הריטואל (סרט, 2017)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הריטואל
The Ritual
מבוסס על רומן בשם "הריטואל" מאת אדם נוויל.
בימוי דייוויד ברקנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ונתן קוונדיש
ריצ'רד הולמס
תסריט ג'ו ברטון
שחקנים ראשיים ריף ספול
ארשר עלי
רוברט ג'יימס-קולייר
סם טרוטון
מוזיקה בן לוואט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אנדרו שולקינד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת
חברת הפקה The Imaginarium
חברה מפיצה אנטרטיימנט ואן (הממלכה המאוחדת)
נטפליקס (בין לאומי)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 בספטמבר 2017 (פסטיבל הסרטים הבין-לאומיים בטורונטו)
13 באוקטובר 2017 (הממלכה המאוחדת)
משך הקרנה 95 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה
הכנסות 1.3-1.6 מיליון דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הריטואל (בתרגום מילולי מאנגלית: The Ritual) הוא סרט אימה בריטי שעלה לאקרנים בשנת 2017 ועוקב אחר קבוצת חברים היוצאת לטיול תרמילאים ביער בשוודיה ונאלצים להתמודד מול רשע שלא ראו קודם. הסרט בוים על ידי דייוויד ברקנר ואת התסריט שלו כתב ג'ו ברטון. תסריט הסרט מבוסס על רומן בשם "הריטואל" שנכתב על ידי הסופר אדם נוויל בשנת 2011. בסרט מככבים ריף ספול, ארשר עלי, רוברט ג'יימס-קולייר וסם טרוטון.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו ב-8 בספטמבר 2017 ולאחר מכן הופץ בממלכה המאוחדת ב-13 באוקטובר 2017 על ידי חברת ההפצה "אנטרטיימנט ואן" הקנדית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמישה חברים: פיל, דום, האץ', לוק ורוב נפגשים בפאב ומנסים לתכנן טיול קבוצתי. רוב מציע לצאת לטיול תרמילאים בשוודיה, אך השאר מסרבים. בהמשך הערב, לוק ורוב עוזבים את החבורה ויוצאים לקנות אלכוהול במכולת ליד, אך המכולת נשדדת. לוק מתחבא מפני השודדים והשודדים מנסים לגנוב מרוב חפצי ערך. לוק, שמפחד להתערב בנעשה, ממשיך להתחבא והשודדים הורגים את רוב לאחר שהאחרון סירב לתת להם את טבעת הנישואין שלו.

חצי שנה לאחר מכן, ארבעת החברים הנותרים יוצאים לטיול תרמילאים על גבי שביל בשם "קונגסלאדן (אנ')" הממוקם בצפון שוודיה לזכרו של רוב. בסוף היום הראשון, החבורה מגיעה לאחת הפסגות ועליה מאלתרת קבר עשוי מאבנים עליו הם מניחים את תמונתו של רוב, נרות וכן שופכים מעט אלכוהול מתוך בקבוקון שהחזיקו. בבוקר שלמחרת, החבורה מתעוררת בגלל גשם חזק שפורץ ובמהלך הטיול, דום נפצע בברכו. האץ' מציע לחבורה לקצר את הדרך חזרה דרך היער במקום ללכת בדרך המסומנת הארוכה יותר במטרה לחסוך מדום כאב מיותר. הקבוצה נכנסת ליער ונתקלת בתופעות על טבעיות הכוללות גופת אייל קנדי על ענפי העצים וכן סמלים מוזרים שחרוטים על גזעי העצים. ברדת החשיכה, מבול שמתחולל מאלץ את הקבוצה למצוא מחסה. הקבוצה מוצאת בקתה נטושה אליה הם פורצים ומעבירים בה את הלילה. בבקתה, הם מוצאים שרשרת עליה אותם סימנים שהם ראו ביער וכן פסל של אדם חסר ראש העשוי מענפים וידיים העשויות מקרני חיות. במהלך הלילה, לוק חולם סיוט בו הוא חוזר למכולת וחווה את השוד מחדש. בבוקר שלמחרת, הקבוצה מתעוררת ומגלה שחזהו של לוק מדמם בגלל פצע דקירה ופיל מתפלל לפסל. מתברר שכולם חלמו סיוטים במהלך הלילה. מוטרדים ממה שקרה, הקבוצה מנסה למצוא דרך לצאת מהיער. לוק מבחין ביד מסתורית הנוגעת באחד העצים, אך דום מפקפק בו. בוויכוח שנוצר בין השניים, דום קורא ללוק פחדן בכך שנתן לרוב למות והציל את עצמו.

כשהלילה יורד לוק חולם סיוט נוסף על השוד, אך מתעורר בגלל צעקותיו של פיל. הוא יוצא מהאוהל שלו ורואה שהאוהל של האץ' ריק והאץ' עצמו נעדר. שלושת החברים הנותרים רצים לתוך היער במטרה למצוא את פיל, אך כשהשחר עולה הם מבינים שהם הלכו לאיבוד ולא מוצאים את המחנה שהקימו. השלישייה מחפשת אחר המחנה שלהם ומגלים את גופתו של האץ' משופדת לאחד העצים. לאחר שהם קוברים את האץ', השלישייה ממשיכה בדרכם. בהמשך, פיל נלקח מהמקום על ידי יצור מפלצתי ודום ולוק מבינים שהיצור שלקח את פיל עקב אחריהם לאורך כל הדרך ומתחילים לברוח. היצור עוקב אחריהם, אך דום ולוק מוצאים דרך מוארת המובילה אותם לכפר קטן באמצע היער והם מתחבאים באחד הבתים. כאשר הם נכנסים לבית הם מאבדים את הכרתם.

