ים פוגש את מאדאם ליאוטה, רוחה של צוענייה שנלכדה בכדור הבדולח. הוא נתקל באמה, עזרא וילדיו, וחוזר לליאוטה כדי לקבל תשובות לגבי הדמיון בין אליזבת לשרה. מתגלה כי תושבי האחוזה הם רוחות רפאים, שקוללו לפני מאה שנה על ידי מותם בטרם-עת של גרייסי ואליזבת, ושהם יוכלו להמשיך הלאה רק כאשר האוהבים יתאחדו מחדש; באמונה כי שרה היא גלגולה של אליזבת. לאחר מכן, ליאוטה שולחת את בני הזוג אוורס לבית הקברות של האחוזה, במטרה למצוא מפתח שיחשוף את האמת מאחורי מותה של אליזבת. בקריפטה מתחת למאוזוליאום, ג'ים ומייגן מוצאים את המפתח, אך מבלי משים מפריעים לתושביו המתים. עם זאת, הם נמלטים בעזרת מייקל, שמתגבר על הארכנופוביה שלו.

ליאוטה מובילה אותם לתיבה הנמצאת בעליית הגג, אותו פותח ג'ים ומוצא בו מכתב מאליזבת לגרייסי, בו היא חשפה שהיא באמת אוהבת אותו ורצתה להתחתן איתו, מה שמעיד על כך שהיא נרצחה. רמזלי מופיע וחושף שהוא רצח את אליזבת על מנת למנוע מגרייסי לנטוש את מורשתו, מכיוון שהוא האמין שהיחסים ביניהם לא היו מקובלים. על מנת להסתיר את האמת, רמזלי לוכד את הילדים בתיבה וזורק את ג'ים מהאחוזה.

בזמן שגרייסי ושרה נפגשות באולם הנשפים, היא מבולבלת כשהוא שואל אם היא מזהה אותו, והוא מתעקש שהיא אהובתו, אליזבת. החדר מתמלא ברוחות רפאים הרוקדות בזמן שגרייסי חושף את עצמו כרוח רפאים, אך חרף זאת, שרה נשארת בהתעקשותה שהיא לא אליזבת. בעקבות התעקשותה, גרייסי מפקפק במעשיו, אך רמזלי מתעקש ששרה היא אליזבת ושעם הזמן היא תזכור, ובמקביל סוחט את שרה להינשא לגרייסי בתמורה לביטחון ילדיה.

בעידודה של ליאוטה, ג'ים מצליח להיכנס שוב לאחוזה, להציל את ילדיו ולעצור את חתונתם של שרה וגרייסי. ג'ים מעניק לגרייסי את מכתבה של אליזבת ופשעיו של רמזלי נחשפים. בזמן שגרייסי הזועם מתעמת עם רמזלי, הוא זועם על אנוכיותו הנראית לעין של אדונו באהבתו את אליזבת ומזעיק רוחות חסרות מנוחה לתקוף את הקבוצה. עם זאת, כשהאמת נחשפת, ישות מגיחה מהאח של אולם הנשפים ותופסת את רמזלי, שמנסה לקחת את ג'ים איתו, אך הוא ניצל על ידי גרייסי בעוד רמזלי נגרר לגיהנום כדי לעמוד בפני עונש נצחי.

