הרוזן ממונטה קריסטו (סרט, 2002)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרוזן ממונטה קריסטו
The Count of Monte Cristo
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על הרוזן ממונטה כריסטו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי קווין ריינולדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גארי בארבר, רוג'ר בירנבאום, ג'ונתן גליקמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Jay Wolpert עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Stephen Semel עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'יימס קאביזל (Edmond Dantès)
ג'יי. בי. בלאן (Luigi Vampa)
הלן מקרורי (Valentine de Villefort)
כריסטופר אדמסון
פטריק גודפרי
Andrew Woodall
אלבי וודינגטון (Baron Danglars)
אלכס נורטון (נפוליאון בונפרטה)
דאגמרה דומינצ'ייק (Mercedes Herrera)
הנרי קאביל (Albert de Morcerf)
ריצ'רד האריס (Abbe Faria, Abbé Faria)
גאי פירס (Fernand Mondego)
פרדי ג'ונס (Noirtier de Villefort)
ג'יימס פריין (Gérard de Villefort)
מייקל וינקוט
לואיס גוזמן (Jacopo)
Barry Cassin (Louis Dantès) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אדוארד שירמור עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אנדרו דאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Spyglass Media Group, סרטי טאצ'סטון עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה InterCom, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 במאי 2002 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 125 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט סייפים נועזים, סרט דרמה, סרט פעולה, סרט רומנטי, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו countmontecristo
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרוזן ממונטה קריסטואנגלית: The Count of Monte Cristo) הוא סרט הרפתקאות היסטורי אמריקאי משנת 2002, המהווה עיבוד לרומן באותו שם משנת 1844 מאת אלכסנדר דיומא. הוא הופק על ידי רוג'ר בירנבאום, גארי ברבר וג'ונתן גליקמן וביים קווין ריינולדס, ובו מככבים ג'ים קאוויזל, גיא פירס וריצ'רד האריס. הוא מגולל את העלילה הכללית של הרומן, עם העלילה העיקרית של מאסר ונקמה נשמרת, אך אלמנטים רבים, כולל היחסים בין הדמויות המרכזיות בסיום, שונו, הופשטו, נוספו או הוסרו. הסרט זכה לביקורות חיוביות בדרך כלל מצד המבקרים והכניס 75 מיליון דולר לעומת תקציב של 35 מיליון דולר בלבד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלון התכלת של גוזו מופיע ברקע בכמה סצנות בסרט (תמונה משנת 2003)[1]

בשנת 1815, אדמונד דנטס, שותף שני לספינת סוחר צרפתית, וחברו פרננד מונדגו, נציג חברת הספנות, מבקשים עזרה רפואית באלבה עבור הקפטן החולה שלהם. נפוליאון בונפרטה נמצא בגלות באי. לאחר שמנע מהממונים עליו להרוג את השניים, בונפרטה מבקש באופן פרטי שאדמונד יעביר מכתב ליבשת בתמורה לשירותי הרופא שלו. אדמונד נשבע לחשאיות, אך פרננד עד לחילופי הדברים. במרסיי, בעל החברה מורל משבח את אדמונד על האומץ שלו ומקדם אותו לקפטן על פני הקצין הראשון דנגלאר, שנתן לאדמונד פקודות מפורשות שלא לנחות באלבה. לאחר מכן אדמונד מצהיר על כוונתו להינשא לחברתו, מרסדס, שפרננד חפץ בה.

פרננד ודנגלאר מקנאים במזלו הטוב של אדמונד, מודיעים לאדמונד בנוגע למכתבו של בונפרטה, החושף מידע שיכול לשמש כדי לסייע לבריחתו של בונפרטה מאלבה. וילפור, השופט בעיר, דואג לכך שאדמונד ייעצר, אך בתחילה נערך לפטור אותו עד שנודע לו שהמכתב מופנה לאביו של וילפור, מסייה קלריון, התומך בבונפרטה. הוא שורף את המכתב ומורה לכלוא את אדמונד בשאטו ד'יף. אדמונד בורח מווילפור ופונה לפרננד לעזרה, אך פרננד במקום לסייע לו מעביר אותו לידי הז'נדרמים הרודפים. אדמונד מועבר לכלא האי ולסוהר הסדיסטי שלו, ארמנד דורליק. בתמורה לשכנוע של מרסדס שאדמונד הוצא להורג בגין בגידה וכי עליה להתנחם בפרננד, וילפור דואג שפרננד יתנקש בחיי אביו.

שש שנים אחר כך אדמונד מתעורר בבהלה בתאו מחור שנפער באדמה שחושפת אסיר אחר. האב פאריה, שנכלא 11 שנים לאחר שסירב לספר לבונפרטה היכן נמצא אוצר ספאדה, חפר מנהרת מילוט. עם זאת, כשראה שהוא נמצא בתאו של אדמונד, הוא מבין שהוא חפר בכיוון הלא נכון. בתמורה לעזרתו של אדמונד בחפירת מנהרה חדשה, פאריה מחנך אותו בתחומי לימוד רבים ובסייף בשבע השנים הבאות. פאריה נפצע קשה במנהרה, אך לפני שמת הוא נותן לאדמונד מפה לאוצר ומפציר בו להשתמש בה רק לטובה. אדמונד בורח מהכלא בכך שהוא מחליף את עצמו עם גופתו של פאריה בארון הגופה, ונזרק לים, כשהוא מושך את דורליק יחד איתו, כשהאחרון טובע.