לוק ודום מתעוררים ומגלים שהם קשורים בשרשראות במרתף הבית. אישה זקנה יורדת למרתף, בוחנת את פצע הדקירה בחזהו של לוק ומספרת לו שגם לה יש פצע דקירה דומה באותו מקום. האישה עוזבת את המרתף ומצווה על שני גברים לקחת איתם את דום למעלה. אישה צעירה יורדת למרתף ומסבירה ללוק שההכנות לקורבן כבר בוצעו. זמן מה לאחר מכן דום הפצוע מורד בחזרה למרתף ומספר ללוק שהוא עומד להיות מוקרב למען המפלצת. דום מפציר בלוק להימלט ולהרוס את הכפר לפני שיקריבו גם אותו. נואש לברוח, לוק שובר לעצמו את האגודל ומצליח להשתחרר מהשרשראות בזמן שדום עצמו נלקח אל מחוץ לבית. רגע לפני שהוא מת, דום חווה חיזיון בו אשתו מתקרבת אליו, אך זו מתבררת להיות המפלצת והיא משפדת את דום על אחד העצים. האישה הצעירה חוזרת למרתף ומספרת ללוק שהמפלצת היא ישות אלוהית בשם מודאר ושהוא אחד הצאצאים של האל הנורדי לוקי, לו תושבי הכפר מקריבים קורבנות במטרה לחיות חיי נצח. לוק נבחר על ידי מודאר ומוצעת לו הבחירה: להפוך לאחד מסוגדיו או למות כקורבן.

האישה הצעירה עוזבת ולוק משחרר את עצמו ובורח מהמרתף. חמוש בלפיד, לוק מגלה שסוגדיו של מודאר הפכו למעין גופות חנוטות המנסות לתפוס אותו, אך הוא מעלה אותן באש. בעשותו כך, הוא שורף את הבקתה ומושך את תשומת לבו של מודאר. מודאר מחזיק בידיו את האישה הצעירה. לוק מוצא רובה ציידים והורג את אחד מתושבי הכפר ולאחר מכן מחמש עצמו בגרזן. מודאר הזועם הורג את האישה הצעירה בזמן שלוק יורה בו ומתחיל לברוח. מודאר רודף אחרי לוק ומנסה לבלבל אותו בעזרת הזיות על השוד, לבסוף מצליח ללכוד אותו ולהוריד אותו לברכיו במטרה שיסגוד עבורו. לוק מסרב ותוקף את מודאר בעזרת הגרזן. לוק מצליח לברוח מהיער לכיוון הכביש הראשי ומבחין במודאר, שכבר לא רודף אחריו מכיוון שהוא לא יכול לעזוב את היער. לוק מתקדם לאורך הכביש ומבחין במכונית חולפת.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בהרי הקרפטים שברומניה[1].

פסקול הסרט הולחן על ידי בן לוואט, שהוא חברו הוותיק של דייוויד ברקנר, במאי הסרט. לוואט הלחין גם את פסקול הסרט "The Signal" משנת 2007 ואת פסקול הסרט "בית הסיוטים" משנת 2020[2].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים הבין-לאומיים בטורונטו בשנת 2017 וזכויות ההפצה הבין-לאומיות נמכרו לחברת הזרמת המדיה "נטפליקס" עבור 4.75 מיליון דולר[3]. הסרט הופץ בבתי הקולנוע בממלכה המאוחדת על ידי חברת ההפצה הקנדית "אנטרטיימנט ואן" ב-13 באוקטובר 2017 והרוויח מעל למיליון דולר בהקרנת הבכורה[4]. לאחר מכן, הסרט הופץ בשירות הזרמת המדיה "נטפליקס" בתאריך 9 בפברואר 2018[5].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 74% טריות על סמך 96 ביקורות[6].

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 57/100 על סמך 18 ביקורות[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הריטואל (2017)", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Horror film The Ritual features Southwick actor, www.sussexexpress.co.uk, ‏2017-10-13 (באנגלית)
  2. ^ Rachel Reeves, [Exclusive Interview Composer Ben Lovett On THE NIGHT HOUSE, David Bruckner and His Deep Cut Connection to Alkaline Trio], Nightmare on Film Street, ‏2020-02-07 (באנגלית)
  3. ^ Tatiana Siegel, Tatiana Siegel, Toronto: Horror Film ‘The Ritual’ Sells to Netflix for $4.75 Million (Exclusive), The Hollywood Reporter, ‏2017-09-19 (באנגלית)
  4. ^ The Ritual (2017) - Financial Information, The Numbers
  5. ^ Nightmare on Film Street - Horror Movie Podcast, Horror Movie News, Horror Reviews and More!, Nightmare on Film Street (באנגלית)
  6. ^ The Ritual (באנגלית), נבדק ב-2022-12-11
  7. ^ The Ritual, נבדק ב-2022-12-11