שרה מתמוטטת לאחר שהורעלה על ידי רמזלי במהלך טקס החתונה, אך הכדור הספקטרלי מופיע ומתגלה כרוחה של אליזבת, שיכלה להשתחרר מצורתה הנוכחית רק לאחר חשיפת האמת, ומרפאת את שרה. כשהקללה מוסרת לבסוף, גרייסי מעניק לבני הזוג אוורס את הבעלות על האחוזה וממשיך הלאה עם אליזבת, אמה, עזרא ושאר תושביה של האחוזה. בני הזוג אוורס וילדיהם נוסעים אל חופשתם באגם פונצ'רטריין, בליווי מאדם ליאוטה וארבעה פסלים מזמרים שהם נתקלו בהם בזמן שחיפשו את המאוזוליאום, החגורים לחלק האחורי של מכוניתם.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אדי מרפיג'ים אוורס, סוכן נדל"ן מצליח אך מכור לעבודה, שלעיתים קרובות מזניח את משפחתו, אבל מנסה בכל כוחו לפצות על כך.
  • טרנס סטמפרמזלי, רוחו של רב-המשרתים של אחוזת גרייסי, המשמש כדמות אב לאדוארד גרייסי, אך מאוחר יותר מתגלה כרוצחה של אליזבת.
  • נתניאל פארקראדוארד גרייסי, רוחו של בעלי אחוזת גרייסי, שמשווע שאהבתו האבודה, אליזבת, תשוב אליו לאחר התאבדותה לכאורה.
  • מרשה תומסוןשרה אוורס, אשתו ושותפתו העסקית של ג'ים. תומסון מגלמת גם את דמותה של אליזבת הנשו, רוחה של אהובתו כהת-העור של גרייסי.
  • ג'ניפר טילימאדאם ליאוטה, רוחה של צוענייה שנלכדה בכדור הבדולח שלה.
  • וולאס שוןעזרא, רוחו של משרת שלומיאל המסתבך תדיר בצרות.
  • דינה ספייביאמה, רוחה של משרתת לחוצה המלאת יראה מנוכחותו של רמזלי.
  • מארק ג'ון ג'פריסמייקל אוורס, בנם הארכנופובי של ג'ים ושרה. ג'פריס ביסס את הארכנופוביה של דמותו בהשראת דמותו של רון וויזלי מסדרת "הארי פוטר".
  • אריאל אלכסנדריה דייוויסמייגן אוורס, בתם חסרת הסבלנות של ג'ים ושרה.
  • דיפ רוי, ג'רמי הווארד וקליי מרטינז – הרוחות הטרמפיסטיות
  • קורי ברטוןהרוח המארח (דיבוב)

אמן האיפור הראשי של הסרט, ריק בייקר, מופיע בסצנת בית הקברות כרוח רפאים מאחורי מצבה, תוך שימוש בהופעה המבוססת על דיוקנו של המארח המופיע באטרקציה. צוות השחקנים כולל גם מרטין קלאבה בדמותו של פיקוויק, אחת מהרוחות בבית הקברות ואחיינו של הבמאי רוב מינקוף, מופיע בדמותו של נער העיתונים בסצנת הפתיחה.

עיבוד מחודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טירה רדופה

ביולי 2010, הוכרז כי עיבוד מחודש המבוסס על מתקן "הטירה המכושפת של פארק דיסניוורלד נמצא בפיתוח עם גיירמו דל טורו ככותב וכמפיק.[3] דל טורו הצהיר שהסרט יהיה "מפחיד ומהנה בו זמנית, אבל המפחיד יהיה מפחיד."[4][5] ביוני 2011, ג'ייסון סורל הוכנס לפרויקט כיועץ יצירתי.[6] באוגוסט 2012, דל טורו הגיש את טיוטתה הסופית של תסריטו לאולפני וולט דיסני, המיועדת לדירוג "PG-13".[7] ביולי 2013, דל טורו הודיע שהוא כבר לא יביים את הפרויקט, אך יישאר על תקן תסריטאי-שותף ומפיק.[8] באפריל 2015, נמסר כי ראיין גוסלינג נמצא במשא ומתן על תפקיד בסרט, בעוד שדי. וי. דווינסנטיס נשכר לשכתב את התסריט.[9] בספטמבר 2016, בריגהם טיילור נשכר כמפיק נוסף.[10]

