חלוצי החלל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספינת החלל יאמטו ("ארגו" בגרסה האנגלית)
ספינת החלל יאמטו
סוגה מדע בדיוני, דרמה
אנימה
במאי לייג'י מאטסומוטו
תסריטאי לייג'י מאטסומוטו
אולפני אנימציה Academy Productions
רשת שידור Yomiuri TV (יפן)
הטלוויזיה הישראלית (ישראל)
תקופת שידור מקורית 6 באוקטובר 19744 באפריל 1981
מספר העונות 3
מספר הפרקים 77

חלוצי החלליפנית: 宇宙戦艦ヤマト, "ספינת החלל יאמטו"; באנגלית: Star Blazers) הייתה סדרת אנימציה יפנית ששודרה לראשונה בשנות ה-70 של המאה ה-20. ההשראה לשמה של ספינת החלל באה מאוניות המערכה מסדרת יאמטו, אוניות מערכה יפניות במלחמת העולם השנייה.

בישראל הסדרה שודרה בערוץ הראשון בשנות ה-80 של המאה ה-20.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נהגתה בשנת 1973 על ידי המפיק יושינובו נישיזאקי. הרעיון המקורי היה, למעשה, גרסה של "בעל זבוב" בחלל החיצון ונקרא "ספינת האסטרואיד איקארוס". הסדרה הייתה אמורה להתמקד במסע בחלל של צוות בינלאומי בתוך אסטרואיד חלול, בחיפוש אחר כוכב הלכת איסקנדר. האינטראקציה בין אנשי צוות בעלי אינטרסים ומניעים שונים נועדה לעמוד במרכז. עם הצטרפותו של לייג'י מאטסומוטו לצוות ההפקה עוצבה מחדש ספינת החלל ונעשו שינויים בבסיס העלילה.[1]

העונה הראשונה של הסדרה הוקרנה ביפן בין 6 באוקטובר 1974 ל-30 במרץ 1975 וכללה 26 פרקים. שמה של הסדרה שונה, היא נערכה מחדש, דובבה לאנגלית ושידורה בארצות הברית החל בשנת 1979. על מנת להתאים את הסדרה לשידור בטלוויזיה בארצות הברית נחתכו מהסדרה קטעי אלימות, סקס וקללות כמו כן הוחלף האלכוהול (בסדרה היפנית הרופא הוא אלכוהוליסט) במי מעיין ובנוסף הוסרו מרבית האזכורים לגבורה היפנית במלחמת העולם השנייה. הקטע הארוך ביותר שנחתך מהעונה הראשונה מתאר את המשט האחרון של היאמאטו בדרכה למשימת התאבדות מול האויב האמריקאי. הגרסה האמריקאית הופצה בסינדיקציה ונמכרה לשידור בארצות נוספות, ובראשית שנות השמונים שודרה גם על ידי הטלוויזיה הישראלית (פרק ראשון שודר ב-5 בינואר 1981). בשנת 1978 יצא לקולנוע סרט המבוסס על קטעים נבחרים מסדרת הטלוויזיה. בארצות דוברות אנגלית נקרא הסרט "Star Blazers: The Quest for Iscandar".

העונה השנייה של הסדרה ("ספינת החלל יאמטו II") שודרה ביפן בין 14 באוקטובר 1978 ל-4 באפריל 1979 וכללה אף היא 26 פרקים. בעקבות עונה זו יצאו סרט טלוויזיה וסרט קולנוע, ולאחריהם – בין 11 באוקטובר 1980 ל-4 באפריל 1981 שודרה העונה השלישית והאחרונה של הסדרה ובה 25 פרקים. בסך הכל שודרו 77 פרקים בין 1974 ל-1981.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור נפתח בשנת 2199, כאשר בני גזע עליון מהכוכב גאמילאס (גאמילון בגרסה האנגלית) הורסים את פני כדור הארץ באמצעות נשק גרעיני, והופכים אותם לבלתי ראויים לחיי אדם. שרידי האנושות חיים ביישובים תת-קרקעיים, אך הקרינה הרדיואקטיבית חודרת אט אט גם אל היישובים הללו. צי הכוכבים של כדור הארץ מושמד במהירות על ידי האויב והמצב נראה אבוד.

או אז מתרסקת על מאדים חללית מכוכב רחוק. דאיסוקי שימה (מארק ונצ'ר בגרסה האנגלית) וסוסומו קודאי (דרק ויילדסטאר בגרסה האנגלית), צוערי הצי הנמצאים במשימה על מאדים, מקבלים הוראה לבדוק את מקום ההתרסקות. במקום מתגלה גופתה של חוצנית יפה ובאמתחתה קפסולה מסתורית. שימה וקודאי מעבירים את הקפסולה למפקדת הצי. במקביל נפגע אחיו של קודאי בקרב מול כוחות גאמילאס על יד כוכב הלכת פלוטו.

הקפסולה נבחנת במפקדת הצי ומסתבר כי היא נושאת מסר מן המלכה סטארשה מהכוכב איסקנדר. סטארשה מבקשת להודיע כי יש ברשותה מכשיר שבכוחו לנקות את כדור הארץ מן הקרינה. לתושבי כדור הארץ נותרה שנה להגיע לאיסקנדר, לקבל את המכשיר ולחזור – לפני שהחיים על פני כדור הארץ ייכחדו לגמרי. סטארשה מוסרת תוכניות לבניית מנוע המאפשר תנועה במהירות סופרלומינלית ונשק-על.

תושבי כדור הארץ מסבים בחשאי את שרידי אוניית המלחמה היפנית "יאמטו"[2] לספינת חלל הקרויה יאמטו ("ארגו" בגרסה האנגלית, על שם הספינה ארגו מן המיתולוגיה היוונית) ומציידים אותה במנוע ובנשק על פי התוכניות שסיפקה סטארשה. 114 אנשי צוות יוצאים בספינה זו אל הכוכב איסקנדר, כדי להביא את מתקן הטיהור. במהלך המסע מסתבר לאנשי הצוות כי כוכב הלכת גאמילאס גווע, וכי מנהיגו – הלורד דסלר (דסלוק בגרסה האנגלית) – מנסה להכשיר את כדור הארץ להתיישבות הגאמילאס.

העונה הראשונה עוקבת אחר מסעה של היאמאטו אל הכוכב איסקנדר ובחזרה. במהלך המסע מתדרדר מצבו הבריאותי של הקפטן הישיש אוקיטה (אווטאר בגרסה האנגלית), והפיקוד עובר בהדרגה אל סוסומו קודאי, שאחיו נפגע על ידי הגאמילאס וניצל על ידי סטארשה. במקביל נרקמת מערכת יחסים בין קודאי למפעילת המכ"ם ביאמאטו, יוקי מורי (נובה בגרסה האנגלית).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חלוצי החלל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לוח זמנים- הפקת חלוצי החלל
  2. ^ סיפורה ההיסטורי של היאמאטו מוצג בפרק השני של הסדרה – בגרסתה היפנית