העיר האבודה Z (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העיר האבודה Z
The Lost City of Z
מבוסס על The Lost City of Z עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'יימס גריי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דידי גראדנר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'יימס גריי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים צ'ארלי האנם (פרסי פוסט)
אנגוס מק'פיידן (ג'יימס מאריי)
הארי מלינג
ג'ון סקוויל
דניאל הוטלסטון
פרנקו נרו
איאן מקדרמיד
טום הולנד
Aleksandar Jovanovic
סיינה מילר
רוברט פטינסון
מארי מלווין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה כריסטופר ספלמן
צילום דריוש חאנג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Plan B Entertainment
Keep Your Head Productions
MICA Entertainment
MadRiver Pictures
חברה מפיצה אולפני אמזון עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 באוקטובר 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 141 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט דרמה, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 30 מיליון דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו thelostcityofz
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העיר האבודה Zאנגלית: The Lost City of Z) הוא סרט דרמה הרפתקאות ביוגרפי אמריקאי משנת 2016 שכתב וביים ג'יימס גריי, על פי ספר באותו השם משנת 2009 מאת דייוויד גרן. הוא מתאר אירועים אמיתיים סביב החוקר הבריטי פרסי פוסט, שנשלח לברזיל ועשה כמה ניסיונות למצוא עיר אבודה קדומה כביכול באמזונס. בסרט מככב צ'רלי האנם בתפקיד פרסי פוסט; רוברט פטינסון כעמיתו החוקר הנרי קוסטין, סיינה מילר כאשתו, נינה פוסט; וטום הולנד כבנו ג'ק פוסט.[2][3]

הקרנת הבכורה העולמית של הסרט הייתה ב-15 באוקטובר 2016, כסרט הסגירה בערב פסטיבל הקולנוע בניו יורק.[4] הוא יצא לאקרנים בארצות הברית ב-14 באפריל 2017 על ידי אולפני אמזון.[5] הסרט זכה לשבחים מצד המבקרים, אם כי הכניסה רק 19 מיליון דולר לעומת תקציב הפקה של 30 מיליון דולר. למרות זאת, מגזין טיים דירג אותו כאחד מעשרת הסרטים המובילים שלו לשנת 2017.

אמנם "Z" מבוטא כ"זי" בסרטוני התדמית המיוצרים על ידי ארצות הברית (אפילו על ידי השחקנים הבריטים), אך על פי הדמויות שם הסרט מבוטא "זד", לפי האנגלית הבריטית.[6][7]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1905 פרסי פוסט הוא קצין בריטי צעיר המשתתף בציד איילים באחוזה ברונית אירית לטובת הארכידוכס האורח פרנץ פרדיננד מאוסטריה. רוכב וסוחר מיומן, הוא מוריד את האייל במהירות אך נדקר במסיבה אחרי הציד. שנה לאחר מכן נשלח פוסט ללונדון להיפגש עם פקידי החברה המלכותית הגאוגרפית (RGS). ממשלות בוליביה וברזיל כמעט במלחמה סביב מיקום הגבול שלהן והשפעתה הישירה על סחר הגומי הרווחי ביותר באזור, וביקשו מממשלת בריטניה לבחון אותו. פוסט מסכים להוביל את מפלגת הסקר להחזרת השם הטוב של משפחתו. על סיפונה של ספינה לברזיל, הוא פוגש את רב"ט הנרי קוסטין, בעל הידע ביערות הגשם באמזונס. במטע גומי גדול בג'ונגל שבבעלות האציל הפורטוגלי ברון דה גונדוריס, פוגשים השניים את רב"ט ארתור מנלי, שאומר להם כי ממשלת בריטניה מייעצת להמשך חקירה. פוסט, עם כמה מדריכים וטדג'ואי המקומי, משלימים את המשימה. טדג'וי מספר לפוסט על עיר ג'ונגל מכוסה בזהב ומלאה באנשים. פוסט פוטר את סיפורים כבדיה מטורפת, אך מגלה כלי חרס שבורים מתקדמים ביותר וכמה פסלי אבן קטנים בג'ונגל שמשכנעים אותו באמיתות סיפורו של טדג'ואי.

פוסט זוכה לשבחים עם שובו, שם אשתו, נינה, ילדה את בנם השני. בספריית טריניטי קולג' בדבלין, נינה מגלה טקסט של הכובשים הספרדים המספר על עיר עמוק בג'ונגל האמזונס. פוסט פוגש את הביולוג הנודע ג'יימס מאריי, שמסכים לתמוך במסע של פוסט לאמזונס כדי למצוא את מה שפוסט מכנה "העיר האבודה Z". פוסט מנסה לשכנע את חברי RGS לתמוך במשלחת, אך הוא זוכה ללעג באופן פומבי. עם זאת, ה-RGS מגבה את המשלחת לחקירה נוספת של אגן האמזונס. מאריי, שלא מכיר את טבע הג'ונגל העמוק, מאט את המשלחת בצורה משמעותית. המשלחת של פוסט מותקפת תוך כדי נסיעה לאורך הנהר. עם זאת, פוסט עושה שלום עם הילידים. מאריי סובל מפציעה ברגלו שמזדהמת קשות והוא מתחיל להשתגע. פוסט שולח אותו עם מדריך ילידי למצוא עזרה. צוותו של פוסט נאלץ לנטוש את המשלחת לאחר שגילו שמאריי שפך פרפין על האספקה שנותרה.