כשהוא שוחה לחוף, אדמונד נתקל בלהקת פיראטים המתכוננת להוציא להורג אחד משלהם, ג'אקו. מנהיגם, לואיג'י וומפה, מחליט כי הצדק והבידור יועברו טוב יותר על ידי העמדתם של אדמונד וז'אקו בקרב סכינים. אדמונד מנצח אך חס על חייו של ג'אקו, שנשבע להגן על אדמונד כל החיים. שניהם עובדים עם הפיראטים עד שהם מגיעים למרסיי. אדמונד לומד ממורל, שאינו מכיר בו, שפרננד ודנגלאר היו שותפים לבגידתו, וכי פרננד ומרסדס נישאו זמן קצר לאחר שאדמונד נכלא. בעזרת המפה של פאריה הוא וג'אקו מאתרים את אוצר ספאדה באי מונטקריסטו. באמצעות עושרו החדש והשכלתו המתקדמת, אדמונד מתבסס בחברה הפריזאית בכינוי "רוזן מונטה קריסטו" ונשבע לנקום נגד כל מי שקשר קשר נגדו.

אדמונד פוגש במונדגו אחרי שהציל את בנו, אלברט. הוא מפתה את פרננד, וילפור ודנגלאר למלכודת בכך שהוא משמיט את הרעיון שהוא איתר את אוצר ספאדה, והוא מעביר אותו דרך מרסיי. תוכניותיו מביאות לכך שדנגלרס נתפס במעשה הגניבה, ווילפור מונע את חשיפת את תפקידו במות אביו; שניהם נעצרים. פרננד מובא לחורבן כלכלי מכיוון שאדמונד מכריז על חובות ההימורים שלו. אף על פי שהופעתו השתנתה באופן דרמטי, אדמונד מזוהה על ידי מרסדס. בסופו של דבר היא מרככת אותו, והם משקמים את מערכת היחסים שלהם מחדש. כשפרננד מתכונן לברוח, מרסדס מגלה שהסיבה היחידה שהיא התחתנה איתו היא שהיא בהריון עם אלברט, שהוא למעשה בנו של אדמונד.

אדמונד אורב לפרננד בהריסות האחוזה הכפרית של משפחתו, לאחר שהביא אותו להאמין שאוצר ספדה יחכה לו. אלברט מתערב כשאדמונד מנסה להרוג את פרננד, אך מרסדס מספרת לו על ההורות האמיתית שלו. פרננד מנסה לברוח, אך משנה את דעתו כשמבין שלאדמונד יש הכל ולו אין כלום, ומאתגר את אדמונד להילחם עד מוות; אדמונד גובר עליו. במהלך המפגש נורית מרסדס בכתפה, אך הפצע אינו קטלני.

אדמונד רוכש את שאטו ד'יף, בכוונתו להרוס את המצודה, אך במקום זאת משאיר אותה עומדת כשהוא נשבע לפאריה להשתמש במשאבים העצומים שלו לתמיד.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ-80% מהסרט צולם באי מלטה, שם בירת ולטה שימשה לצילומי העיר מרסיי. העיר המבוצרת ויטוריוזה, חלק מהנמל הגדול של ואלטה, נבחרה בזכות הדמיון החזק שלה לנמל מרסיי בתחילת המאה ה-19.[2] קטע החוף של ויטוריוזה המכונה קסאט איר-ריסק ומבצר סנט אלמו שימשו לסצינות "מרסיי".[2] לנמל הגדול היה היתרון הנוסף בכך שהוא היה אחד מהנמלים המעטים מאוד שהיו עמוקים מספיק כדי לאפשר עגינת ספינות מפרש לתקופה מסוימת כשאלה הובאו מאנגליה.[3] מגדל סנט מרי באי קומינו שימש לתצלומים חיצוניים של שאטו ד'יף; חלון התכלת של גוזו מופיע גם בסצינות המתרחשות באי מונטקריסטו.[1][4]

באירלנד, נערכו צילומים באחוזת פאוורסקורט, ששימשה בתור האחוזה שדנטס רוכש ובו הוא מארח את היכרותו הגדולה עם חברת פריז, ואילו בית קילרודרי מופיע כביתו של מונדגו בתחילת הסרט.[5][6] סצנת הקרב שהיא סצנת השיא בין דנטס למונדגו צולמה ליד סליין שבמחוז מית'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Khomami, Nadia (8 במרץ 2017). "'It's heartbreaking': Maltese mourn collapse of Azure Window arch". The Guardian. אורכב מ-המקור ב-8 במרץ 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 www.visitmalta.com. "Filming Locations". נבדק ב-2020-06-17.
  3. ^ Producers' Creative Partnership (2010-11-14). About Malta and the Making of "The Count of Monte Cristo". Vimeo. נבדק ב-2020-06-17.
  4. ^ Borg, Jean Pierre; Cauchi, Charlie (2015). World Film Locations: Malta. ISBN 9781783204984.
  5. ^ "Movies". powerscourt.com. נבדק ב-2020-06-17.
  6. ^ "The Count of Monte Cristo". visitwicklow.ie. נבדק ב-2020-06-17.