הרי ת'רסיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרי ת'רסיס
מפת אזור ת'רסיס, שלושת הרי ת'רסיס בנרכז, אולימפוס מונס בפינה השמאלית העליונה
מפת אזור ת'רסיס, שלושת הרי ת'רסיס בנרכז, אולימפוס מונס בפינה השמאלית העליונה
מידע כללי
גובה 18,200 מטרים מעל דאטום
18 קילומטרים מעל פני השטח
אורך הרכס 2,059 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 1°34′N 247°25′E / 1.57°N 247.42°E / 1.57; 247.42
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרי ת'רסיס או הרי תרשישאנגלית: Tharsis Montes; ת'רסיס מונטס) הם שלושה הרי געש גדולים באזור ת'רסיס (תרשיש - קרוי על שם האתר המיקראי תרשיש) של כוכב הלכת מאדים. מצפון-מזרח לדרום-מערב[1], שמם של הרי געש הוא: אסכראוס מונס (אנ'), פאבוניס מונס (אנ') וארסיה מונס (אנ')[2].

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת הרי ת'רסיס מרוחקים באופן שווה של 700 קילומטרים מפסגה לפסגה[1], והם מסודרים בשורה מדרום מערב לצפון מזרח. היערכות זו אינה מקרית. בהמשך הציר (מצפון מזרח) יש עוד כמה הרי געש קטנים יותר, דבר המעיד על מבנה גאולוגי המסביר את היווצרות הרי הגעש על קו זה.

שלושת הרי הגעש עצומים ביחס להרי געש הנמצאים על כדור הארץ: החל מקוטר של 366.53 קילומטרים (פאבוניס מונס)[3] ועד ל-434.5 קילומטרים (ארסיה מונס)[4]. ארכאוס מונס הוא ההר הגבוה ביותר מהשלושה, ופסגתו מגיעה ליותר מ-18 קילומטרים מעל קו הקרקע של מאדים, או 15 קילומטרים מבסיסו ועד לפסגה שלו. לשם השוואה, הקוטר של הר הגעש הגדול ביותר על פני כדור הארץ, מאונה לואה שבהוואי, הוא 120 קילומטרים וגובהו הוא רק 9 קילומטרים מעל רצפת האוקיינוס.

הרי ת'רסיס נמצאים ליד קו המשווה של מאדים, לאורך רמה געשית שנקראת אזור ת'רסיס (Tharsis region) או בליטת ת'רסיס (Tharsis bulge). אורכו של אזור ת'רסיס הוא אלפי קילומטרים וגובהו הממוצע הוא כמעט 10 קילומטרים מעל הגובה הממוצע של פני מאדים. אולימפוס מונס, ההר הגבוה ביותר הידוע במערכת השמש, ממוקם 1,200 קילומטרים צפונית מערבית להרי ת'רסיס, בקצה של אזור ת'רסיס.

גילוי הרי ת'רסיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרי ת'רסיס התגלו על ידי החללית מרינר 9 (אנ') בשנת 1971. הם היו בין האתרים הספורים על פני השטח שנראו לעין כאשר החללית נכנסה למסלולה סביב מאדים במהלך סערת אבק גלובלית. ההרים הופיעו ככתמים קלושים דרך האובך המאובק, והם קיבלו את שמם הלא רשמי: "הנקודה הצפונית" ("North Spot"), "הנקודה התיכונה" (" Middle Spot"), ו"הנקודה הדרומית" ("South Spot"). נקודה רביעית נראתה אף היא ולאחר מכן נקראה אולימפוס מונס. עם שקיעת האבק התברר כי הכתמים הם פסגות של הרי געש ענקיים מסוג חרוט מגן עם קלדרות מרכזיות מורכבות (מכתשי קריסה)[1].

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרי ת'רסיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]