הרפתקות החייל איבן צ'ונקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפתקות החייל איוואן צ'ונקין
Жизнь и необычайные приключения солдата Ивана Чонкина
מידע כללי
מאת ולדימיר ווינוביץ'
שפת המקור רוסית
תורגם לשפות כן
סוגה דרמה-קומדיה
נושא מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה עם עובד
תאריך הוצאה 1969
מספר עמודים 239
הוצאה בעברית
תאריך 1977
תרגום צבי ארד
סדרה
הספר הבא הטוען לכס המלכות
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001884565, 001234425
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפתקות החייל איוואן צ'ונקין (רוסית: Жизнь и необычайные приключения солдата Ивана Чонкина) וספר ההמשך הטוען לכס המלכות הם המוכרים שבספריו של ולדימיר ווינוביץ'.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרים מגוללים את עלילותיו של טוראי שמשרת כעגלון ביחידת חיל האוויר של הצבא האדום. בקיץ 1941, כמה ימים לפני הפלישה הגרמנית לברית המועצות, מבצע אחד ממטוסי היחידה נחיתת חירום בקולחוז נידח. החייל צ'ונקין נשלח לשמור על המטוס. נאסר עליו לזוז ממקומו והובטח לו שיוחלף בקרוב. החייל רפה-השכל מבין את הפקודה כלשונה והוא לא זז מהמטוס עליו הוא שומר. מאידך, מפקדיו שוכחים כליל את הבטחתם ואת החייל ולא שולחים לו לא אספקה ולא מחליף.

אירוע זה הוא בסיס לעלילה נפתלת של חוסר הבנה במסגרתה מוכרז איוואן צ'ונקין כבוגד, שכן בשל סירובו המוחלט לזוז מן המטוס, כדי לא להפר פקודה הוא נקלע לצרות וסכסוכים. בהמשך מתוודע הקורא לדמויות שונות המאכלסות את הקולחוז ולהווי החיים תחת השלטון הקומוניסטי. הספרים כתובים בהומור רב, כסאטירה מושחזת על טמטומו של הצבא, אטימותו של השלטון הסטליניסטי, אזלת ידם של הפקידים והמנהלים, הטיפשות ותאוות הבצע של אנשי המפלגה הקומוניסטית ועורמתו של הרוסי הפשוט.

תמימותו הקיצונית של איוואן צ'ונקין ומעשיו הנעשים מתוך חוסר הבנה מוחלט של האירועים, ומתוך יושר וטוב לב מפורשים על ידי סובביו כעורמה יוצאת דופן. אבחנותיו הישירות והמפוכחות מאירות את האבסורדים של הצבא בספר הראשון ושל השלטון הקומוניסטי בספר השני. דמותו מזכירה גיבורים כפורסט גאמפ ושאנס גרדינר (גיבור הספר להיות שם) האמריקנים והחייל האמיץ שוויק הצ'כי וניקודם דיזמה הפולני.

הספר הראשון נכתב בשנת 1969 אך נדחה על ידי הוצאות ספרים ברוסיה ולבסוף הוברח למערב גרמניה ופורסם בשנת 1975 ותורגם לאנגלית, עברית ושפות אחרות. הספר השני נכתב ב-1979. בברית המועצות שני הספרים פורסמו רק בסוף שנות ה-80, בתקופת הפרסטרויקה.

ב-2007 פורסם חלק שלישי של עלילות צ'ונקין, בשם 'מגורש'.

הערכה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד הספר הראשון רווי הומור פרוע ואבסורדי והוא קליל יחסית ומצחיק, הספר השני מריר יותר ותמונת המציאות האבסורדית וחיי הקולחוז מתוארים, לצד הפן ההומוריסטי, בצורה יותר ריאליסטית וכואבת ולא נעדרים תיאורים קשים של רעב ומצוקה.

כבסאטירות רבות, מרחק השנים מההתרחשויות מטשטש את עוקצי הבדיחות שנכתבו על חשבון אירועים ותופעות שהיו ייחודיות לברית המועצות של ראשית שנות ה-50 של המאה ה-20. עם זאת התמונה הרחבה העולה מתוך הפרטים מציגה מחד הרהור על תופעות אנושיות כלליות ומאידך מפנה זרקור אל פרטי הקיום היומיומיים תחת השלטון הקומוניסטי כתיעוד היסטורי.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון החאן הציג הצגה המבוססת על הספר הראשון בשנת 1980, בבימויו של אילן רונן.

ב-1994 הופק סרט בהפקה משותפת של צרפת, צ'כיה, רוסיה, אנגליה ואיטליה המבוסס על עלילות הספרים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרפתקות החייל איבן צ'ונקין, תרגם מרוסית צבי ארד, הוצאת עם עובד, תשל"ז.
  • הטוען לכס-המלכות: הרפתקות חדשות של החייל איואן צ’ונקין, תרגם מרוסית צבי ארד, הוצאת עם עובד, תשמ"א.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]