ויקיפדיה הערבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה הערבית
סוג אנציקלופדיית אינטרנט חופשית
הקמה 9 ביולי 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות קרן ויקימדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
הרשמה לא חובה
ערכים 1,228,591
https://ar.wikipedia.org/ עריכת הנתון בוויקינתונים
הסטטיסטיקה של ויקיפדיה הערבית
סטטיסטיקת צפיות של ויקיפדיה הערבית ב-30 הימים האחרונים

לא ניתן להציג את הגרף באופן זמני –
ההרחבה Graph להצגת תרשימים מושבתת כרגע.

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויקיפדיה הערביתערבית: ويكيبيديا العربية) היא הגרסה בשפה הערבית של אנציקלופדיית האינטרנט החופשית ויקיפדיה, המנוהלת ומתופעלת בידי קרן ויקימדיה. גרסה זו של ויקיפדיה החלה לפעול ביולי 2003.

ויקיפדיה הערבית היא הויקיפדיה השבע-עשרה בגודלה, עם 1,228,591 ערכים ו-3,650 משתמשים פעילים[1].

קיימות שתי ויקיפדיות נוספות בדיאלקטים ערביים: ויקיפדיה בערבית מצרית וויקיפדיה בערבית מרוקאית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמת מיזם ויקיפדיה ב-2001, נשמעו קריאות להקמת מיזם ויקיפדיה בערבית, והוקם דומיין בשם ar.wikipedia.org, אך לא נעשתה עבודה רצינית לכתיבת הוויקיפדיה.[2] ביולי 2003 הוקם האתר מחדש, אך התפתחותו הייתה איטית ובפברואר 2004 הוא נחשב לוויקיפדיה הגרועה ביותר במיזם.

ב-2007 עצרה משטרה חשאית את מנהל המערכת של ויקיפדיה הערבית ותבעה כי ייתן להם את כתובת IP של משתמש מסוים. בעקבות האירוע שונו הנהלים בוויקימדיה ונקבע כי לא תהיה למשתמש יחיד גישה לכלל הנתונים של משתמש יחיד[3].

בעבר, בניגוד לרקע הרגיל של הוויקיפדיות בשפות השונות, הרקע של הדפים בוויקיפדיה הערבית כלל דפוס ריצוף של ערבסקות, אך עם הזמן סגנון העיצוב יישר קו עם שאר הוויקיפדיות.

ב-2013 החל לגדול קצב הצמיחה של הכתיבה בוויקיפדיה זו, ובשבוע שבין 15 בדצמבר 2013 וה-21 בדצמבר 2013 חגגה הוויקיפדיה את הגעתה ל-250,000 ערכים.

העמוד הראשי של הוויקיפדיה הערבית ב-23 בדצמבר 2023. המביע הזדהות עם הפלסטינים

במהלך מלחמת חרבות ברזל, ב-23 בדצמבר 2023, העמוד הראשי של ויקיפדיה הערבית "הוחשך" וכל הערכים נחסמו לעריכה למשך 24 שעות כתמיכה בתושבי עזה ובקריאה לישראל "להפסיק את רצח העם בעזה", כמו כן לוגו האתר נצבע בצבעי הדגל הפלסטיני[4][5].

צנזורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערב הסעודית חסמה את ויקיפדיה הערבית ביולי 2006 יחד עם גוגל תרגום, בנימוק של פריצוּת וחוסר תקינות.

אתר ויקיפדיה הערבית היה חסום לגישה בסוריה מאז אפריל 2008 ועד פברואר 2009 כחלק ממדיניות הצנזורה של הממשלה הסורית. לא ניתן שום נימוק רשמי לחסימה ולהסרתה על ידי ממשלת סוריה (ויקיפדיות בשפות אחרות לא נחסמו).

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה הערבית נמדדת כבעלת עומק (שיטה להארכת טיבה של ויקיפדיה המבוססת על מספר עריכות לערך) של 249, הממקם אותה כאחת הויקיפדיות הגבוהות במדידה (קודמות לה ויקיפדיה האנגלית, ויקיפדיה הבנגלית, ויקיפדיה הצרפתית, ויקיפדיה הסרבו-קרואטית, ויקיפדיה התאית, ויקיפדיה העברית, ויקיפדיה בוולאפיק וויקיפדיה הווייטנאמית)[6].

ב-2020 נמתחה ביקורת על ויקיפדיה הערבית מצד הקהילה הגאה לאחר מחיקת ערך על סארה חגאזי, פעילה לסבית מצרית[7][8].

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ All Wikipedias ordered by number of articles.
  2. ^ What to do with www.wikipedia.org - Meta, meta.wikimedia.org (באנגלית)
  3. ^ "In the Middle East, Arabic Wikipedia Is a Flashpoint — And a Beacon | Threat Level | WIRED". web.archive.org. 2014-07-07. נבדק ב-2023-04-01.
  4. ^ Layal.Haddad, ويكيبيديا بنسختها العربية... إغلاق مؤقت تضامناً مع الشعب الفلسطيني, https://www.alaraby.co.uk/ (בערבית)
  5. ^ העמוד הראשי של ויקיפדיה הערבית, 23 בדצמבר 2023 (בערבית)
  6. ^ Wikipedia article depth - Meta, meta.wikimedia.org (באנגלית)
  7. ^ Allam, Samla (23 ביוני 2020). "بعد حذف صفحة التعريف بسارة حجازي… كيف تُدار "ويكيبيديا العربية"؟" [After the deletion of Sarah Hegazi's article... How is Arab Wikipedia managed?]. Raseef22 (בערבית). נבדק ב-16 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Babily, Dima (3 ביולי 2020). "ويكيبيديا وقصة سارة حجازي تثيرويكيبيديا وقصة سارة حجازي تثير الجدل حول المعايير التحريرية وحرية التعبير" [Wikipedia and Sarah Hegazi's story spark controversy over editorial standards and freedom of expression]. BBC Arabic (בערבית). נבדק ב-16 באוגוסט 2020. {{cite news}}: (עזרה)


גילוי נאות: ערך זה מזכיר את קרן ויקימדיה או את אחד המיזמים שלה. ויקיפדיה היא מיזם של קרן ויקימדיה.