מאריי שורד ומול נאמני ה-RGS מאשים את פוסט בהפקרתו בג'ונגל ודורש ממנו התנצלות. פואקט בוחר להתפטר מהחברה במקום להתנצל. מלחמת העולם הראשונה פורצת באירופה ופוסט יוצא לצרפת כדי להילחם. מאנלי מת בתעלות בקרב הסום ופוסט מתעוור זמנית בהתקפת גז כלור. בנו הבכור של פוסט, ג'ק, שהאשים זה מכבר את פוסט בנטישת המשפחה, מתפייס עם אביו כשזה מחלים.

בשנת 1923, פוסט חי באפלה באנגליה. ההתעניינות בצפון אמריקה לחקור את האמזונס הגיעה לגובה החום, בעיקר בשל סיפוריו של פוסט על העיר האבודה. ג'ון ד. רוקפלר, הבן וקונסורציום של עיתונים אמריקאים מממנים משלחת חדשה של פוסט. ה-RGS מממנת את המשלחת ברגע האחרון כדי לשמור על הגאווה הבריטית. פוסט מראה לסר ג'ון סקוט קלטי מצפן, ומודיע לקלטי שאם (פוסט) ימצא את העיר האבודה, המצפן יישלח חזרה לאנגליה. פוסט ובנו מתכוונים ללכת הפעם לבד, לנסוע כמה שיותר כדי למצוא את 'Z'. פוסט מזמין את קוסטין, אך זה מסרב. פוסט וג'ק מותקפים על ידי ילידים ונמלטים, רק כדי ליפול למארב שוב. שבט שני זה מעניק לפוסט ובנו שימוע הוגן. הם מצהירים כי רוחם של בני פוסט "חייבת להשתייך" לאנשהו, והם יעזרו להם למצוא את מקומם הראוי. פוסט וג'ק מסוממים במהלך טקס ונסחפים.

כמה שנים מאוחר יותר, נינה פוסט נפגשת עם קלטי ב-RGS וטענה שהיא שמעה שפוסט וג'ק עדיין בחיים וחיים בקרב בני שבטים. ה-RGS, לאחר ששלחו יותר ממאה אנשים לחפש את פוסט בשנים הבאות, מסרבים לשלוח משלחת נוספת. קלטי ממליצה לנינה להשלים עם מות בעלה, אך היא מסרבת. במקום זאת נינה פותחת את הארנק שלה, כדי לתת לקלטי את המצפן שפוסט הבטיח לשלוח לו כשהוא ימצא את העיר האבודה. כשנינה עוזבת, ההשתקפות שלה במראה כיצד היא יוצאת אל מה שנראה כמו הג'ונגל באמזונס.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמאל לימין: הנאם, מילר, פטינסון וגריי בבכורה של הסרט בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין 2017.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העיר האבודה Z בוויקישיתוף

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Laurent Schenck (2017-03-15). "'The Lost City of Z': 5 choses à savoir sur l'aventure amazonienne de James Gray" (בצרפתית). AlloCiné. נבדק ב-2017-05-08.
  2. ^ Davis, Edward (27 בדצמבר 2014). "Sienna Miller joins James Gray's 'Lost City Of Z'; shooting may happen Summer 2015". IndieWire. נבדק ב-1 בפברואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "The Lost City of Z". History vs. Hollywood.
  4. ^ Erbland, Kate (3 באוגוסט 2016). "New York Film Festival announces James Gray's 'The Lost City of Z' as closing night selection". IndieWire. נבדק ב-1 בפברואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Nordine, Michael (1 בספטמבר 2016). "Amazon Studios acquires James Gray's rainforest drama 'The Lost City of Z' starring Charlie Hunnam". IndieWire. נבדק ב-14 באוקטובר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Teaser trailer from The Lost City of Z (2016)". IMDb. נבדק ב-2019-02-05.
  7. ^ "What is 'The Lost City of Z'?". IMDb. IMDb 'On the Scene' (2015-). נבדק ב-2019-02-05.
  8. ^ "The Lost City of Z vs. the true story of explorer Percy Fawcett". History vs. Hollywood. נבדק ב-11 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "86: The Lost City of Z". basedonatruestorypodcast.com. נבדק ב-11 במרץ 2019. ... to help eliminate confusion between Henry Manley and Henry Costin. {{cite web}}: (עזרה)