התפרצות (סרט, 1995)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התפרצות
Outbreak
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על The Hot Zone עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי וולפגנג פטרסן
הופק בידי וולפגנג פטרסן, ארנולד קופלסון, גייל כץ עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט רוי פול, לורנס דוורט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ניל טרוויס
שחקנים ראשיים דסטין הופמן
רנה רוסו
מורגן פרימן
קווין ספייסי
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד
צילום מיכאל בלהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 10 במרץ 1995
משך הקרנה 127 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט אסונות, סרט מותחן, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $50,000,000
הכנסות $189,859,560
הכנסות באתר מוג'ו outbreak
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התפרצותאנגלית: Outbreak) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1995, שביים וולפגנג פטרסן, בכיכובם של דסטין הופמן, רנה רוסו, מורגן פרימן, קווין ספייסי, קובה גודינג ג'וניור, דונלד סאת'רלנד ופטריק דמפסי. הסרט מדורג במקום ה-14 ברשימת הסרטים המכניסים ביותר ב-1995.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1967 נתגלה וירוס מסוכן במחנה שכירי חרב באפריקה. החשיפה נשמרת בסודיות וקבוצת חיילים מופקדת על השמדת המחנה עם הווירוס, בהם הקצינים בילי פורד (מורגן פרימן) ודונלד מקלינטוק (דונלד סאת'רלנד). 30 שנה מאוחר יותר, הווירוס מתפרץ שנית באפריקה. קולונל סאם דניאלס (דסטין הופמן) נשלח לאזור הנגוע במטרה לחקור. כשהוא וצוותו חוזרים הוא מדווח למפקדו בריגדיר-גנרל בילי פורד על התקרית ואף ממליץ להזהיר את ארצות הברית מפני הווירוס. פורד, שיודע שהווירוס לא חדש, מרגיע את סאם. בינתיים, ג'ימבו סקוט (פטריק דמפסי), סוחר בשוק השחור, מביא לארצות הברית קוף ששהה באזור הנגוע במטרה למוכרו. ג'ימבו מחליט לשחרר את הקוף כיוון שהוא לא הצליח למוכרו. הוא נדבק מהווירוס על ידי הקוף וכך הוא מתחיל להדביק את סובביו, ועיירה שלמה בשם סידר קריק בקליפורניה נדבקת בנגיף. הצבא מטיל על העיירה הסגר צבאי ואוסר על תושביה לצאת מתחומה. רובי קיאו (רנה רוסו), המדענית מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן ואשתו לשעבר של סאם, חוקרת את ההידבקויות, וסם מצטרף אליה תוך כדי הפרת הוראה מצידו של מפקדו בילי פורד. הם מגלים שהווירוס (שעבר בינתיים מוטציה) הופץ על ידי הקוף ועליהם לתפוס אותו, וכי מפקדיהם בילי פורד והגנרל דונלד מקלינטוק ידעו על הווירוס והסתירו את קיומו מתוך כוונה להפוך אותו לנשק ביולוגי. בינתיים גם רובי ועמיתו של סם, קייסי (קווין ספייסי) נדבקים מהווירוס באחד ממחקריהם. סאם ועוזרו הצעיר רס"ן סולט (קובה גודינג ג'וניור) גונבים מסוק ומצליחים להפר את הסגר הצבאי ולברוח מהעיירה במטרה למצוא את הקוף ולהשתמש בו לפיתוח חיסון. פורד שמנסה לסכל את תוכניותיו של סאם באמתלה של ביטחון לאומי, בעוד שגנרל מק'לינטוק, שלקח פיקוד על כוחות הצבא שבעיירה, מתריע על התפשטות הנגיף ברחבי ארצות הברית וממליץ ליועצי הנשיא להשמיד אותה על תושביה עם פצצת תבערה אדירה כדי להיפטר מהווירוס. בסופו של דבר סאם ורס"ן סולט מצליחים למצוא את הקוף ולמגר את הווירוס, ולעצור את הפצצת העיירה על ידי שיתוף פעולה ברגע האחרון עם בילי פורד, שמדיח את הגנרל מק'לינטוק בעוון הסתרת מידע חיוני מהנשיא לגבי הווירוס.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
דסטין הופמן קולונל סאם דניאלס
רנה רוסו ד"ר רובי קיאו
מורגן פרימן בריגדיר גנרל ויליאם "בילי" פורד
קווין ספייסי לוטננט קולונל קייסי שולר
קובה גודינג ג'וניור מייג'ור סולט
דונלד סאת'רלנד מייג'ור גנרל דונלד "דוני" מקלינטוק
פטריק דמפסי ג'יימס "ג'ימבו" סקוט

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנגיף בסרט נקרא "מוטאבה", אבל לא קיים נגיף כזה במציאות. נגיף זה שואב השראה מנגיף האבולה (אף על פי שהאבולה בעצמו מוזכר בסרט ומושווה ל-"מוטאבה"), אמנם, ישנם מספר הבדלים בינו לבין הנגיף בסרט:

  1. סימפטומים מזעזעים של הקאות דם, דימום מהעיניים הפה והאף, ודומיהם אינם סימפטומים שבאמת מתרחשים אצל החולים באבולה. יחד עם זאת, הנגיף אכן אוכל את האיברים הפנימיים וגורם למראה מזעזע, בניתוחים לאחר המוות, כאילו פצצה התפוצצה בתוך הגוף.
  2. בסרט, קופיף קטן הוא הפונדקאי שמפיץ את הנגיף. במציאות, לא באמת ידוע בבירור איזו חיה משמשת כפונקאי לאבולה, והסברה הרווחת ביותר מצביעה על העטלפים.
  3. בסרט, הנגיף מפתח מוטציה שנשאת באוויר. במציאות, עד כה, הנגיף מועבר הלאה רק דרך מגע. (אם כי ישנו זן של אבולה שלדעת חלק מהחוקרים אכן כן עשוי להיות מדבק גם ללא מגע הנישא באוויר בארוסול טיפתי מיקרוסקופי).
  4. בסרט, נעשו ניסיונות להשתמש בנגיף הקטלני כנשק ביולוגי. במציאות, האבולה אינו יכול לשמש כנשק יעיל דווקא בשל המהירות הרבה שבה הוא מדביק והורג את החולים. נשק ביולוגי יעיל צריך זמן בינוני שבו הוא יופץ בשקט, עד אשר הוא יתחיל להרוג, בעבור שרק כך הוא יוכל לפוץ בכל אזור האויב בטרם יתגלה. אם יתגלה מהר - הרי שהאויב יוכל לבודד את האזורים בו הוא הופץ וכך למגרו, אפילו אם אין ברשותו תרופות וחיסונים לטיפול בנגיף.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה להצלחה כלכלית ענקית ביחס לתקציב 50 מיליון הדולר שלו. בשבוע הראשון לצאתו של הסרט הוא הכניס כ-13.4 מיליון דולר ודורג כסרט המכניס ביותר בשבוע הזה. הוא שהה עוד שבועיים בפסגה עד שהסרט "טומי בוי" החליף אותו. הסרט הכניס 67,659,560 דולר בארצות הברית ו-122,200,000 דולר ברחבי העולם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]