ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/מרד נובמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. עריכה
ההשתלטות על ארסנל ורשה. צויר על ידי מרצ'ין זלסקי

מרד נובמבראנגלית: November Uprising‏) (1831-1830), מלחמת פולין-רוסיה 1831-1830, ידוע גם בשם מהפכת הצוערים (Cadet Revolution) היה מרד מזוין של האזור הכבוש של פולין מול האימפריה הרוסית. המרד החל ב-29 בנובמבר 1830, בוורשה, כאשר שני חיילים צעירים מהאקדמיה הצבאית של צבא פולין הקונגרסאית, בהנהגתו של סגן פיוטר ויסוצקי, החלו להתקומם. במהרה, הצטרפו אליהם בני אוכלוסיות שונות מליטא, בלארוס ומאוקראינה של הגדה הימנית. למרות ההצלחות המקומיות, המרד דוכא בידי הצבא הרוסי תחת פיקודו של איוואן פסקביץ'[1][2][3]. הצאר ניקולאי הראשון חתם על צו שקבע כי, מיום זה ואילך, פולין תהיה חלק מרוסיה, ווורשה שתחדל מלהיות בירת פולין תהיה לא יותר ממשכנו של חיל המצב הרוסי[4].

פרוץ המרד[עריכת קוד מקור]

המאבק המזוין החל כאשר קבוצה של מורדים, בראשותו של צוער מהאקדמיה הצבאית בוורשה, פיוטר ויסוצקי, לקחו את כלי נשקם מהבסיס שלהם ב-29 בנובמבר 1830 ותקפו את ארמון בלוודר, מקום מושבו המרכזי של הדוכס. הניצוץ האחרון שהבעיר את וורשה הייתה תוכניתה של רוסיה להשתמש בצבא הפולני כדי לדכא את מהפכת יולי ואת המהפכה הבלגית, תוך הפרה ברורה של חוקת פולין. המורדים הצליחו לחדור אל ארמון בלוודר, אבל הדוכס קונסטנטין ברח מחופש לאישה. לאחר מכן המורדים פנו אל המחסן הנשק המרכזי בעיר, וכבשו אותו לאחר מאבק קצר. למחרת, תושבים פולנים חמושים הכריחו את החיילים הרוסים לסגת מוורשה. התקרית נקראת לעיתים מרד וורשה (לא להתבלבל עם מרד וורשה התרחש במהלך מלחמת העולם השנייה) או ליל נובמברפולנית: Noc listopadowa).

תמיכת יהודי וורשה[עריכת קוד מקור]

חיילים יהודים למען עצמאות פולין בלבוש יהודי מסורתי חמושים ברמחים ובכידונים בימי מרד נובמבר

בין יהודי וורשה היו רבים שהתגייסו בהתלהבות לרעיון המרד (בדומה להתייצבות היהודים לצד הפולנים במהלך מרד קושצ'ושקו כ-40 שנה קודם לכן. קושצ'ושקו זכה לתמיכה עממית ורחבת היקף באופן חסר תקדים מרובה של האוכלוסייה היהודית בפולין). גרמו לכך היחס הקשה מצד השלטונות באימפריה הרוסית ליהודים, שם נחקקו חוקים כמו גזירת תחום המושב ועוד.

אהדה יהודית זו לעצמאות פולין התחזקה והלכה במשך השנים: ב-1831 הוקם ועד יהודי להשתתפות במרד, למרות הסירוב הראשוני של ראשי המרד לגיוס יהודים לצבא המרד, ולמרות ניסיונו הכושל של יוסף ברקוביץ' בנו של ברק יוסלביץ' מפקד הגדוד היהודי במרד קושצ'ושקו להקים שוב גדוד יהודי; לפי נתונים רשמיים מפברואר 1831 היו בגוורדיה הלאומית בוורשה לבדה כ-400 יהודים, ובגוורדיה העירונית 268 יהודים[5]. מלבד זאת סייעו היהודים באספקת נשק, מזון ותחמושת, וכן בתרומות כספיות לטובת המרד.

גם מנהיגים דתיים הביעו תמיכה בעצמאותה של פולין: רבי שלמה איגר, בנו של רבי עקיבא איגר עמד בראש הוועד היהודי להשתתפות במרד, ואיבד את כל רכושו במהלך המרד. גם רבי חיים דוידזון, מחשובי עסקני ולמדני וורשה ולימים רבה הראשי, פעל לגייס כספים למען המורדים ותמך בגיוס צעירים יהודים למרד. בנוסף, פנה להנהגת המורדים בדרישה כי יתנו ליהודים להשתתף במרד בלא שיידרשו לגלח את זקנם ופאותיהם[6]. שלמה זלמן פוזנר – מנכבדי קהילת ורשה, סייע למרד באופן פעיל וסיפק לצבא המורדים אריגים בחינם ממפעל הטקסטיל שלו באחוזת קוכארי הסמוכה לפלונסק. חלק ממנהיגי תנועת החסידות בפולין תמכו אף הם במרד, הבולטים שבהם רבי מנחם מנדל מקוצק ורבי יצחק מאיר אלתר שהסתתרו בגליציה תקופת-מה לאחר דיכוי המרד.

הגוורדיה הלאומית היהודית בימי מרד נובמבר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ "Polish Uprising of 1830–31". TheFreeDictionary.com. נבדק ב-2017-05-10.
  2. ^ Polish Revolution of 1830 : The International Encyclopedia of Revolution and Protest : Blackwell Reference Online, www.blackwellreference.com
  3. ^ Wandycz, Piotr S, he lands of partitioned Poland, 1795-1918, כרך Vol. 7, University of Washington Press, 1975
  4. ^ Tucker, S.C., A Global Chronology of Conflict, Volume Three:1775-1860, Santa Barbara:ABC-CLIO, LLC
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:אוצר החכמה

    פרמטרים [ עמוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ארתור אייזנבאך, האמנציפציה של היהודים בשטחי פולין, תל אביב תשס"ח, עמ' 245, באתר אוצר החכמה.
  6. ^ היהודים בורשה, חלק ראשון, עמ' 312.

קטגוריה:האימפריה הרוסית