באוגוסט 2020, הוכרז שהתסריטאית קייטי דיפולד תהיה אמונה על כתיבת תסריט חדש לסרט, אותו יפיקו דן לין וג'ונתן איריך.[11] באפריל 2021, ג'סטין סימיין נשכר למלאכת הבימוי. עוד נמסר כי הפרויקט יהיה הפקה משותפת בין אולפני וולט דיסני לחברת "Rideback".[12] ביולי 2021, נמסר כי עלילת הסרט תתמקד באם חד-הורית בשם גבי ובנה, שרוכשים את האחוזה ושוכרים מדריך טיולים, מדיומית, כומר והיסטוריון בבקשת עזרה לגרש את רוחות הרפאים השוכנים באחוזה. בהמשך נמסר כי טיפאני האדיש ולקית' סטנפילד נכנסו למשא ומתן על גילום דמויותיהם של המדיומית ומדריך הטיולים, בהתאמה.[13] ב-1 בספטמבר 2021, הוכרז שלא רק שהאדיש וסטנפילד לוהקו באופן רשמי, אלא שההפקה תתחיל בחודש הבא.[14] זמן קצר לאחר מכן, נמסר על ליהוקם של אוון וילסון ורוסריו דוסון לצוות השחקנים.[15][16] באמצע אוקטובר, נמסר על ליהוקו של דני דה ויטו לדמותו של "פרופסור זחוח".[17]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Haunted Mansion (PG)". British Board of Film Classification. December 2, 2003. Retrieved October 12, 2016.
  2. ^ 1 2 "The Haunted Mansion". Box Office Mojo. Amazon.com. Retrieved July 7, 2010.
  3. ^ Radish, Christina (July 27, 2010). "SDCC2010: Guillermo del Toro Interview DON'T BE AFRAID OF THE DARK; Plus Info on THE HAUNTED MANSION, FRANKENSTEIN and HELLBOY". Collider. Retrieved July 29, 2010.
  4. ^ Schwartz, Terri (July 24, 2010). "Guillermo Del Toro Dishes On 'Haunted Mansion' Remake". MTV. Retrieved July 25, 2010.
  5. ^ Warmoth, Brian (July 22, 2010). "'Tron Legacy' Stars Get Comic-Con Crowd Involved In The Movie". MTV. Retrieved July 25, 2010.
  6. ^ Armstrong, Josh (May 14, 2012). "Jason Surrell assembles The Art of Marvel's The Avengers". KnowTheArtist.com. Archived from the original on May 21, 2012. Retrieved June 21, 2012.
  7. ^ Movie News, Dark Horizons
  8. ^ Chitwood, Adam (July 10, 2013). "Guillermo del Toro Gives Updates on JUSTICE LEAGUE DARK and HAUNTED MANSION; Confirms He Won't Direct HAUNTED MANSION". Retrieved April 22, 2021.
  9. ^ McNary, Dave (April 9, 2015). "Ryan Gosling to Star in Guillermo del Toro's 'Haunted Mansion'". Variety. Retrieved April 22, 2021.
  10. ^ Marshall, Rick (September 4, 2016). "'The Jungle Book' producer on talking animals, 'The Rocketeer' sequel, and Del Toro's 'Haunted Mansion'". Digital Trends.
  11. ^ Kit, Borys (August 28, 2020). "'Haunted Mansion' Movie in the Works With Writer Katie Dippold (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved August 28, 2020.
  12. ^ Kroll, Justin (April 22, 2021). "Disney's 'Haunted Mansion' Pic Finds Its Director In 'Dear White People' Helmer Justin Simien". Deadline. Retrieved April 22, 2021.
  13. ^ Tyrrell, Caitlin (July 26, 2021). "HAUNTED MANSION: INTEREST IN TIFFANY HADDISH AND LAKEITH STANFIELD TO STAR AND EXCITING STORY DETAILS: EXCLUSIVE". The Illuminerdi. Retrieved July 27, 2021.
  14. ^ Pillot, Dempsey (September 1, 2021). "Disney's 'Haunted Mansion' Reboot Begins Filming Later This Month!". The Disinsider. Retrieved September 1, 2021.
  15. ^ Kit, Borys (September 8, 2021). "Owen Wilson to Star in Disney's 'Haunted Mansion' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved September 8, 2021.
  16. ^ Hipes, Patrick (September 9, 2021). "Rosario Dawson Books A Room In Disney's 'Haunted Mansion' Movie". Deadline. Retrieved September 9, 2021.
  17. ^ Pillot, Dempsey (October 18, 2021). "Disney's 'Haunted Mansion' Adds Danny DeVito". The Disinsider. Retrieved October 18, 2021.